Kaffe i MacBook - rädda hårddisken?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 11:41

Hej,

jag lyckades i fredags skicka en halvfull kopp kaffe över tangentbordet på min MacBook (alu). Eftersom jag varit med om det här tidigare (!) vände jag den upp och ner på direkten, stängde av och plockade bort batteriet inom loppet av några sekunder.

Jag lät datorn ligga upp och ner i 24 timmar. Sen startade jag den, den gick igång perfekt men tangenterna var inte riktigt med och jag lyckades inte skriva in mitt lösenord för att logga in. Vissa tangenter fastnade och det flera symbolerna istället för en. Jag gjorde flera försök och insåg att jag var tvungen att använda ett externt tangentbord.

Stängde då av datorn och lät den vila ytterligare ett dygn.

Nu är jag är igång igen med ett extern tangentbord och datorn är helt död!

Batteriet är full laddat, dioderna på sidan visar det, men den reagerar inte alls när jag trycker ner strömknappen. Den reagerar inte på några reboot-försök, den reagerar inte alls.

Några tips?

Kan jag rädda

Vad kostar en "räddningsaktion"?

Tacksam för råd,
D.

I ett riktigt fall som jag hade, som var likadant
Så gjordes det likadant som dig, förrutom att den fick stå och torka i 2 veckor. Den fungerar än idag. Men det är svårt att säga, det beror ju på var vätskan har kommit.

En repearation kommer bli väldigt väldigt dyr. Så mitt förslag är att du ringer ditt försäkringsbolag istället.

Det finns redan många såna här trådar. Känns lite onödigt att ha en ny tråd för varje enskilt fall.

spillt site:99.se - Google-sökning

Läs lite i de trådarna, så hittar du en del tips.

Och fortsätt gärna med följfrågor i någon befintlig tråd.

Stänger här.

/Mod

Hårddisken sitter relativt inkapslad och har dessutom ett eget skal som skydd mot damm- och vätskepartiklar. Om det inte har kommit vätska på precis fel ställe mitt i en skrivoperation har den säkert inte påverkats alls. Det bör inte vara några problem att barra montera ut den och använda med en annan maskin. Det som har skadats är främst elektronik på kretskort som inte är lika välskyddade i resten av maskinen.

1
Bevaka tråden