Min första Imac en tråkig historia...

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-12-16 22:44

Just nu överväger jag nästan att köpa en PC bara för jag är så jävla less på Apple...

Det hela började när jag skulle beställa min Imac på "black friday" och när jag skulle betala på apple.se blev helt plötsligt sidan på norska. Så jag bestämde mig för att ringa upp och lägga beställningen via telefon istället så inget skulle bli fel.

Fick prata med en telefonist som verkade bra så jag berättade vad jag ville ha och också att det var väldigt viktigt att fakturaadressen och shippingadressen inte skulle vara samma. Hon bekräftade allt och betalningen genomfördes med kort via telefon. Någon minut senare loggar jag in för att kolla att allt blev rätt och det första jag ser är att hon klantat sig och skrivit mitt namn på både faktura och shipping-adressen.

Ringer upp igen och ber dem ändra det, tyvärr går inte detta då det tydligen ska vara olagligt att ändra på en redan skapad beställning. Så jag blir tvungen att annullera beställningen och då uppstår nästa problem, pengarna är reserverade på mitt kort och deras fakturaavdelning går inte in och släpper pengarna för enskilda beställningar utan det sker när systemen synkas vilket kan ta upp till en vecka.

Eftersom jag inte har ~40.000kr som jag kan ligga ute med så blir jag tvungen att vänta och såklart tar det en vecka för pengarna att släppas. Undertiden lägger jag en beställning med banköverföring för att få rabatten på "black friday". Efter en vecka är pengarna tillbaka på kontot, då betalar jag min nya beställning. Först då upptäcker jag att det kan ta upp till fem dagar för dem att registrera min betalning. Då ringer jag upp och får skicka in en skärmdump på min betalning och han hjälper mig så att betalningen registreras på två dagar istället för fem.

Sedan börjar väntan på datorn, och efter 5 dagar dyker den upp. Äntligen tänker jag!!!
Börjar packa upp datorn och det första jag ser när jag ställer upp datorn på skrivbordet är att det är skräp innanför glaset på skärmen. Kvalitetskontroll existerar det över huvud taget?!
Det är så iögonfallande att det i princip inte går att missa...det ser ut som två bladguldsflagor och de är ungefär lika stora som ett knappnålshuvud.

Så nu blir det till att skicka tillbaka den och eftersom jag inte har tid att vänta längre så får jag åka och köpa en ny Imac eller annan dator här i stan i morgon. Känner mig ganska deppig och ganska förbannad om jag ska vara ärlig...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 23:10

Och?...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 23:19
Ursprungligen av marf:

Och?...

Trevligt svar God jul

• Oregistrerad
  • 2009-12-16 23:13

Och jag kände bara för att skriva av mig lite ...

Det är skitjobbigt när det strular.

Så istället för "och?" så har du min empati.
Det där låter ju hemskt....

Har en polare som switchar och är inne på iMac 21" NUMMER FEM eftersom skärmarna är kassa pixlar eller så lägger grafikkortet av inom en kvart.... vafan skall man säga?

Så, du är inte ensam. Verkar som de haft en riktig baksmällemåndag i fabriken den måndan...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 23:28

Värsta är att jag lämnar min fullt perfekt fungerande 24" 3.06 för en i7 27" som kommer imorrn. hoppas den fungerar perfekt!

Ursprungligen av 20hz:

Värsta är att jag lämnar min fullt perfekt fungerande 24" 3.06 för en i7 27" som kommer imorrn. hoppas den fungerar perfekt!

verkar vara mkt mindre problem med dem... 21" är det stora sorgebarnet vad det verkar.

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-17 00:29
Ursprungligen av Goflorp:

verkar vara mkt mindre problem med dem... 21" är det stora sorgebarnet vad det verkar.

Nja det stämmer inte helt. 27" har också problem. Mest med skärmen som flimrar.

//Rob

• Oregistrerad
  • 2009-12-16 23:31

Jag tror jag ska köpa den i butik nu, blir så mycket enklare när man ska reklamera... speciellt nu när det har varit så mycket strul med de nya imacarna.

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-17 01:33

Riktigt tråkigt att höra.

Men jag måste bara fråga, varför får inte fakturaadress och leveransadress vara samma? Jag har aldrig handlat via Apple Store men jag har handlat på nätet i över tio år och aldrig mött nåt sånt krav. Det låter faktiskt riktigt klurigt, är det nåt Apple har fått för sig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 01:56
Ursprungligen av imaster:

Men jag måste bara fråga, varför får inte fakturaadress och leveransadress vara samma? Jag har aldrig handlat via Apple Store men jag har handlat på nätet i över tio år och aldrig mött nåt sånt krav. Det låter faktiskt riktigt klurigt, är det nåt Apple har fått för sig?

Jag körde det senast för någon vecka sedan så jag vet inte

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-17 07:06

Även om det givetvis är tråkigt när det strular, så kan jag inte se att Apple har varit särskilt hänsynslös eller dålig i detta fall.
Det trådskaparen beskriver ser jag som normala problem som kan uppstå när människa - maskin, människa - människa interakterar. Att en ordermottagare hör fel eller missuppfattar något ser jag heller inte som särskilt anmärkningsvärt, kan bero på många saker att det blir fel, inklusive ett otydligt eller förvirrat beteende från beställaren. Inte heller ser jag något problem med att det kan vara fel på en beställd vara, det har väl alla råkat ut för, må det vara mat på en restaurang eller ett hus.

Så till viss del kan jag förstå ett och? Särskilt med den inledande meningen från imported_Davva

• Oregistrerad
  • 2009-12-17 09:10

Det var jag som ville ha det så eftersom jag ville få datorn till en annan adress eftersom jag ville kunna jobba med den under min julledighet.

Ursprungligen av MatsOlov:

Att en ordermottagare hör fel eller missuppfattar något ser jag heller inte som särskilt anmärkningsvärt, kan bero på många saker att det blir fel, inklusive ett otydligt eller förvirrat beteende från beställaren. Inte heller ser jag något problem med att det kan vara fel på en beställd vara, det har väl alla råkat ut för.

Missuppfattar gjorde hon nog inte eftersom jag sa att det var väldigt viktigt. Det var även det sista jag frågade innan jag bekräftade att allt var okej. På oderbekräftelsen kom mitt namn på farsans adress vilket också var helt fel. Jag har beställt mängder av saker både via nätet och telefon och det har aldrig strulat på detta sätt tidigare. Sedan att de höll mina pengar reserverade i en vecka för en beställning som bara legat aktiv i 15 minuter och inte kunna släppa beloppet anser åtminstone jag vara ganska dåligt.

Ang. fel på varan så tycker jag man skulle vara lite extra noga i kvalitetskontrollen när man vet att det är problem med skärmarna på nya Imac:s. Det verkar ju inte ens som om de kollat på den efter det att den skruvats ihop, då hade man sett skräpet innanför glaset direkt...

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-18 04:04
Ursprungligen av imported_Davva:

Sedan att de höll mina pengar reserverade i en vecka för en beställning som bara legat aktiv i 15 minuter och inte kunna släppa beloppet anser åtminstone jag vara ganska dåligt.

Fast det får du skylla på din bank eller Visa/MasterCard. Tyvärr är det så det funkar, har de dragit pengarna från kortet måste banken bekräfta vem och vad och hur mycket innan de kan reversera det, det tar tre till fem arbetsdagar att göra det.

Fast det får du skylla på din bank eller Visa/MasterCard. Tyvärr är det så det funkar, har de dragit pengarna från kortet måste banken bekräfta vem och vad och hur mycket innan de kan reversera det, det tar tre till fem arbetsdagar att göra det.

Det där är lite kul, 2010 tar det 140ms att dra 10000 spänn från mitt konto.
Att få det andra vägen tar en vecka?
Skickar de pengarna på ryggen av en snigel eller vaddå?
Nä, allt går fort som fan, men de gillar räntan de asen.

Snacka om att det skulle behövas ngn lagstiftning här.

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-18 14:42

Hehe, jaa den tekniska tiden är inte särdeles lång men den tiden det tar att få tillbaka pengarna på kontot menade jag...
Det var ju samma med överföringar till annan bank för några år sen, bankerna drog pengarna från ens konto direkt och väntade två dagar att skicka dem till den andra banken för att tjäna på räntan.

När jag flög hit till Australien handlade jag lite snask på flyget och de drog fel summa. Det tog mig över en vecka att få in de pengarna på kontot igen. Det handlade om en femtiolapp eller nåt, jag tyckte de kunde ge mig det kontant men det gick då rakt inte.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-12-18 17:35

Verkligen, det är är så jäkla frustrerande! Gör mig riktigt skogstokig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 22:21

Jag älskar Apple-datorerna och OS X men Apples kundbemötande är banne mig bland det värsta som man kan stöta på. Hade de inte byggt så förbannat mysiga prylar så hade jag bojkottat dem för länge sedan!

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-12-18 17:34
Ursprungligen av Pluffo:

Jag älskar Apple-datorerna och OS X men Apples kundbemötande är banne mig bland det värsta som man kan stöta på. Hade de inte byggt så förbannat mysiga prylar så hade jag bojkottat dem för länge sedan!

Håller med om det mesta, och särskilt Apples kundbemötande, men sen kan det ju tyvärr bli lite fel i samband med ex telefon, mänskligt, men inte på något sätt mindre kännbart...

Man vill ju så gärna ha sina grejer och strular det så blir man less, tyvärr, du har min sympati...

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-18 17:45
Ursprungligen av Pluffo:

Hmmm, märkligt, jag har aldrig träffat på något annat än väldigt tillmötesgående, vänligt och extremt bra kundbemötande på Apple under alla mina år.

• Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-01-05 17:52

har haft väldigt dålig erfarenhet jag ochså från appel som förstagångsköpare.

Lite kort om vad som hänt:

Strulig första beställning som dom sulla till bra, massa extra väntan för bagatellsak.
Strular leveransen välldigt mycket, tex min dator åkte runt på arlanda i 3 dagar
Missar mitt paket när det skulle lastas, hur i helvete man kan glömma ett paket som varigt på samma ställe i 3 dagar :S

Sen när man kontaktar kundservice så får man prata med olika personer varje gång och man ska berätta vad som hänt varje gång, visst det kan jag leva med men när man som jag varigt kontakt med kundservice 10 gånger på typ 2 dagar börjar det bli LITE jobbigt.

Sen när jag får datorn är dej PAJ :S

Får man ringa å bråka igen, första killen sa var att jag ska skicka in min dator först innan dom skickar ut en ny, vid det här laget börjar jag att blir riktigt irreterad.

Lägger på annas går det illa, lungnar mina nerver och ringer dagen efter och får snacka med en ny kille som värkligen sätter sej in i problemet och vill hjälpa mej, han fråga lite olika saker och så frågar han hur jag vill göra med min dator.

Jag säger att bygg en ny bums å skicka till mej omgående sen skickar jag tilbaka den gamla. Då säger killen inga problem det löser jag!
Fick fråga han två gånger om att kan vi göra så här att jag behåller min och du skickar en ny bums? ja det löser jag säger han.
ok skumt säger jag så drar jag hela historien för han om den andra killen jag snacka med dagen innan som sa att det inte funka så.
Fick inget direkt svar av honom heller varför vissa får göra saker och inte andra :S

Nu sitter jag iallafall med en ny dator som värkar funka som den ska och är hel och fin.
Dock så tycker jag att appel har skött det här riktigt dåligt tanke på vad dom har sullat runt allt i flera veckor och olika personer säger olika saker.

Tycker det är lite synd för jag trodde jag köpte en preemium dator men börja tveka när jag börja snacka med suporten.

Så det här är min första upplevelse med appel

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-05 18:20

Tycker det gick väldigt bra för dig.

Min första iMac brann upp eller smälte eller vad den nu gjorde efter knappt två veckors användning i november förra året. Det var hur mycket strul som helst med leveransen av den nya och som nu även den börjat visa upp konstigheter i skärmen. Känns inte som den blir särskilt långlivad den här heller.

Läste på ett amerikanskt forum att 27" iMac gärna kommer med sprickor i ena hörnet av skärmen och att de överlag var samma hörn som var sprucket.

Ursprungligen av undomiel:

Min första iMac brann upp eller smälte eller vad den nu gjorde efter knappt två veckors användning i november förra året. Det var hur mycket strul som helst med leveransen av den nya och som nu även den börjat visa upp konstigheter i skärmen. Känns inte som den blir särskilt långlivad den här heller.

Läste på ett amerikanskt forum att 27" iMac gärna kommer med sprickor i ena hörnet av skärmen och att de överlag var samma hörn som var sprucket.

Sant är ju att du på kort tid presterat att skriva ihop några rätt deprimernade alster om hur du inte trivs med mac, att du inte hittat ngt som motiverar bytet och att enda anledningen är att Windows är ännu värre....

lite mer positiva tongångar kan ju vara bra - det är ju inte kul vara ansedd som den som pissar i bålen när det är fest....

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-01-06 20:06

undomiel: Tre gnäll-inlägg på två timmar. Du kommer säkert att få många vänner på det här forumet

Ursprungligen av onnyt:

undomiel: Tre gnäll-inlägg på två timmar. Du kommer säkert att få många vänner på det här forumet

Tackar för ditt varma och trevliga välkomnande..

1
Bevaka tråden