Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluter ej till internet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-12-13 08:53

Har just uppdaterat till snow leopard. Allt gick som det skulle. Hittade det trådlösa nätverket hemma. Men sedan kommer jag inte ut på internet.
Har prövat att förnyad DHCP-tilldelning enligt vad som har sagts i tidigare trådar men det hjälper inte.
Någon som har bra ideer?

Gäller det surf med webläsare så kolla dina proxyinställningar i webläsaren.

  • Medlem
  • 2009-12-13 10:00

Det gäller all anslutning. När snow leopard var installerad skulle info skickas till apple men det gick inte.
När jag kollar nätverksdiagnos så är det just vid anslutning till internet som det inte fungerar.
Skall väl säga att alla andra datorer i det trådlösa nätverket tuffar på ut mot internet. Men de är ju inte uppgraderade till snöleoparden ännu. Tack o lov..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-13 10:45

Jämför inställningarna mellan Leopard och Snow Leopard-mackarna.

  • Medlem
  • 2009-12-13 11:22

Kan inte hitta någon skillnad i inställningarna. Och när jag försöker göra en ny inställning istället för automatisk i "Inställningsassistenten för nätverk" får jag informationen "Datorn kunde inte ansluta till Internet".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-13 12:02

OK. Kan vi få be om lite skärmdumpar?

Sitter alla kontakter i rätt hål? (hänt i annan tråd)

Alla kablar rätt? ingen korsad kabel?

Provat gå in i inställningar/Säkerhet och stänga av brandväggen för tillfället?

idiotförklarar inte, vill bara utesluta saker.

  • Medlem
  • 2009-12-13 12:26

Frazze. tack för hjälp. Vilka skärmdumpar önskar du?
Här är ifrån nätverksinställning

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-13 13:44

Jag tänker mig att få från den som fungerar och från den som strular. Och det som väl är intressant är att du ansluter på exakt samma sätt på båda datorerna. Antingen båda via ethernet eller båda via trådlöst. Vi måste hålla nere antalet okänd variabler vid felsökandet.

  • Medlem
  • 2009-12-13 14:11

Bägge ansluts trådlöst. Den som fortf rullar är en macpro och den som krånglar är en macbookpro.
På den krånglande datorn har jag nu tömt allt - installerat Snow Leopard from scratch och sedan tankat in mina inställningar och användaruppgifter från back-up:en jag har på en extern hårddisk med 10.5.7. Samma problem kvarstår med anslutning till internet. Om jag istället väljer back-up:en som startdisk så fungerar det. ?????

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-14 00:09

Om du först har problem med en dator som du gör backup på och sedan installerat om OS och slutligen lägger tillbaka inställningarna från den (icke-fungerande) datorn... Hur tror du då att det ska fungera? Börja med att övertyga mig på den punkten så tar vi det därifrån.

  • Medlem
  • 2009-12-14 07:15

Sorry. Förtydligande på sin plats:
1) Kopia på fungerande 10.5.7 gjordes via Copy Cloner till till extern hd innan installation av Snow Leopard.
2) Första försök - installering på befintlig 10.5.7 på datorn
3) Nytt försök genom att radera datorn, installera Snow Leopard från scratch och sedan hämta in användarinformatio från den externa hd
4) Tröttnade i natt och kopierade tillbaka Leopard och nu fungerar det som det skall,

Men ingen snöleopard tyvärr. Kändes som den var riktigt rapp när den rullade i varje fall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-14 10:15

Vad händer om du bara installerar Snow Leopard och gör inställningarna för hand? Alltså skippar att föra över användardata (dokument, inställningar etc) från backupen.

1
Bevaka tråden