Plötsliga problem med Airport Express!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-05 22:44

Hej alla,

Jag köpte nyligen en Airport Express som jag kopplade upp mot mitt befintliga trådlösa nät här hemma (mot en D-Link 301 router) och använder den för att trådlöst strömma musik till stereon med Airtunes.

Nu har det helt plötsligt uppstått riktigt irriterande problem...

När jag hade köpt denna och installerat den så fungerade allt perfekt, både enheten och åtkomsten till den från min MBP, men flickvännens PC-laptop kunde inte längre ansluta till det trådlösa nätet. Jag testade på alla tänkbara sätt att lösa detta men gick bet hela tiden. Jag ändrade till sist säkerhetsinställningarna i routern från WEP till WPA2 Personal och lyckades då få hennes dator att ansluta till nätet. Jag insåg ju givetvis att jag skulle få göra om inställningarna i min MBP samt Airporten för att dessa också skulle fungera med det ändrade nätet. Detta gjorde jag och det fungerade bra, trodde jag...

Nu har jag HELA tiden problem med att få access till min Airport Express. Jag har ställt in den korrekt och jag får den att fungera men efter en kort till så har jag återigen tappat möjligheten att ansluta till den från min MBP. Som ni ser på bilderna hittas först inte min Airport Express alls, trots att den är ansluten till det trådlösa nätet (lyser grönt) och min MBP är ansluten till samma nät. Jag slår då av Airporten på min MBP och slår sedan direkt på den igen. Nät den har kommunicerat färdigt med min router så startar jag Airport-verktyget igen och då, som ni också ser på en av bilderna, så hittas helt plötsligt min Airport Express igen.

Vad är orsaken till detta? Det är oerhört irriterande och jag måste få det löst!

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-08 15:53

81 visningar men inte en enda som kan ha en aning om hur man kan komma runt detta? :S

Jag har nu fått göra en temporär lösning, som den köpte...att endast köra WEP-kryptering på det trådlösa nätet. Allt annat än vad jag vill men det är det enda som fungerar.

Var tror problemet ligger? ÄR det routern som spökar? Det är ju iofs inte någon kvalitetsrouter men firmwaren uppdaterade jag för någon dag sedan och nätet fungerar ju trots allt med WEP-kryptering.

Tips uppskattas!

Hade samma problem idag när jag skulle installera tre Airports i PC/Mac-miljö. Trixade fram och tillbaka men inget funkade. Testade att uppgradera FW'n och återställde Airportarna till fabriksinställningar - då funkade det hela.

Slutsats: Ingen aning hur det löste sig, rena rama Windows-lösningen (starta om och så funkar det igen).

1
Bevaka tråden