Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig fönsterskugga i vissa program då och då

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-25 19:08

Hej.

Har nyligen stött på ett problem med Snow Leopard. Ibland blir fönsterskuggan på ett program randig (se bild).

Det hjälper inte att starta om programmet, en omstart gör dock susen.

Det uppträder inte i alla fönster och det fastnar fint på skärmdump vilket gör att man borde kunna räkna bort hårdvarufel (?).

Någon annan som sett liknande konstigheter eller kan hjälpa mig?

God jul!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-27 09:42

Kanske är jag ensam, mitt google-sökande har varit förgäves då jag har svårt att komma på rätt termer att söka på för att få relevanta träffar. Vill någon hjälpa till så skulle jag vara tacksammast i västsverige.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-27 10:11

fastnar fint på skärmdump = ser rätt ut på skärmdump? För din skärmdump här är ju felaktig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-27 10:55

Kanske var klantigt formulerat, felet fastnar alltså på skärmdumpen, som ni ser.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-27 11:17

Varför skallman kunna räkna bort hårdvarufel när man ser det på en skärmdump?

Jag tror, utan att veta vilken dator du har, att det har med grafikkortet att göra. Om det är fel eller inte på grafikkortet kan jag inte avgöra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-27 12:58

Det hjälper att starta om. Men vad behövs för att trigga felet? Det verkar som om det gäller iTunes av skärmdumpen att döma. Och så skriver du att det inte är alla fönster (som iTunes öppnar?) som lider av felet? Jag stödjer också MatsOlov i hans hårdvarutanke.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-27 18:03

Jag vet inte vad som utlöser felet, ibland kan det gå flera veckor mellan händelserna så det är svårt för mig att säga. Har faktiskt inte kollat om det gäller alla iTunes-fönster man kan få upp då det händer med iTunes. Ska kolla det nästa gång!

Av egen erfarenhet när grafikkort har fått spelet så har det inte då fastnat på skärmdumparna utan enbart varit något som visats på skärmen som påverkat mjukvaran.

Jag har en MacBook3,1 Santa Rosa

Kan vara grafikkortsminne som har värmeproblem eller liknande.

Det är typsikt att man får regelbundenhet i felen, felet ser ut att sitta i en kolumn, flera kolumner eller en eller flera rader.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-27 21:42

Det låter som en trolig orsak, tack Goflorp!

Får försöka hålla den sval, inte så lätt med en Santa Rosa macbook, varma som tusan

Ursprungligen av vajone:

Det låter som en trolig orsak, tack Goflorp!

Får försöka hålla den sval, inte så lätt med en Santa Rosa macbook, varma som tusan

Det behöver inte heller vara värmerelaterat, det kan vara glapp. - Eller bara en grön Gremlin som sitter därinne och jävlas med dig när den känner för det
Tycker -om det kommer tillbaka att du skall köra det stora HW-testet och sedan lämna in burken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-30 00:47

Jag har snarlikt problem, dyker upp plötsligt. Mest i Safari men även andra program, och ibland bara på aktiva fönster, ibland bara på ngt som ligger i bakgrunden. Känns väldigt random ... och irriterande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-03 14:12

Nu har jag blivit av med problemet, tror jag.

Passade nämligen på att installera om systemet när jag bytte hårddisk vilket jag ändå skulle göra.

Problemet har inte dykt upp sen dess.

Thomaz, har du Snow Leopard? Vilken dator sitter du på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-03 16:34

Snow Leopard, en MB early 08.
Ska prova att ominstallera när jag återvänder hem.
- - -
Edit: Installerat om SL och kört uppdateringen. Inget skumt än ... peppar peppar.

Senast redigerat 2010-01-05 15:06
1
Bevaka tråden