Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inbrott på kontoret – bra eller anus?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-12-05 22:12

I går morse ringde telefonen tjugo över sju. Jag stod på muggen och borstade tänderna, och förstod att det var något skit på gång. Min telefon ringer aldrig före åtta på morgonen normalt sett.

Det var städerskan som hade kommit till kontoret, och där hittat den ena av två dörrar stående på glänt.

Inbrott.

Kul.

Jag packade kameran och åkte dit på direkten. Satt tjugo minuter i telefonkö till polisen (kopplad till Örebro, någonstans i dalarna och slutligen till Gävle där de skickade vidare till Bollnäspolisen som ringde upp).

Under tiden vi väntade på patrullen konstaterade vi att det var en del elektronik som var borta, och att två dussin Loka som stod i kylen försvunnit.

Buset (för att uttrycka sig som polisen) hade tagit sig upp på taket, krossat ett fönster och knuffat in det på en bokhylla som vält och spetsats på en stol. Det var glasskärvor och prylar utspridda överallt.

Jag såg direkt att min 23" Cinema display, tangentbord, mus, iPhone-docka, högtalare och en skrivare saknades, och att en Wacom-skärm var borta.

Däremot var mina studioblixtar, en Canon HV-30, två Rødemikrofoner och en A3-bläckstråleskrivare kvar.

Polisen kom och konstaterade ganska snabbt att det måste röra sig om knarkare. Den slutsatsen drog man av att Lokaflaskorna var borta ur kylen. Tydligen tycker knarkare om att dricka läsk...

Poliserna var vänliga och tillmötesgående och vi snackade en hel del under tiden de var där. När de var i princip klara och på väg att gå så fick den ena konstapeln syn på en prototyp av en spruta för reumatikermedicin som vi utvecklat, och kände igen den direkt.

Den här sprutan har ett väldigt speciellt utseende eftersom den är gjord för att kunna hanteras av någon med väldigt lite styrka i händerna. Den finns heller inte på marknaden ännu, utan bara som prototyp. Hos oss.

Det visade sig att man några timmar tidigare gjort en husrannsakan och hittat just en sådan spruta. Vilken grej, va!?!

Jag håller tummarna för att skärmen är hel och jag kan få tillbaka den, men man ska nog inte hoppas på för mycket.

Bifogar några bilder på hur det såg ut. Bättre morgnar kan man ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 22:22

aaaahh, va drygt - jag vet precis hur det känns. Jag hade tre inbrott på två veckor förra året, 2 gånger snodde dom även serverns - vilket var sjukt drygt att ta tillbaka från bandbackup

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-05 22:35

Tråkigt som fasen, definitivt anus på det :/
Hoppas det löser sig med att du får tillbaka grejjerna i samma skick som när du gick för dagen, eller får möjlighet att få ut nya via försäkring mm.

Riktigt taskigt och jag har fullt medlidande (hade tre inbrott hemma när
jag bodde i England). Hoppas att inget annat än saker av pengavärde har
försvunnit, för pengar är bara pengar. Data och dokument är värre, fast
personskador och annat skit är sämst.

Fast det där med bra eller ANUS vet jag inte, jag tycker mitt anus är ganska
bra, har en väldigt viktig funktion hos mej (vissa andra har fler användnings-
områden) så att använda det som negativt är fel tycker jag, men å andra
sidan har jag inget över för idioter som de där två från Anal Flem, ehm jag
menar Kanal 5, Fredrik och vad han nu heter. Det har visserligen en del med
anus att göra, skit tror jag det heter.

LCR

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-06 08:26

Det jag tycker är värst är med inbrott är all onödig skadegörelse, varför slå sönder 100 ggr mer än man tar?

LOL LCR! Har sett detta utryck på något ställe. Jag har hål i ryggen, men det sitter så långt ner så det skiter jag i.

Den var bra!

Jag hade tur med mina inbrott i England då de inte hade sönder mer
än nödvändigt, men känslan av invasion var inte rolig!

Men jag har läst ganska mycket literatur (japp jag har kvar dessa s.k.
"böcker" gjorda av papper = se annan tråd) där man ser saker från
den andra synvinkeln. Gör inte aggerandet acceptabelt, men man har
ett lite annat sätt att se på saken.

Nerdrogade desperata människor är en sak, men det jag anser vara
helt idiotiskt och oacceptabelt är när tonåringar springer omkring
och pajjar saker bara för att de är uttråkade. Helt rätt att föräldrarna
ska vara ekonomiskt ansvariga för skadegörelsen!

LCR

En annan tråkig del med inbrott är kostnaden för själva inbrottet inte vad de fick med sig. Exempelvis, två nya fönsterrutor ca 10000kr, värdet av stöldgodset 2000kr.

Sen en annan grej.
Det många inte verkar förstå heller är att det finns inga försäkringar. Det blir för dyrt att teckna såna i vissa branscher. Men man hör ofta folk prata om att de får ju ändå ut det på försäkringen. Tyvärr är ju inte så fallet ganska ofta.

Och även om man kan ta det på försäkringen så påverkar det ju premien framöver.

LCR

Kanske kan låta lite konstigt, men jag kan tipsa om en mycket bra, men också i
detta fallet relevant film:

Breaking and Entering (2006)

LCR

1
Bevaka tråden