Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hotta en G5 dual?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-14 10:42

Tjo! Kan man på något vis förutom minne krydda upp en G5 2x2? Tänker ffa på om man skulle kunna stoppa i ngt roligare grafikkort. Länka gärna till ngt fungerande kort på komplett.se om du vet. Egentligen vill man ju köra Intel men då får man väl bygga en PC i lådan. Det är väl vad jag gör om nåt år, snygg är den ju - och helt bra för mina behov som den är egentligen, men snabbare grafik vore kanonkul. Sims 2 hackar lite t ex. Ett spel jag kör mest för att designa lustiga hus

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-14 10:43

OT, vad fin 99mac har blivit förresten! Härligt.

Grafikkort till G5:or och, ja till alla macar är svindyrt så då gäller det att man har användning för det. Kollade snabbt. Det verkar som att det är riktigt svårt att få tag på kort i Sverige nu. Powerpc.se har något till överpris:

ATI RADEON 9800 Pro G5 Edition 256 MB AGP
Art. nr: AT-RAD98/PROAGP
2792 SEK (exkl. moms)

Frågan är om det inte skulle gå att pruta ordentligt. Om han har i lager så är det en riktig hyllvärmare. Macoteket och Inwarehouse verkar inte ha några kvar till G5.

Annars är nog att slänga in en SSD-disk det hottaste man kan göra. Den kan du ju alltid ha användning för i framtida byggen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-14 11:10

Kolla på ebay, vet de som köpt den vägen.

Hur är det med RAM? I vanlig ordning gäller ju mer desto bättre... Olika modeller har olika maxgräns. Stoppa in minst 4GB så klarar du dig en stund.

Operativsystem? G5 klarar t.o.m. 10.5 och normalt sett gäller att ju nyare system desto snabbare går datorn. Om du nu inte kör några mission-critical programvaror som inte funkar i nyare OS förstås.

Low End Mac: Worth It!

Njaa, svårt att hotta en gammal G5:a säger jag.

Inte värt det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-14 17:41

Du kan stoppa i Grafikkort X800 eller ett X850. Snabbare hårddiskar. Max med minne.
Blu Ray drive.
Stoppa i snabbare processor är inte lönt för man brukar bränna systembusen.
Har du en av dom första G5 ska dom klara att byta processor upp till 2.5GHz.
Men du måste kalibrera med Apple ASD

B.D

Med SSD (till system och program) blir det hotter than hell. Eller eg. lite mer cool, men det borde kunna vara en källa till snabbare dator och inte minst tystare. Det behövs förstås en större disk för filer också, men den gode PF har detta i G5:an så vitt jag vet. Just grafiksidan är det största problemet att hotta, som jag ser det.

PowerMac G5 tower with SSD Drive

Senast redigerat 2009-12-14 18:24
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-14 23:36

Koolt med SSD, men jag har två diskar i nu, kanske skulle gå att få plats med en SSD men jag vet inte, det är rätt mkt deg också. Finns det verkligen inga grafikkort för fikapengar, som gör underverk?

Nån borde göra en snygg å enkel app man kan flasha grafikkorten med så OS X kände igen dem. Hålla på att köpa en överprisad "mac edition", vad är det för larv!

Just det, jag har 4 Gb ram, originaldisken på 160 Gb och en till på 500 Gb.

Modellnamn: Power Mac G5
Modellidentifierare: PowerMac7,3
Processornamn: PowerPC G5 (3.0)
Processorhastighet: 2 GHz
CPU-antal: 2
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 4 GB
Busshastighet: 1 GHz
Boot ROM-version: 5.1.8f7

Datorn på everymac:

http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_2.0_dp_2.html

Senast redigerat 2009-12-15 00:02
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-14 23:50

Radeon™ X1900 G5 Mac® Edition

Det där verkar ju soft, finns det "värre" kort än detta?

du kanske kan få tag på ett geforce 7800, men de såldes bara BTO vad jag vet.
http://www.barefeats.com/quad15.html
OBS: detta givet att du har en PCIe-powermac.

äldre AGP-macar får nöja sig med radeon X850 eller geforce 6800 ultra
http://www.barefeats.com/radx850.html

edit: powermac7,3 har AGP

Senast redigerat 2009-12-15 01:37
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-15 10:45

Det enda som är någotsånär ekonomiskt försvarbart är att sätta i mer minne och en ny, snabbare hårddisk. Grafikkortet lär inte göta någon vansinning skillnad då det inte finns så heta kort att köpa till den där burken.

Ska du "bygga en PC" i lådan så krävs det en hel del metallarbete. Ett vanligt pc-moderkort passar inte i lådan, vare sig med infästningar eller slitsar för utgångar på baksidan. Även nätagget kan var alite struligt att få dit.

Jag hade inte klarat mig så länge med min G5 som stationär som jag gjort utan CPU Speed Accelerator, kolla upp den appen. Nu avecklas 'den gamle' sedan nya iMacen tagit plats på skrivbordet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-15 21:57

Gott! Kul att ni svarar! Tycker det är en charm med gamla macar å att bygga PC i lådan lägger jag nog ner, då köper jag hellre en PC också. Försökte ju det med en gammal G4 å det gick inte alls bra, krävdes metallarbetarinsatser där också. Verkligen synd att datorvärlden inte har mer standardlösningar för oss arma stackare.

Vet ni hur jag surfar nu då, förresten? Jo minsann!

• iPhone delar 3G-anslutningen till G5:an som delar via Ethernet till en iMac G3/400... Need 4 speed, anyone?! Tänkte försöka hitta några kul å enkla barnspel att stoppa in i iMacen, USB-minnesöverföring är alldeles för smutt och modernt!

Ska kolla in axeleratårn där Panther, tack för tipzet.

Så OK då vet vi att det är en G5:a med AGP. Det sitter ett GeForce 5200 med 64 Mb. Något vassare än detta borde ju rimligtvis existera, kanske i någon medlems skrotlåda?!

nästan vilket kort du än får tag på är snabbare än det.

kolla ebay vettja!
Hitta radeon agp mac på eBays internationella marknad, där det finns priser i världsklass i alla dina favoritkategorier
Hitta geforce agp mac på eBays internationella marknad, där det finns priser i världsklass i alla dina favoritkategorier
(NB:de flesta korten, framförallt geforce-korten, verkar vara flashade PC-kort.)

om du inte köper ett "riktigt" mac-kort jag skulle kolla på radeon 9800 pro eller x800, alternativt geforce 6800 ultra.
vad jag minns från sist jag kollade på detta är att dessa är de som fungerade bäst efter mac-konvertering...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-16 01:48

Ok! Tack för bra länkar! Helt sjukt vilka priser på x800 iaf, det hade jag absolut inte tänkt betala (över 2000:-!). En fyrafemhundra kunde det va' värt om det gör nån skillnad

1
Bevaka tråden