Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja Filemaker runtime program?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har planer på att sälja en runtime lösning som jag hoppas kommer att sälja skapligt, säg 500-1000 licenser. Planern är att den sakll säljas i en begränsad demo-version, som användaren kan aktivera efter att ha betalt.

Kan någon av er rekommendera ett företag som kan hantera betalningsprocessen och aktiveringsprocessen på ett sätt som går att integerera i Filemaker?

Något i den här stilen:
1. Ladda ned applikationen i demo-läge.
2. Klicka på knapp i applikationen som tar dig till betalningssida..
3. Betala för att sedan automatiskt aktivera demo-versionen.

Det är viktigt att det är så automatiserat som möjligt så att jag slipper ha med det hela att göra.

Där finns företag som Kagi och naturligtvis PayPal, men ingen av dom erbjuder vad jag kan se en komplett lösning.

Någon som har tips?

/Mikael

Jag är ute efter en liknande lösning faktiskt.

Vi byggde in en licenskontrollsfunktion i Kundvårdsprogrammet (KVP) för ett par år sedan.

Vi hade en licensnummer lösning gjorde licensnummer utifrån org.nr, antalet användare, sista dag och vilka moduler som kunden hade köpt.

I KVP lade vi in en licenskontrollen i ett uppstartsscript som reglerade vilka moduler som visades i navigeringen. Antalet samtidiga användare kontrollerades också och det har gett trevliga intäkter flera år efter köp. Om kunden ändrade sitt org.nr. så fick kunden en varning att ny licens måste beställas. Bra för piratkopiering.

Nu med FileMaker 10 och Scrpittriggers kan man göra otroligt snygga lösningar och kontroller. Även webwiever kan användas för kontroller och integration till e-handelslösningar.

Med mina 21 år med FileMakerutveckling så har jag kutat på både en och annan paranoid beställare vilket är roligt. Man får tänka till...

En annan idé jag har fungerar dock inte för RunTime lösning. Det är att kundens installerade lösning kan kommunicera med licensdatabas som ligger på t.ex. FileMakerHosting.se som ger eller inte ger tillgång till den lokala lösningen. På så sätt kan du centralt justera licenserna hos alla kunder. Nackdelen är att kunden behöver uppkoppling för att kunna starta systemet.

Eller varför inte lägga upp hela systemet på t.ex FileMakerHosting.se och kunden har bara en FileMaker Pro klient som kör systemet… Det finns speciella FileMaker Licenser som kan "bundlas" med en lösning. De kostar inte lika mycket. Vi har erfarenhet av detta också

watzit.se - Kundvårdsprogrammet
Filemakerhosting - professionell drift av FileMakerdatabaser

1
Bevaka tråden