Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir namnet "iSlate"?

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gillar inte alls iSlate.

Det jag gillat bäst hittills är MacBook Touch.

...som du då även ger associationer till produktivitet. Något jag hoppas skall vara möjligt med tabletten- inte bara konsumtion.

Tror dock inte den kommer att heta det heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 02:11

MacPad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 12:21

Något med "Mac" lär den dock inte heta så länge den är mer en förvuxen iPhone än en förminskad Mac - vilket alla rykten verkar peka på nu.

Ursprungligen av Rajje:

Något med "Mac" lär den dock inte heta så länge den är mer en förvuxen iPhone än en förminskad Mac - vilket alla rykten verkar peka på nu.

Hoppas att det blir en stor ipod touch i stället för en stor iphone. Om ni förstår vad jag menar? det blir ju inga ringfunktioner, vill inte heller ha någon inbygd 3G mottagare.

Ursprungligen av Rajje:

Något med "Mac" lär den dock inte heta så länge den är mer en förvuxen iPhone än en förminskad Mac - vilket alla rykten verkar peka på nu.

iMegaPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 12:29

Du har kanske rätt, är inte så inne på att följa rykten.
Jag tänkte först underbygga min gissning med "det är ju ändå en dator" innan jag mindes att iMacen också är en dator... det finns liksom ingen riktig logik eller koppling mellan namnen och vad prylen ska klassificeras som. Därför tyckte jag att MacPad lät bra. Det gör jag fortfarande.

iPhone Pro.

iSlate låter konstigt. Apple Slate låter perfekt.

Personligen tycker jag iSlate är klockrent. " vänta lite, ska bara hämta min slate.."

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-10 18:55

iS-lat(t)e?

Jag är sugen! Hoppas den har ett par USB-portar bara.

Vad namnet än blir så är det inget som någon ännu ens yttrat. Precis som med utseende och funktioner kommer namnet att vara eoner in i framtiden...(jämfört med konkurenterna)

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad namnet än blir så är det inget som någon ännu ens yttrat.

Är det så säkert? Med iPhone var det i alla fall tvärtom, då blev det det namn som alla hade yttrat ända sedan en Apple-tillverkad telefon kom på tal.

Ursprungligen av Adrian B:

Är det så säkert? Med iPhone var det i alla fall tvärtom, då blev det det namn som alla hade yttrat ända sedan en Apple-tillverkad telefon kom på tal.

En sak jag kom att tänka på precis nu är att Apple länge har associerat konsumentprodukter(ej Pro) i Mac-linjen med just "i" i namnet dvs, "iBook", "iMac" detta har dock mer eller mindre fasats ut - om man inte räknar iMac.

iPod och iPhone är bärbara konsumentprodukter för kommunikation och/eller media men Apple måste väl ha en idé att den nya plattan ska brygga mellanrummet mellan konsument och proffs respektive mellan "book's" och iPod/iPhone.

Även om "iSlate" är ett namn som verkar ha vädrats ganska länge nu så känns det alldeles för simpelt med det namnet och just eftersom namnet går att förvandla till en ordlek som kan syfta till att förlöjliga Apples sena insteg i denna genre (iS late=är sen) så tvivlar jag på att det kommer att bli det slutgiltiga produktnamnet...fast man kan ju ha fel

En fråga man också bör ställa sig är vilken nuvarande Mac-modell som kommer att ersättas av plattan. Mac Mini och den vita Macbook är väl de kandidater som står närmast stupstocken...

Kommer den då att heta "ajslejt" eller "ajslate" ?!...

(med tanke på hur bra "vi" svenskar är på att uttala engelska/latiska ord, jag hoppas fortfarande att vi inte får Euron för jag fattar inte varför man skulle säga "Evro" men inte "Evropa" bara för att man säger "Nevrolog"...)

LCR

Senast redigerat 2010-02-03 15:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-11 00:13
Ursprungligen av LCR:

(med tanke på hur bra "vi" svenskar är på att uttala engelska/latiska ord,
jag hoppas fortfarande att vi inte får Euron för jag fattar inte varför man
skulle säga "Evro" men inte "Evropa" bara för att man säger "Nevrolog"...)

Offtopic visserligen, men anledningen till att man inte uttalar Euro på engelska är att det inte är ett engelskt ord. Det är ett ord som hittades på med avsikten att uttalas enligt varje språks egna uttalsregler. På franska "yrråå", på tyska "åjrå", på grekiska "evro" och endast på engelska "jouro". På svenska blir det antingen "euro" (med u-ljud) eller "evro" - båda är korrekt. Varför skulle vi svenskar uttala det på engelska?

Tror definitivt att slate kommer uttalas "slejt".

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-01-10 22:44

men tillbaka till iSlate,
gillar inte heller namnet, låter mörkt, låter som Slate, den elaka killen i en dålig highschool rulle.

Macbook air var ju en produkt utan ett i, så varför kan de inte fortsätta med det konceptet på sina lätta datorer, airbook? tablet air?

nu när alla ska slänga in ett i framför sina produkter för att de hoppas på att lite av apples guldglitterregn hamnar på dem. så känns det mest med i framför löjligt tills den dagen de presenterar det på scen.

Alternativa namn på plattan kan Apple alltid finna i sin historia. Vad sägs om;

Pad, iPad, iMate(återanvändning av del av namnet eMate, Powerbook, Woz, iWoz, iBook(som ersättare av den vita Macbooken)...

iPad kändes ännu sämre, för likt iPod. Men de har onekligen grävt upp ett antal registreringar av namnet så kanske är det ändå sant... svårt att veta hur dessa "bevis" ska tolkas, kanske Apple är aggressiv med registreringar av allt möjligt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 00:25
Ursprungligen av Adrian B:

iPad kändes ännu sämre, för likt iPod. Men de har onekligen grävt upp ett antal registreringar av namnet så kanske är det ändå sant... svårt att veta hur dessa "bevis" ska tolkas, kanske Apple är aggressiv med registreringar av allt möjligt?

Skulle kunna tänka mig att Apple har en hel del namn registreringar av det som går att registrera.

Apples har säkert en bunt advokater som sitter hela dagarna och registrerar namn och finslipar sin teknik för att upptäcka kryphål och gardera framtida namn på sina produkter.

Det blir spännande i alla fall och se vart åt det lutar men iPad känns som du nämner helt enkelt för likt iPod.

Tror att Apple vill ha ett mer slagkraftigt namn på denna platta för att särskilja den lite och tänkt till en extra gång.

Kan vi inte ta en mer seriös omröstning på en bunt ryktes nämnda namnförslag ?

Björnström brukar ju vara bra på att smyga in sådana ibland om olika ämnen.

Kan du också fixa till en sådan Adrian ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Kan vi inte ta en mer seriös omröstning på en bunt ryktes nämnda namnförslag ?

Björnström brukar ju vara bra på att smyga in sådana ibland om olika ämnen.

Kan du också fixa till en sådan Adrian ?

Sure can. Men först måste vi bestämma vad som ska vara med på listan. Här är en start:

  • iSlate

  • Tablet

  • iTablet

  • Canvas

  • iPad

  • iBook

Vad har vi fler för namn? För att inte göra listan oherrans lång bör vi nog begränsa oss till sådana som fått uppmärksamhet.

Förövrigt skriver Gruber såhär om iPad och namnförslagen:

MacRumors: ‘Will Apple’s Tablet Actually Be Called the iPad?’

I say no. I guess it’s not a bad name in and of itself, but it sounds and looks way too much like “iPod”. (And for what it’s worth, the “ipad.com” domain name is not registered to MarkMonitor, Apple’s preferred domain registration service.)

I have heard nothing — zilch, zero — about the name of this thing from sources. So this is all just my opinion. If you wanted me to bet on a name, I’d say they bring back “iBook”. If so, maybe that’s the reason for the change from PowerBook and iBook to MacBook a few years ago. But that’s just a wild guess on my part, and mainly because I just think it’s a great name. Looks good, sounds good.

Second guess, even wilder guess: “Tablet”. Not “iTab”, not “iTablet”. I started referring to it as “The Tablet” just to have something to refer to it as, and because that’s what friends at Apple (who know nothing about the specifics) seem to call the whole secret project. (A lot of people at Apple refer to the iPhone as “the phone”, too.) But just plain “Tablet” actually started growing on me. Maybe it’s time to drop the whole “i” prefix thing anyway.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 01:35

Själv skulle jag tycka iBook vore jäkligt coolt. Självsäkert liksom.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-20 06:47

Min röst ligger på Canvas.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-01-20 08:11

Enligt rykten så ska ju den här apparaten vara användbar som eBook-läsare så jag gissar att man dammar av det gamla namnet iBook. Då har man med "i" från iPod och "Book" från MacBook. En mitt-emellan-maskin, hälften iPod och hälften MacBook.

Sen blir det väl möjligt att köpa e-böcker på iTunes Store skulle jag tro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-20 10:34

Adrian skrev:

* iSlate
* Tablet
* iTablet
* Canvas
* iPad
* iBook

ska vi begränsa oss till 10 stycken seriösa förslag. Är det okey ? Låt se vilka mer namn kan vi ta med ? 2 förslags alternativ i enkäten.

* iTab
* något annat namn

Har du hittat några fler ute på nätet Adrian ? Får vi ihop 10 riktigt heta seriösa namn förslag ?

Min personliga röst går till iBook faktiskt. Jag tror att namnet redan är inkört och att Apple borstar av det och presenterar det som att "iBook" uppstår igen men nu i ny tappning.

Min logiska och slutgiltiga röst går till "iTab" . KORT OCH KONCIST HELT ENKELT. SLÅENDE !

Känn på namnet "iTab iTab iTab" smaka in det inte helt fel eller ?

Adrian kan vi ta med iTab på listan ?

But just plain “Tablet” actually started growing on me. Maybe it’s time to drop the whole “i” prefix thing anyway. skrev Gruber.

Ligger nog kanske närmast sanningen i slutändan

Senast redigerat 2010-01-20 13:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 11:08

Jag vänjer mig så snabbt. Tyckte att MacBook Pro lät hemskt i början men är nu helt van. Vad än Apple kommer med så kommer jag vänja mig på någon månad. Tycker däremot att de kunde släppa alla i-namn på åtminstonde mjukvaran, känns gammalt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-20 12:15

iBook låter ju inte helt konstigt

Intressant teori om iBook. Skulle ju förklara varför man skrotade det namnet men behöll iMac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-20 13:04
Ursprungligen av Mutant:

Intressant teori om iBook. Skulle ju förklara varför man skrotade det namnet men behöll iMac.

Enligt dem själva hade det att göra med att de ville ha Mac i namnet. iMac funkade, men iBook fick gå. PowerBook- och Power Mac-namnen skrotade de p.g.a. att de var "färdiga" med Power.

Jag tror inte på att den kommer heta iBook - helt enkelt eftersom det inte kommer att vara någon Book. MacBook, MacBook Pro, MacBook Air är något som uppenbarligen passar att kallas 'books, men en tablet måste bli något annat.

Ursprungligen av Rajje:

Enligt dem själva hade det att göra med att de ville ha Mac i namnet. iMac funkade, men iBook fick gå. PowerBook- och Power Mac-namnen skrotade de p.g.a. att de var "färdiga" med Power.

Jag tror inte på att den kommer heta iBook - helt enkelt eftersom det inte kommer att vara någon Book. MacBook, MacBook Pro, MacBook Air är något som uppenbarligen passar att kallas 'books, men en tablet måste bli något annat.

instämmer .. en Book skall kunna gå att öppna som en bok ... vilket man kan med en bärbar ... Tablet of Apple kommer väll bara vara en platta så varför kalla det något annat än Tablet .. som John Gruber på Daringfireball föreslår ..

Bevaka tråden