Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magic Mouse "låser" sig

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-26 13:48

Hej!

Ny på detta forum och öht i Macvärlden. Har letat efter liknande tråd/ar men inte funnit ngn varför jag skriver en ny. I värsta fall får ngn skälla på mig...

Problemet:

Med min gamla PC som i stort sett gick dygnet runt brukade jag nattetid bara släcka ner skärmen. Med min Imac 27" är det ju lite svårt varför jag brukar låta datorn gå ner i vila samt att jag stänger av musen (Magic Mouse). Problemet är att när jag sedan väcker datorn är musen stendöd 9 ggr av 10 och jag måste starta om datorn med strömknappen. Vad jag fattar det som behöver jag musen för att stänga av/starta om datorn på sedvanligt sätt? Är det ngn här som har kläm på varför datorn tappar kopplingen med musen samt vad jag kan göra åt problemet?

Tack på förhand!

//PP

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-26 14:56

Får man fråga varför du stänger av musen om det nu är den som orsakar problemen?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-26 14:58

Hej.

Nja, jag antar att jag gjort det för att spara ström eftersom jag ändå inte använder den under natten, men också för att datorn inte ska vakna till liv när katten råkar flytta på musen (den brukar spatsera på skrivbordet).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-26 16:04

Duktig katt som kollar så musen inte är en riktig mus. (Kunde inte låta bli att skriva. Såg för mitt inre hur katten stolt gick på bordet)

Mjau
Anders

Du har väll ett tangentbord? är ju INTE bra att bara döda strömmen rakt av med att hålla inne powerknappen.

starta terminalen med spotlight och skriv "sudo reboot" sedan skriver du ditt lösenord och trycker enter!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-26 16:56

Jag antar att du har provat att klicka igång musen efter att du slagit på den? Därefter kan det ta ca 20 sekunder innan datorn återfått kopplingen till musen.

För övrigt är det tämligen onödigt att slå av musen över natten. Den drar förmodligen inte mycket när den inte är aktiv.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-26 16:57

Ok, men hur gör man det med tangentbordet då? Lite svårt att hålla reda på de 998.777 snabbkommandona på macen...

Ursprungligen av pippo:

Ok, men hur gör man det med tangentbordet då? Lite svårt att hålla reda på de 998.777 snabbkommandona på macen...

jag skrev det i min tråd länge upp där jag frågade ifall du hade tangentbord.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-26 17:00

Jodå, jag sätter på musen, klickar och vispar runt men den vägrar att svara om datorn varit i viloläge för länge. Däremot kan jag göra samma sak men då datorn varit i viloläge under kortare tid och då är det inga problem...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-26 17:01

Du väcker datorn genom att trycka på en tangent. Enklast att starta om datorn är att trycka (inte hålla in) stömknappen. Då får du upp en meny för att exempelvis starta om eller stänga av datorn.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-26 20:24

Jahve:
Ok, men att väcka datorn är inga problem - det fungerar bra att trycka ned en tangent på tangentbordet. Problemet är att musen inte vaknar ur sin dvala. Bra tips dock med strömknappen för att få upp meny med val om att stänga av/starta om datorn.

Jonaz:
Men problemet är bara att jag inte kopplar hur man kommer till terminalen via spotlight utan mus...

Ursprungligen av pippo:

Jahve:
Ok, men att väcka datorn är inga problem - det fungerar bra att trycka ned en tangent på tangentbordet. Problemet är att musen inte vaknar ur sin dvala. Bra tips dock med strömknappen för att få upp meny med val om att stänga av/starta om datorn.

Jonaz:
Men problemet är bara att jag inte kopplar hur man kommer till terminalen via spotlight utan mus...

Jag har lite svårt hajja här men att hålla inne powerknappen tills datorn säger *bonk* och tvärdör är INTE det sätt som datorn skall stängas av på.

Du kan under Bluetooth prova att stänga av "Tillåt BT-enheter väcka datorn" - men det förutsätter att ditt tangentbord är med sladd, annars kan du ju inte trycka ner ngn tangent för att få datorn att vakna (den struntar i såväl mus som tangentbord)

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-26 21:43

Goflorp:
Hehe, nej det kan jag ju komma fram till helt själv att det inte är det mest optimala sättet att stänga av datorn på
Frågan är bara varför problemet med musen uppstår öht. "Tyvärr" har jag även ett trådlöst tangentbord.

Ska testa Jahves variant nästa gång det inträffar eller testa att inte stänga av musen öht.

Tack för alla svar.

Edit: Testade att trycka in strömknappen men då går datorn i vila. Ett tryck till och den vaknar, men jag får inte fram ngn avstängningsmeny. Hjälp?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-28 17:28
Ursprungligen av pippo:

Testade att trycka in strömknappen men då går datorn i vila. Ett tryck till och den vaknar, men jag får inte fram ngn avstängningsmeny. Hjälp?

Där ser man. Tydligen är det normalt att datorn går i vila/vaknar efter ett vanligt tryck på strömbrytaren. Jag har mest kört bärbara macar, och där innebär ett strömknapptryck att avstängningsmenyn hoppar upp.

Ett problem som liknar ditt har avhandlats på ett australiensiskt forum.
Magic Mouse, Sleep & reconnecting - MacTalk Forums

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-12-28 11:05
Ursprungligen av pippo:

Problemet:

Med min gamla PC som i stort sett gick dygnet runt brukade jag nattetid bara släcka ner skärmen. Med min Imac 27" är det ju lite svårt

Gå in i Systeminställningar -> Exposé och Spaces -> Exposé
För valfritt hörn, välj "Försätt bildskärmen i vila"
För att släcka enbart skärmen, dra musen till det valda hörnet!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-28 15:01

Jag förstår pippo lite grann här men fortfarande finns det ju frågetecken...

Du sätter datorn i vila och sedan stänger du av musen för att spara ström och att inte katten ska väcka datorn. Hur är det med tangentbordet, är det också avstängt? Eller fungerar inte det när datorn väcks ur vila?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-30 19:18

Jånte: Tack för tipset - hade ingen aning om att den lösningen fanns. Frågan är dock om inte problemet ändå uppstår efter en tid iom att datorn ändå lär gå i vila efter ett tag.

Zinned: Tangentbordet fungerar efter att jag väckt datorn. Det är alltså musen som strular. Det jag dock inte lyckats få svar på är hur man kommer till terminalen via spotlight utan mus...

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-30 19:19

Jahve: Tack för tipset, ska se vad de skriver där.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-30 19:29

Jahve: Läste tråden och tipset där var väl att stänga av musen innan datorn gått i vila, annars är det kört. Ska dock testa att se om problemet löser sig genom att jag helt enkelt låter musen vara på hela natten men att jag flyttar den så att katten inte kommer åt den.

Gott nytt år önskar jag er alla!

1
Bevaka tråden