Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Router med Mobilt Bredband ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Farsan vill skaffa mobilt bredband i stugan och han frågar mej om jag
vet någon bra router, men jag har ingen erfarenhet (eller intresse ännu)
så jag kollar med er om det finns någon som har bra rekomendationer,
och så klart även varningar för routrar som inte fungerar så bra.

Jag gissar att han ska köra genom Telia och i dagsläget använder han
både Mac och PC (vägrar skriva ordet Windows... damn!) men jag tror
inte detta är relevant, förutom att vissa routrar är lite känsliga vad
gäller Mac enligt min erfarenhet.

Han undrar om t.ex. denna är något att ha

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

LCR

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-12-23 17:13

Jag kommer att från nyår köra mobilt bredband och har köpt samma router. I dagsläget är det nog inte routern utan modemet som är flaskhalsen - om man inte kostar på de dyraste månadsavgifterna. Jag tänker köra med kontantkort eftersom jag inte är där hel året och då är det modemet.

Men på sikt kan du nog vilja ha en annan router med 802.11n

Finns det någon annan synpunkt på denna lösning?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-23 18:25
Ursprungligen av Stig R:

Men på sikt kan du nog vilja ha en annan router med 802.11n

Hur tänker du nu? Mobilt bredband ger ju dig inga astronomiska hastigheter idag och på ett antal år (även om Telia sjösatte 4G på någon/några orter i veckan). Möjligen om du har för avsikt att samtidigt köra mycket trafik mellan alla anslutna datorer till routern. Men bara då - inte ut mot Internet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-23 18:19
Ursprungligen av LCR:

Jag gissar att han ska köra genom Telia och i dagsläget använder han både Mac och PC (vägrar skriva ordet Windows... damn!) men jag tror inte detta är relevant, förutom att vissa routrar är lite känsliga vad gäller Mac enligt min erfarenhet.

Du får gärna utveckla det där lite. Själv har jag ingen erfarenhet av att routrar är extra känsliga för Mac. Möjligen att det följer med någon [onödig] installations-CD som bara fungerar på Windows. Eller att man har utformat URL:er till genvägar in i admin-gränssnittet som enbart fungerar på Internet Explorer.

Men efter det har alla routrar från D-Link, SMC, Netgear, 3-Com etc aldrig orsakat mig något huvudbry. Snarare har många admin-GUI:n fungerar sämre i Internet Explorer än i Firefox/Safari. Och Linux har också bara ökat användarupplevelsen. [I]Har jag kräkts tillräckligt mycket ...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-12-23 18:24

Dovado-routern går klockrent ihop med Mac

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-23 18:27
Ursprungligen av Stig R:

Dovado-routern går klockrent ihop med Mac

Det är ju också var jag misstänkte. Jag går själv i lite mobilt bredbands-tankar efter nyår och letar efter en GSM/3G-router. Vad jag sedan kör på mina anslutna klienter bör/ska inte spela någon roll.

PS. Det enda jag har sett i programkvalitetsväg är att olika modeller hos Netgear har implementerat DHCP olika. Hur är detta möjligt?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-12-23 18:32
Ursprungligen av frazze:

D
PS. Det enda jag har sett i programkvalitetsväg är att olika modeller hos Netgear har implementerat DHCP olika. Hur är detta möjligt?

Olika hur då?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-12-23 18:30

Beror väl på var man bor. Telenor har ju lovar 150 Mbit över hela Sverige - men inte när. Men vem vet, kanske redan om ett par år har hela Storstockholm plus större städer 4G, det kan vara 40% av Sveriges användare.

DÅ får du nog byta ut eller åtminstone uppgradera Dovadon!

Han gav upp, det var så otroligt dåligt att han fixar en annan lösning.

LCR

1
Bevaka tråden