iMac 27" 2.8 Quad köpråd

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på en MBP men även sugen på en iMac och valet blir alltså antingen eller. iMacen är billigare och snabbare vilket är de stora fördelarna naturligtvis men än så länge verkar barnsjukdomarna vara lite för många. Någon som har nån uppfattning om när problemen är åtgärdade från fabrik gällande skärm samt "linjerproblemet" som verkar förekomma allt för ofta?

Bild:

Kan man koppla in fler än en extern skärm till iMacen? Den har ju ett uttag, finns det någon split som skulle funka?

Finns det någon fjärrstyrd växling mellan olika skärmar?

Går det att köra flera skärmar aktiva samtidigt eller måste man alltid ställa in vilken som ska vara primär och då är det bara bild på den?

Finns det något trådlöst alt till extern skärm ännu?

Det finns adaptrar för hdmi till Mac´s bild in kontakt men den tar inte mot signalen rätt upp och ned från ex PS3, finns det någon lösning för det?

HDD/RAM

SSD har dom inte som alt vid inköp, går det att byta till SSD med 3.5" adapter (vad det nu heter) med bibehållen garanti?

Finns det någon lösning för extern SSD? Antar att flaskhalsen är överföringen.

Går det att uppgradera ram i efterhand med bibehållen garanti? Är dom svåra att skruva med?

Processor:

Finns det några nackdelar med Quad jämfört med Duo eller Quad 2.8 jämfört med 2.6 förutom pris?

Hur upplevs ljudnivån från en med Quad?

Tillbehör:

Vilka tillbehör rekommenderas? Lite iMac specifikt för att inte sväva ut allt för mkt.

Jag vill ha en mus med två knappar, inte en maus med en knapp som funkar som en med två... vilken är bäst?

God Jul!

God Jul

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-25 21:10
Ursprungligen av @ndreas:

god jul

God Mac Jul

Ursprungligen av Oh Qrap:

Funderar på en MBP men även sugen på en iMac och valet blir alltså antingen eller. iMacen är billigare och snabbare vilket är de stora fördelarna naturligtvis men än så länge verkar barnsjukdomarna vara lite för många. Någon som har nån uppfattning om när problemen är åtgärdade från fabrik gällande skärm samt "linjerproblemet" som verkar förekomma allt för ofta?

Man hör oftast om de som har problem men inte om de som faktiskt är nöjda.
Med tanke på hur många som beställt och fått sina iMac så är problemen relativt små!
Beställer man nu så tror jag med säkerhet att man inte behöver varar rädd för ngt.
Du har ju garanti om ngt ändå mot förmodan skulle vara fel.
Vad gäller flimret så har det släppts en mjukvara uppdatering för att avhjälpa just detta fenomen.

Jag har kört både MBP 15" och LED 24" skärm, men när 99% man endast har datorn stationärt finns ingen anledning att ha en bärbar.
Dock köpte jag mig en 13" MBP och den är grym, inte för stor och inte för liten men har ändå speed för klara det mesta så nu använder jag den mer bärbart än vad jag gjorde innan med 15".
Dock skulle jag inte endast kunna ha en sådan dator utan den är ett bra komplement till en iMac tycker jag, som då är stationär.

Bild:

Kan man koppla in fler än en extern skärm till iMacen? Den har ju ett uttag, finns det någon split som skulle funka?

Ja med hjälp av denna så ska du kunna koppla fler skärmar via USB
newertech

Går det att köra flera skärmar aktiva samtidigt eller måste man alltid ställa in vilken som ska vara primär och då är det bara bild på den?

Beroende på hur ovan nämnda fungerar bör man väl kunna antingen köra Bildspegling eller så får du ha en skärm som primär, du drar ju fönster till de andra skärmarna, paletter, Safari osv så alla skärmar är ju alltid aktiva.

Finns det något trådlöst alt till extern skärm ännu?

Inte som jag vet om och om det finns är det nog utanför ramarna för vad man vill betala.

Det finns adaptrar för hdmi till Mac´s bild in kontakt men den tar inte mot signalen rätt upp och ned från ex PS3, finns det någon lösning för det?

Ja. Monoprice.com har flertalet olika lösningar för Mini Displayport - HDMI, DIV osv monoprice

HDD/RAM

SSD har dom inte som alt vid inköp, går det att byta till SSD med 3.5" adapter (vad det nu heter) med bibehållen garanti?

Om du går till en Apple ÅF och gör detta så borde det inte vara några problem, men om du själv gör det kan det nog med säkerhet påverka garantin!

Finns det någon lösning för extern SSD? Antar att flaskhalsen är överföringen.

Vet att några företag tagit fram lösning se ex: Buffalo Hurvida om någon börjat sälja dessa i Sverige har jag ingen aning om.. sök på Goolge

Går det att uppgradera ram i efterhand med bibehållen garanti? Är dom svåra att skruva med?

Ja man får uppgradera RAM utan att garantin ryker
Görs på bara några minuter.

Processor:
Finns det några nackdelar med Quad jämfört med Duo eller Quad 2.8 jämfört med 2.6 förutom pris?

Quad är ju klart mkt snabbare och mer lämpat för framtida system / program jämfört med Core 2 av den synvinkeln får man en mer
framtidsäker dator. Vad beträffar valet av I5 och I7 är det mer till vad du tänkt använda den till.
En måttstock brukar ju vara köp det snabbaste du ha råd med Med så lite i prisskillnad tycker jag du skall gå på I7, du har tillbaka det vid en ev försäljning också.

Hur upplevs ljudnivån från en med Quad?

Vet jag om några dagar då min I7 anländer, men av tidigare erfarenhet från Mac Pro, iMac 24" osv osv så är iMac nästintill ljudlösa!
Kanske att någon annan här kan svara på som sitter framför sin redan ?!

Tillbehör:

Vilka tillbehör rekommenderas? Lite iMac specifikt för att inte sväva ut allt för mkt.

Extern Lagring, Timemachine alternativt Carbon Copy Cloner 1-2 ggr i månaden.
Jag kör själv Western Digital Studio FW 800 diskar 1TB och har aldrig haft problem med dem, dessutom är de fläktlösa.
Högtalare ? De inbyggda räcker i mitt tycke inte särskilt långt, skall jag rekommendera ett par som spöar allt motstånd och får H/K Soundsticks att framstå som medioker plast från 90 talet så är det dessa: Razer
Ser att priset har sjunkit på dem också, själv betalade jag 4.500 kr och tyckte dem var värda varje krona så idag finns inte någon anledning till att inte köpa dem

Jag vill ha en mus med två knappar, inte en maus med en knapp som funkar som en med två... vilken är bäst?

Magic Mouse har 2 knappar, vill du har en liknande mus så är Logitech´s Air Mouse ett exempel (fast dyrt).
Annars är väl Logitech de som har bästa mössen enligt mig. Min rekommendation är dock att testa Magic Mouse innan.

God Jul![/QUOTE]

Gott Nytt År

Kool! Tack för ett bra svar. Jo jag använder även själv datorn till största del stationärt men mobiliteten med en bärbar är bekvämt även hemma och därför jag frågar ang externa skärmar. Blir det iMacen nu så blir det troligtvis en billig pc som komplement istället eftersom en billig Mac inte är särkskilt billig... jämförelsevis

Newertech's adapter verkar lovande.

Gällande bild in frågan så är jag medveten om att adaptrar finns men förstått det som att den inte tar mot signalen från ex PS3 och det var det jag undrade om det fanns någon lösning för. Skönt med ett så slimmat mediacenter som möjligt, hittade detta tillslut:

YouTube - HD Playback on New Apple iMac 27-Inch by Apogee Inc.

Även läst att det skulle lagga med spel på 27", svårt att avgöra på den videon dock.

Jaja får se om man får ngt bra svar av Applestore gällande åtgärd av barnsjukdomar, visst har man garanti men skönt att slippa skicka iväg bumlingen

Blir det iMacen nu så blir det troligtvis en billig pc som komplement istället eftersom en billig Mac inte är särkskilt billig... jämförelsevis

Känns onödigt att köpa en pc som komplement till en mac. När man kan installera windows på imac:en med hjälp av bootcamp eller använda sig av antingen parallels eller wmvare fusion.

Jo fast nu var det en bärbar pc det var frågan om som komplement

Jo fast nu var det en bärbar pc det var frågan om som komplement

Köp en I5 spara några pengar och köp en beg MB för 3-5000 kr det är ju klockrent!
Eller så håller du ut och köper en Apple Tablet i Jan om vi har tur

Alt 3 så skickar du ett PM till mig när Tablet kommer så kanske du kan få köpa min MBP 13" billigt

Jo jag har tänkt över alternativen mer än en gång men prisskillnaden mellan I5 och I7 är så marginell så det gör ingen skillnad = det blir en I7.

Beg köper jag aldrig i "pryl"-sammanhang.

En snik MB ser jag inte lika prisvärd som en snik PC och nu pratar vi fortfarande bärbar

Tablet anser jag som ganska värdelös av den info som det ryktas om

Tablet anser jag som ganska värdelös av den info som det ryktas om

Ajsing bajsing, så pratar man inte om Appleprylar!

(själv ska jag köpa en direkt!)

Äh! Tablet = Ipod för pensionärer

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-26 13:12
Ursprungligen av @ndreas:

magic mouse har 2 knappar, vill du har en liknande mus så är logitech´s air mouse ett exempel (fast dyrt).
Annars är väl logitech de som har bästa mössen enligt mig. Min rekommendation är dock att testa magic mouse innan.

Finns dessutom redan en del småprogram som ökar funktionaliteten på Magic Mouse - den är super skön - se artikel Macworld: Tre program som får din Magic Mouse att funka bättre - MacWorld

Köpte nyligen en i5 - rekommenderar!

1
Bevaka tråden