Powerbook 12" eller iBook 14"?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ska bli en switcher tänkte jag nu när jag börjar gymnasiet.
Ska jobba med videoredigering men även skolarbeten, iTunes och lite annat smått och gott.

Har jobbat heeeela långa sommaren, har ca 17000 och en förmodligen snäll far.

Nu är min fråga till er: Ska jag ta 12" Powerbook, eller en iBook?

Jag ska kunna använda den i minst två år smärtfritt.

Tack på förhand! Rikard

• Medlem
  • Nyköping
  • 2003-08-05 22:30

PowerBook såklart!!!

Med tank på vidoeredigeringen borde du satsa på en 15" 1Ghz istället, men bäst av dina alternativ är en 12"Pb.
Maxa RAM-mängden, men inte nödvändigtvis via applestore.
Du vet om att du får 10% studentrabatt genom mecenat va?

Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Med tank på vidoeredigeringen borde du satsa på en 15" 1Ghz istället, men bäst av dina alternativ är en 12"Pb.
Maxa RAM-mängden, men inte nödvändigtvis via applestore.
Du vet om att du får 10% studentrabatt genom mecenat va?

Men mecenat-sidan är ju helt CP... man ska logga in med något kortnr och man kan inte fixa kort.

Har en 17" extern skärm så att jag tänkte köra på den med externt tb och mus när jag är hemma och ha med mig den lilla, smidiga PBn när jag reser istället... chassit till en PB 15" är ju så gammalt också :confused:.

OCH SEN ÄR JAG JU INTE RIKEMANSBARN HELLER!

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-05 22:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
Men mecenat-sidan är ju helt CP... man ska logga in med något kortnr och man kan inte fixa kort.

När du väl börjat på gymnasiet får du väl ett kort...? Kan nog isåfall vara värt att vänta på då rabatten trots allt är ganska bra.

• Oregistrerad
  • 2003-08-05 22:54

Absolut en Powerbook.. Har personligen aldrig fattat vitsen med 14" iBooken. Har själv en 12" ibook o den är ju helt perfekt

Men Powerbooken är ju helt klart några strån vassare på alla sätt o vis, hade den funnits när jag köpte bärbart så hade jag skrivit på en sån nu.

Grattis till switchen

Hey, lugna ner dig, ingen anledning att skrika, va?

Mecenat går utmärkt, det är bara att ringa till Apple Store så fixar det sig, jag köpte min iBook därifrån och det gick utmärkt.

Jag förstår inte varför valet skulle stå mellan PB 12" eller iBook 14", varför inte en iBook 12" i så fall? iBook 14" har ingen högre upplösning, är klumpigare och tyngre och dyrare.

PB 12" är väldigt lik en iBook 12", men den är mindre, lättare, snabbare, finessrikare och förstås klart dyrare. Själv är jag jättenöjd med min iBook 800 combo, men hade jag råd skulle jag förstås gärna ha en PB 12" istället.

Mycket tyder på att nya PB kommer rätt snart, så jag skulle nog avstå att köpa nåt, om man inte har dyngbråttom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
När du väl börjat på gymnasiet får du väl ett kort...? Kan nog isåfall vara värt att vänta på då rabatten trots allt är ganska bra.

men 10% blir väl inte så mycket, mecenat är rätt dyra jämfört med macoteket?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Hey, lugna ner dig, ingen anledning att skrika, va?

Mecenat går utmärkt, det är bara att ringa till Apple Store så fixar det sig, jag köpte min iBook därifrån och det gick utmärkt.

Jag förstår inte varför valet skulle stå mellan PB 12" eller iBook 14", varför inte en iBook 12" i så fall? iBook 14" har ingen högre upplösning, är klumpigare och tyngre och dyrare.

PB 12" är väldigt lik en iBook 12", men den är mindre, lättare, snabbare, finessrikare och förstås klart dyrare. Själv är jag jättenöjd med min iBook 800 combo, men hade jag råd skulle jag förstås gärna ha en PB 12" istället.

Mycket tyder på att nya PB kommer rätt snart, så jag skulle nog avstå att köpa nåt, om man inte har dyngbråttom.

Den nya PBn kommer bli dyrare.... och så mycket pengar har jag inte och 12" lär väl hålla i två år efter ett par uppgraderingar iallafall.... men räcker 12" skärm?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 23:10

En TiBook 15" borde man väl snart få till ganska bra pris med tanke på att den ska ersättas av en AluBook?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
En TiBook 15" borde man väl snart få till ganska bra pris med tanke på att den ska ersättas av en AluBook?

Men det vet ju inte du.

Citat:

men räcker 12" skärm?

Både och... Jag har levt med 12" skärm nu sedan den första vita iBooken kom (drygt två år alltså) och det går att leva med, visst. Men främsta skälet till att jag skulle vilja ha en 15" PB istället är just den ökade skärmytan.

En PB 12" kan ju ansluta extern skärm av vafri storlek och därmed kan man mer än dubbla sin skärmyta. En iBook 12" är strypt till att bara kunna spegla den interna skärmen och då är man begränsat till samma upplösning (1024x768). Nu finns det ett hack som ger iBooken samma möjligheter som PB 12", men det kanske känns riskfyllt att använda (även om många här på 99mac kan rapportera om att det fungerar utmärkt). Själv så ansluter jag min iBook till en extern 15" TFT och externt tangentbord och mus när jag sitter hemma och jobbar. Det är visserligen fortfarande bara 1024x768 men det känns ändå lite bättre.

Citat:

men 10% blir väl inte så mycket, mecenat är rätt dyra jämfört med macoteket?

Det är mer tvärtom. Mecenat är väldigt billiga jämfört med macoteket. Och 10% gör en del.

• Medlem
  • 2003-08-05 23:46

Den billigaste PowerBooken är nästan 2000 kronor billigare via Mecenat än vad den är genom Macoteket. Så skillnaden är påtaglig.

Citat:

Men det vet ju inte du.

Det kan tänkas att du som pluggar gymnasiet får ett CSN-kort istället med det ska enligt uppgift ge samma Apple-rabatt som Mecenat. Och jo, det blir mycket billigare.

Du förresten. Det kan nog kanske vara läga att softa attityden lite. Här är alla bästa kompisar

Välkommen till Mac-världen!

Själv har jag en 14" ibook, men det går inte en dag utan att jag försöker komma på en plan hur jag skall få råd med en PB 12". Helst av allt skulle jag vilja ha en 15", men de är ju så fruktansvärt dyra. Powerbook 12" (billigaste varianten) kostar ca 16195.- med mecenat-rabatten har jag för mig, så det är helt ok pris(du hade väl sparat ihop 17000?).

Själv hade jag inte köpt 14" ibook i dagsläget, då den är så mycket dyrare än 12", fast med samma prestanda. Go for the Powerbook säger jag!

//fredrik

• Medlem
  • Gothenburg/Maastricht
  • 2003-08-06 09:10

Har sedan ett par veckor en pb 12 med superdrive och maxat minne och ar supernojd sa har langt. Sysslar sjalv med videoredigering,itunes,iphoto etc och den fungerar suverant, upplever den rappare an den P3 1ghz pc laptop jag hade tidigare. Sa slutsats kop pb 12:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban G
Har sedan ett par veckor en pb 12 med superdrive och maxat minne och ar supernojd sa har langt. Sysslar sjalv med videoredigering,itunes,iphoto etc och den fungerar suverant, upplever den rappare an den P3 1ghz pc laptop jag hade tidigare. Sa slutsats kop pb 12:D

Det finns två saker som folk varit kritiska mot, det enda är att skärmen är medelmåttig och det andra är att den går väldigt varm (kanske så fläkten går hela tiden eller nåt). Har du upplevt nåt av detta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Du förresten. Det kan nog kanske vara läga att softa attityden lite. Här är alla bästa kompisar

Välkommen till Mac-världen!

Ok sorry

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban G

Innebär maxat minne 1 gb eller 640 mb?

I en Pb12" innebär maxat minne 640MB.
Köper man en med en 128MB så kan man som mest sätta in en till modul på 512MB.
...Men hur var det nu, visst fanns det 1GB moduler ute till försäljning som passade Pb12"?
Men de var hutlöst dyra, fast de sjunker nog med tiden.
En 512'a kostar runt en tusing om man inte köper den hos apple tror jag.

Alltså, för att vara tydligare, en 12"'are har bara en ledig plats för ramminne, en 128MB'are är inbyggd och kan inte bytas.

Kolla här, en gammal tråd om 1GB moduler för att få 1152MB i en 12"Pb:
http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=20720

Citat:

I en Pb12" innebär maxat minne 640MB.
Köper man en med en 128MB så kan man som mest sätta in en till modul på 512MB.
...Men hur var det nu, visst fanns det 1GB moduler ute till försäljning som passade Pb12"?
Men de var hutlöst dyra, fast de sjunker nog med tiden.
En 512'a kostar runt en tusing om man inte köper den hos apple tror jag.

Maxat minne för tillfället i PB12" är 1152 MB.
Men det blir rätt dyrt som du sa, då 1 GB modulerna går på nästan 5500 kr.

http://www.dsp-memory.de/v1/catalog/product_info.php?cPath=1_18&products_id=1550&

så att en PB 12" är mer värt att satsa på än en iBook överlag om man vill redigera film och köra Panther?

• Oregistrerad
  • 2003-08-06 16:12
Citat:

så att en PB 12" är mer värt att satsa på än en iBook överlag om man vill redigera film och köra Panther?

Det tycker jag, du hade ju dessutom en extern skärm till den så det blir super.

Har redigerat massor med film(FCE) på min och det har funkat utan problem.

Vilket är mest värt att ha? Superdrive eller Combo?

eller ska man satsa på en extern dvd-brännare sen när man behövs.

Hade det vart mitt val så hade jag inte tagit en med DVDbrännare. Den slanten man spar på den brännaren är ju som gjorda för en 512'a ram och en iSight t.ex, kanske en wacom ritplatta eller ett extra batteri kanske om du kommer använda den ofta utan tillgång på tvåhåliväggen. Som sagt, det skiljer ju en del på pris mellan combo och DVDbrännare.
Det kommer garanterat både snabbare och billigare FW-brännare framöver.

Citat:

Hade det vart mitt val så hade jag inte tagit en med DVDbrännare. Den slanten man spar på den brännaren är ju som gjorda för en 512'a ram och en iSight t.ex, kanske en wacom ritplatta eller ett extra batteri kanske om du kommer använda den ofta utan tillgång på tvåhåliväggen. Som sagt, det skiljer ju en del på pris mellan combo och DVDbrännare.
Det kommer garanterat både snabbare och billigare FW-brännare framöver.

jo precis vad jag tänkte eller så stoppar jag in en billig i min PC [usch] och för över filmerna därifrån!

TACK FÖR ALLA TIPS! ska inleda en tuff och hård förhandling med mina föräldrar [åtminstone morsan]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-06 23:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det finns två saker som folk varit kritiska mot, det enda är att skärmen är medelmåttig och det andra är att den går väldigt varm (kanske så fläkten går hela tiden eller nåt). Har du upplevt nåt av detta?

När jag kör på min PB12" med energisparinställningar för bästa batteritid går fläkten aldrig igång. Det blir en väldig tyst och behaglig dator. Den blir varm, men inte värre än att jag kan ha den på mina bara knän.
Behöver man lite mera kräm, kan man ändra inställningarna till bästa prestanda. Då går fläkten på lite då och då.
Skärmens kvalitet kan jag inte bedömma, då min erfarenhet av dylika TFT är ytterst begränsad.

Bevaka tråden