Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statistiksvar – oåtkomliga för beräkningar?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 11:17

Statistik är inte FM starkaste sida….

Utgångspunkten är en DB med resultat från flera tävlingsomgångar. Resultaten sorteras, genom att i Layouten sätta ”Delsumma sorterad efter”, per deltagarnamn som överordnad sortering som har olika antal underliggande poster = antal = antal deltagande per deltagare.

Ett fält (numeriskt) till som heter ”antalDeltaganden” innehåller alltid siffran 1.
I ett fält ”resultatTyp” förekommer antingen DNF, eller Completed. Ur detta förhållande har jag skapat ett numerisk fält som heter ”antalDNF” som läser av ”resutatTyp” och antingen innehåller 1 -> om DNF eller 0 -> om Completed.

Genom att använda två fält (typ statistik) med beräkning av statistikfunktion/summa får jag sen ut att en deltagare = t ex har summan 10 (summa antalDNF) och 40 (summa antalDeltaganden).

Perfekt allt funkar enkelt HIT!
– MEN nu vill jag göra beräkningar av svaren och t ex uttrycka ”summa antalDNF” av ”summa antalDeltagare” i procent – dvs i exemplet 25% DNF. Jag vill även kunna söka i fälten.
– dvs göra ytterligare beräkningar av SVAREN (summorna ligger i ”Delsumma sorterad efter” - delen i layouten, ). Detta verkar omöjligt!!!!

Det jag undrar är om det finns någon ”work around” på problemet så att man slipper skriva ett script ( som i så fall beräknar om allt från början ) för att beräkna förhållanden i olika summor, i det här fallet enligt tidigare stycke?
Eller om jag skall göra beräkningen på ett annat sätt.
Eller sätta upp den i en ytterligare tabell, och utnyttja relationer mm…

HAR FMP Advance…

VEM har den smartaste lösningen

/ 2Lazy – to find out, but not to listening

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 23:17

Förklaring - tiden är problemet

Har nu skrivit och testat två alternativa "script" för att lösa problemet - båda ger var sin lösning, men båda tar alldeles för lång tid för att vara bra.

SCRIPT 1
Grupperar + undersöker ”antalDeltaganden” + ”resultatTyp” och beräknar ett svar i samma tabell / tidsåtgång på 53 000 poster ca 7,5 timmar (består av 3 loopar)

SCRIPT 2
Lassar över alla unika "deltagarnamn" i ny tabell - relation = deltagarnamn. tog ca 37 min att köra med 53 000 poster. . (Består av en loop). Kommandot "sum" beräknar sen summan för respektive antalRace och antalDNF utan ytterligare tidsåtgång via relationen (=deltagarnamn).

GEMENSAMT PROBLEM / script 1 & 2 = tiden samt:
Problem blir tillägg och löpande uppdateringar - där kompletteringar(tillägg) och uppdateringar/ändringar betyder att ytterligare script måste skrivas för att underhålla alt 1 och den extra tabellen i alt 2.

Summa svaren i ursprungliga "statistikfunktionen" är sekundsnabb och är därför överlägsen om man kan skapa en ytterligare beräkning ur de ursprunglga statitiska svaren / se första fråga...

/2Lazy - is wrong, but looking 4 better sulutions...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 13:31

Slutsats! - Använd relationer

Ska man få ut statistika svar som sen går att vidarebehandla så verkar det som om man måste göra en DB uppbyggd med flera tabeller och sen använda sig av relationer.

I ursprungsexemplet "fanns" alla data i en tabell!
Numera är de uppdelade på flera tabeller, där relationen "deltagarnamn" öpnnar för beräkningar och statistik för varje deltagare.

Det verka som "flera tabeller med relationer" är den enda lösningen som fungerar för statistiska "uttag" ? DVS statistiska svar som går att vidareförädla...

Är det någon som har en idé på hur man på annat sätt kan "få ut" data från en statistisk gruppberäkning i en enstaka tabell, för möjlighet till vidare behandling - så läser jag gärna med intresse....

/2Lazy

1
Bevaka tråden