Tredje gången gillt?

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

<varning> Längre inlägg..sorry</varning>

Jag har en MBP 3,1 med en dvd-brännare som krånglar. Det är inte ofta som jag behöver bränna cd eller dvd, inte alls. Därför lämnade jag inte in datorn förrän typ 2 månader sedan fast det aldrig fungerat att bränna en enda cd/dvd, nånsin. Så jag lämnar in den i Eindhoven. Valde de som inte skickade till Utrecht utan en mac-store som har en reparatör i Eindhoven, tänkte på tiden.

Jag får tillbaka den inom en vecka, super! På kvällen (när butiken stängt) inser jag att den har en upphöjning i top-shassit. Går tillbaka, de hade inte bara glömt att dra åt några skruvar utan även missat att alls sätta dit en.....Det fixades på plats o jag går hem igen. Skulle titta på en dvd och den gör ett väldigt oljud och vägrar därefter att läsa något som helst. Lämnar tillbaka. Ber att de ska ge mig en annan modell av brännare då det här verkligen inte verkar fungera. I butiken kan de inte avgöra sådant. Verkstan kallade det DOA. Får en ny dvd-spelare, kan inte hitta vad det är för något de satt in?

Skulle nu bränna en annan dvd, i finder. Ok att jag vet att man kanske ska ha ett Program, men bränner man en cd i halvåret så har det kännts onödigt att installera för att inte tala om att ens ladda ner det med den här knackiga linan. Dessutom är jag lite snudd på anti nu och tycker att om den funktionen finns i Finder så ska den väl funka?

Den börjar bränna och den tar god tid på sig, en halvtimma senare börjar den att verifiera bränningen. På 60% säger den att den inte kan verifiera skivan överhuvudtaget o spottar ut den. Jag som _verkligen_ skulle ha dvd-skivan att ge bort *genast* trycker i den ifall att den faktiskt kan läsa den.
Det är på snudd att den inte spottar ut den igen. Eftersom den inte dyker upp nånstans heller o bara spinner så startade jag om och fick som tur är ut den.

Efter en snabb-lösning med en för liten usb-sticka till vännen så försöker jag med ett annat märke, då får jag "this disc can not be burned because an unexpected error... se screenshot. Medan min pojkvän bränner en nonsens-fil utan problem på hans Dell (han retar mig inte alls...) provar jag en annan, för det kanske bara är exemplaret? Samma fel, stoppar i den Dellen har brännt och datorn hittar den inte alls. Den spottas inte ut vid omstart, den bara spinner o spinner. Det går inte att få den i vila och efter en timma med omstarter kommer den ut..

Visst, det är lite 90'tal att bränna skivor, men ibland behövs det. Jag skickar inte bort min hårddisk.. och jag har betalt dryga 20'000 för den här i övrigt underbara datorn med _all_ funktionalitet? Om man bortser från gliringar från sin Dell-användande pojkvän så innebär det komplikationer att inte kunna ta hand om sin egen skit.. Ringa runt till folk som har en fungerande brännare, usb-sticks o hård-diskar o fan o hans moster.. Jag går inte med på att det ska vara såhär helt enkelt.

<B>Så till mina frågor...</B>
Vad gör Apple nu? Hur många gånger ska man behöva lämna in för en dvd/cd-spelare som inte fungerar? Kan det vara något annat som gör att det inte fungerar, den har varit seg och min upptime kan aldrig bli mer än fem dagar? Kan de sätta in något annat istället, ett annat märke eller så?

Har förstått att "hubben" för datorer är här i Holland, kommer det vara skillnad i vad jag kan kräva av Apple i Holland eller i Sverige?

Kan jag kräva en annan modell av MBP? Ja, en ny?

Mycket tacksam för råd!

Uppdatering!
Pratade med Supporten. Inte en bra dag eftersom det är lördag och man typ inte kan göra något. Det han sa var att det var ett knivigt läge eftersom den har varit inne två gånger för samma fel på två månader. Faktumet att "datorn blir seg" kan tyda på att det kan vara fel på logik-kortet i botten som gör att jag måste starta om datorn senast var femte dag och göra såna här pram-reset regelbundet och det kan också påverka dvd-spelaren... Men det lät som om det var besvärande för dem och att jag skulle ringa på måndag "då en annan avdelning är på plats"..

Senast redigerat 2009-12-05 09:33
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-05 10:16
Ursprungligen av klarabara:

Uppdatering!
Pratade med Supporten. Inte en bra dag eftersom det är lördag och man typ inte kan göra något. Det han sa var att det var ett knivigt läge eftersom den har varit inne två gånger för samma fel på två månader. Faktumet att "datorn blir seg" kan tyda på att det kan vara fel på logik-kortet i botten som gör att jag måste starta om datorn senast var femte dag och göra såna här pram-reset regelbundet och det kan också påverka dvd-spelaren... Men det lät som om det var besvärande för dem och att jag skulle ringa på måndag "då en annan avdelning är på plats"..

Det där felmeddelandet råkade jag ut för på min gamla iBook när jag skulle bränna dvd-skivor. Jag provade skiva efter skiva, hade väl 90 st på en spindel, och till slut funkade det. Brännaren verkade ha problem med gamla/billiga skivor för när jag testade nyare märkesskivor gick det hur fint som helst.

• Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-05 22:47

En klassiker är annars att köpa en CD/DVD rengöringsskiva (med "mjuk" tofs) och prova att göra rent linsen i brännaren.

Sen jag fick en *ny* spelare så har jag lagt in data från 4 skivor, totalt.
Att behöva rengöra redan känns lite... överansträngt. Sen har den inte problem med att läsa en cd så det är nog inte damm som stör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-06 12:53

Nej, har du garanti kvar så ska de självklart se till att alla komponenter fungerar som de ska. Du kan även ringa till Apple och tjata så kanske de beviljar ett utbyte av hela datorn i stället för att byta optiska enheten en tredje gång och även logikkortet.

Ja jag ska ringa o prata med dem imorrn..

Hur många gånger har ett företag egentligen på sig att reparera ett fel? Har hittat både två och tre Reparationer, och tredje gången felet uppstår?

De har ju vetat om "allmän-tillståndet" på datorn så de skulle ha kunnat byta ut logik-kortet från början. De har ändå haft den inne två gånger och det är väl ändå en del av fel-sökningen, särskilt då det var skrivet på reparations-"pappret"? Det är som om man skulle ha en söm som går upp i ett eh.. tält och man kollar bara sömmen men inte om tyget skulle vara för kort? Ska den då in på service igen för att de glömde kolla det?

Jag anser inte att de kan komma nu o vilja reparera/byta ut logik-kortet.

Senast redigerat 2009-12-06 18:45

Det vart en lång tystnad när jag ringde sen blev jag kopplad till hans kollega. En norska som upprepade att de vill lämna in den med uppföljning på problemet per telefon. De vill se om det är en annan del av datorn som är problemet. Om jag vill reklamera den så måste jag göra det i butiken, lämna in den och de får felsöka den och se om jag har rätt att göra en reklamation.

Vilket jag ämnar göra.

Jag kan hålla med om att man inte ska förvänta sig att vilken no-name cd-spindel som helst ska funka. Men det här är dvd'er från Philips och en annan från TDK. Visst, det kanske funkar med ett annat märke, en annan spindel från samma fabrik? Är det meningen att jag ska kassera två spindlar med DVD-skivor som dessutom funkar på en annan dator? Är det meningen att jag ska köpa en spindel av varje fabrikat för att gardera mig? Ledsen, jag godtar inte att gå igenom en hel dvd-spindel på jakt efter den enda som får det att funka.

Det som är jobbigt med det här problemet är ju att de möjligtvis inte har samma problem som jag har, dvs de har hittat den den enda skivan som funkar. Eller att de hittar att logik-kortet är det bakom-liggande problemet och inte dvd-brännaren.

Det blir en diskussion kring vilket som är det verkliga problemet? För mig är det ju dvd-brännaren i första hand. Att logik-kortet kan ha problem påverkar mig inte i samma utsträckning, inte nu i alla fall.

Ringer nu till Macoteket där jag köpte den för att se hur de ställer sig till problemet och vad som är enklaste lösningen. Att lämna in den under jul-ledigheten känns ju..sådär. Vill jag ha den tillbaka till års-skiftet så bör jag typ lämna in den i sthlm nu. Att åka hem improviserat på torsdag är ju..inte billigt.

Återkommer efter samtalet...

Har nu haft kontakt med Macoteket. De tyckte det var orimligt att kräva en ny dator.

Det som var intressant är att mina två reparationer har varit genom apple-care och de räknas inte. Lämnar jag tillbaka den till Macoteket för reklamation så kräver de att de också får reparera den upp till tre gånger?!

Men då är det ju onödigt att ha apple-care? Då kunde jag ju ha skitit i att lämna in den i Holland där jag befinner mig och istället åkt till Stockholm med min dator direkt, med alla omkostnader.

Ringer apple-care för att veta vad som blir slutdestinationen på den här gången om jag lämnar in den i Holland. Kanske är bättre att lämna in den här och få en lösning än att vänta dryga månaden på att få reklamera i sthlm..

Enligt ARN

"Säljaren har försökt att avhjälpa felet två gånger men inte lyckats. En konsument skall normalt inte behöva godta mer än två försök att avhjälpa ett fel."

I det här fallet verkar det vara Applecare som har gjort försöken så det kanske är så att Macoteket därmed har rätt att reparera två gånger till. Helt absurt. "En reparation kostar ju inte dig någonting"! Nä, bara en massa tid och special-lösningar..

Om jag lämnar in den i sthlm kommer de ta sina två försök att laga den, bara det första kan ta ett par veckor. Det är inte rimligt (anser bara jag) med tanke på att den redan har varit inne två gånger och felet/symptomet för mig är desamma..

Alltså, nä. Så fungerar det inte. Apple Care är en tilläggsgaranti som gäller 2 år extra efter den intiala garantitidens slut på Apple Service Providers (som Macoteket, Lan-master etc), vilket är samma sak som om du inte skulle ha Apple Care, fast då inom ett år från köpet.

Det är alltid det säljande företaget som har ansvaret. Om det är någon annan än dom som repererar spelar ingen roll.

Däremot finns det (eller fanns, har inte kollat på ett år) en sak i avtalet för Apple Care där det står att det inte gäller reparationer med komponeter som kostar över 3000 kr

Däremot har jag aldrig hört talas om att Apple skulle neka någon baserat på det.

Så här fungerar det.

- Kund köper dator i butik eller postorder
- Datorn får hårdvarufel inom garantitiden som inte är förvållat av kunden.

- Kund ringer Apple Support, med Apple Care eller ej. talar om problemet och får ett casenummer av Apple Support som rekomenderar kunden att lämna in produkten till en Service Provider.

- Kunden lämnar in den på antagligen där dom har köpt den eller en valfri Apple Service Provider (som är dom enda som får göra garantireparationer). Det går för det mesta alltid snabbare att lämna in den direkt hos en Service provider.

- Om kunden lämnat in den i en butik som inte är Service Provider, så skall den butiken skicka den till en sådan.

- Teknikerna kollar på problemet och konstaterar vad det är för fel, detta rapporteras till Apple, och eventuella reservdelar beställs in från Apple.

- Teknikerna byter ut det som felar och lämnar ut datorn till där den nu kom från.

Alltså. Det spelar ingen som helst roll om dom har lagat den 2 gånger enligt Apple Care. Det är säljarens ansvar. Annars skulle ju Apple Care vara en direkt försämring om man måste lämna in datorn 4 gånger istället för 2.

När jag ringer till Applecare nu så säger de att konsument-lagen inte gäller på Applecare och att de har tre gånger på sig att reparera. Vill jag åberopa konsumentköps-lagen så måste jag vända mig till den som sålt den, dvs Macoteket. Vilket skulle göra det onödigt att ens försöka få den reparerad utomlands..

Nu fick jag prata med Applecare hos en som pratade svenska o inte norska. Skulle inte säga att människan pratade bra svenska så resultatet var typ desamma. De menar att de måste ha tre gånger på sig att reparera skadan så den måste in igen. Säger service-verkstan att den inte går att reparera så "kan vi diskutera ett utbyte". En cd-drive byter man ut, kan inte tänka mig att de försöker reparera den? Eller ens säga att den inte går att reparera, det är ju inte vad de har försökt.

Försökt få förklarat vad de menar med att "den går inte att reparera" utan resultat. De menar att jag måste lämna in den en tredje gång.

Ringer KO nu och det är synd att de inte är så att de vet så mycket om applecare. Jag har inte sett nånstans i Applecare-avtalet att jag frånsäger mig rätten att använda konsumentköpslagen i mitt Applecare-ärende?!

Senast redigerat 2009-12-07 13:29

Öhh.. Det där var det löjligaste jag hört. Dom kan inte avtala bort tvingande lagar. Berätta gärna vad dom sa på KO.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 13:54

Såvitt jag vet så är Apple Care inte svenskt. Det är internationellt. Säkert registrerat på Irland el dyl.

Apple.se är registrerat på Irland så konsumentköplagen gäller i regel inte vid köp på deras web. Så vitt jag vet. Men det betyder inte att de inte låter folk lämna tillbaks saker. De är oftast väldigt tillmötesgående. Men de måste inte.

Kolla detta: Apple Sales International - Företagsinformation
Registrerad adress: Utlandet. Bra adress.

Så det kan bli problem när man försöker kombinera svenska lagar / regler med Apple Care och Apple överhuvudtaget.

Ursprungligen av Jespair:

Såvitt jag vet så är Apple Care inte svenskt. Det är internationellt. Säkert registrerat på Irland el dyl.

Apple.se är registrerat på Irland så konsumentköplagen gäller i regel inte vid köp på deras web. Så vitt jag vet. Men det betyder inte att de inte låter folk lämna tillbaks saker. De är oftast väldigt tillmötesgående. Men de måste inte.

Kolla detta: Apple Sales International - Företagsinformation
Registrerad adress: Utlandet. Bra adress.

Så det kan bli problem när man försöker kombinera svenska lagar / regler med Apple Care och Apple överhuvudtaget.

Du vet mycket väl om jag känner till det. Fast svensk lag gäller i Sverige och om du har ingått avtalet och köpet här, så gäller svensk lag. Även om företaget i sig är registrerat i Mongoliet.

Och om vi leker med tanken att lagen inte är applicerbar, så kan kunden hävda att en Service Provider har försökt avhjälpt felet två gånger (enligt Apples villkor mot ÅF, om jag inte minns fel, så spelar det ingen roll om den är lämnad i butiken där den är köpt, eller hos en valfri Service Provider), vilket då enligt ARN iaf, bör ge kunden en ny eller likvärdig produkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 14:15

I DEN UTSTRÄCKNING DE KONSUMENTRÄTTSLIGA REGLERNA TILLÅTER, BEGRÄNSAS APPLES ANSVAR TILL ATT, ENLIGT VAD APPLE SJÄLV BESTÄMMER, BYTA UT ELLER REPARERA DEN SKYDDADE UTRUSTNINGEN ELLER TILLHANDAHÅLLA SERVICE.

Där har vi svart på vitt vad Apple säger. Sen vad det betyder kan jag inte 100% uttala mig om. Går att vrida och vända på det där. Men det står även om lokala bestämmelser.

Läste du hela avtalet, Klarabara? Det är ovanligt. Men nödvändigt uppenbarligen. Borde fler göra!

Men jag tror ändå att den svenska lagen går om Apple Care när det gäller det faktum att du lämnade in den i Holland. Då har nog säljaren fortfarande kvar "sina försök". För svensk lag kan garanterat inte råda över Apple Care som utnyttjats i Holland. Eller?

Ursprungligen av Jespair:

I
Då har nog säljaren fortfarande kvar "sina försök". För svensk lag kan garanterat inte råda över Apple Care som utnyttjats i Holland. Eller?

Det är iofs visserligen intressant att se hur dom hanterar (KO), då Apple erbjuder världsgaranti på bärbara.

Jag har hamnat i en sits som känns ganska vanlig med att bo i utlandet, som svensk konsument har jag rätt till somliga saker men de gäller inte när jag bor i utlandet, oavsett var jag handlade produkten. Applecare ska tydligen hjälpa mig, men tre gånger. Hade jag bara lämnat in den i Sverige hade det varit två gånger.

Grejt.

Tack, jag har läst avtalet. Utan caps:
"I den omfattning lokal lagstiftning tillåter bestämmer Apple själv om det skall reparera eller byta ut skadat föremål". Behövs kanske en juridisk utredning vad som är Lokal Lagstiftning? Är det den lokala där jag köpt den eller den lokala där jag lämnar in den?

KO verkade bestört över att Applecare inte går på konsumentköpslagen, och jag letar efter en passage där det står att den är satt ur spel vid problem utomlands. Har ännu inte hittat den.

Edit: Man får lov att bli pragmatisk om inlämning och utvärdering osv. Ska höra med den lokala verkstan här i Eindhoven för att höra vad de har att säga om saken.

Senast redigerat 2009-12-07 14:47

Har nu pratat med AppleCare customer relations, nu på danska.
Det de kommer göra är att göra en "Replacement of the superdrive". Härligt. Fjärde superdriven min dator. Kommer de därefter problem så ska de göra "en notering att överväga ett utbyte av maskinen".

Ska nu iväg o prata med service-stället för ett eventuellt service-ärende.

Skulle gärna bränna en dvd med mina filer eftersom mina hårddiskar bara funkar på mac och jag bara har en mac...Men förhoppningsvis tar det inte lång tid, förra gången ett par dagar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 15:22

Så du lämnar in den i Holland igen eller var blir det?

Jag har lämnat in den i Eindhoven.

Killen gapade åt mina fem sidor issues från AC som jag krävde han skulle ta upp i problem-beskrivningen. Han la också till att det kanske är ett större fel, alltså inte bara dvd-driven. Att supporten har insinuerat att det är logik-kortet. Att den blir seg och att jag _måste_ boota om var femte dag. Jag bad dem även skriva in att skivor har fastnat i datorn.

Kanske ska tillägga att jag inte har några direkta förhoppningar men hellre max 2 veckor här än 4 i Sverige. (vilket det säkert skulle bli med alla helgdagar).

Jag funderar allvarligt på att göra en ARN-anmälan, hade jag vetat att det skulle bli såna här issues, att jag frånsäger mig rätten att åberopa mina konsument-rättigheter för att jag lämnat in den i utlandet så borde det vara beskrivet någonstans.

Senast redigerat 2009-12-07 17:53

Om det blir snack om utbyte av produkt, finns det nu risken att de ger mig en med nederländskt tangentbord?
Eller hur fungerar sånt egentligen, nu när jag lämnat in den i Holland?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 18:24

Om det blir snack om utbyte av produkt, finns det nu risken att de ger mig en med nederländskt tangentbord?
Eller hur fungerar sånt egentligen, nu när jag lämnat in den i Holland?

Mitt första garantiärende var skärmen och då frågade jag om det var möjligt att passa på att byta från matte till glossy. Servicestället sa då att "Apple är mycket noggranna med att det är samma reservdel som kommer in till dom som går ut från dom".
Samma sak när jag lämnade in min "amerikanska" AEBS i en svensk butik, då frågade jag om jag kunde få en Svensk istället (det skiljer tydligen t.ex. på tillåten utsänd bandbredd/wattantal eller nåt likande). Det gick minsann inte för sig och jag fick tillbaka en likadan Amerikansk.

Dock reparerades mitt tangentbord på garanti i USA och då byttes det till ett Amerikanskt tangentbord trots att jag har en svensk dator. Så jag antar att avvikelse från policyn till viss del beror på vad som är smidigt för dom (och till viss del vad som är smidigt för kunden). Antagligen skulle det tagit oproportionerligt lång tid att vaska fram ett svenskt tangentbord i staterna. Men hur som helst ska du alltså ha "rätt" till ett svenskt tangentbord. Bara var tydlig med det när du lämnar in den.

Men tar det inte lite tid vid utbyte av maskin eller kommer man bara dit och får en ny från butiken?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 18:58

Återigen bara min personliga erfarenhet: Om du kan få dom att beställa hem ersättningsdatorn utan att du lämnar in din så borde det väl vara lugnt (om nu ingenting kritiskt för tillfället hänger på superdriven då förstås). Där vet jag förstås inte vad standardpolicyn är.

Jag har ringt till AppleCare nu och frågat, det finns en risk för att det kan bli ett nederländskt.
Datorn är redan inlämnad så jag får ringa dem imorrn och fråga hur det fungerar.
Hur det fungerar när man får en ny verkar också rätt luddigt.
Undrar nu om det hade varit att att lämna in den på service i sthlm istället.
Ringer som sagt o pratar med dem imorrn istället, den är nog inte iväg på verkstan ännu och jag tror det kommer dröja innan något sådant beslut tas...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 22:55

Jag har ringt till AppleCare nu och frågat, det finns en risk för att det kan bli ett nederländskt.
Datorn är redan inlämnad så jag får ringa dem imorrn och fråga hur det fungerar.
Hur det fungerar när man får en ny verkar också rätt luddigt.
Undrar nu om det hade varit att att lämna in den på service i sthlm istället.
Ringer som sagt o pratar med dem imorrn istället, den är nog inte iväg på verkstan ännu och jag tror det kommer dröja innan något sådant beslut tas...

Jag håller tummarna för att du får en ny Unibody! Fast du kanske kommer sakna just den matta skärmen?

Ursprungligen av sodemus:

Återigen bara min personliga erfarenhet: Om du kan få dom att beställa hem ersättningsdatorn utan att du lämnar in din så borde det väl vara lugnt (om nu ingenting kritiskt för tillfället hänger på superdriven då förstås). Där vet jag förstås inte vad standardpolicyn är.

Vad menar du med "att nåt kritiskt hänger på superdriven?"
Jag vet inte riktigt hur det här funkar med att byta ut datorer? När min ipod mini gick sönder och var på reparation så ringde de bara och sa att den var klar men när jag kom dit fick jag en nano (värsta nerköpet). Nu är min mbp är inne på reparation men också nån slags bedömning om den alls kan repareras (lite olika besked där) så undrar jag lite stilla vad de brukar göra..

Skulle det vara så att de inte vill reparera och istället vill byta ut den, hur går ett sånt till? Tar jag med mig den nuvarande hem och väntar på att det ringer på dörren eller går jag o hämtar den? Ringer de om såna saker i förväg?

Angående skärmen ska jag försöka få en matt isåfall..hade en blank skärm på min skruttiga pc när jag bodde i sthlm (ska flytta tillbaka snart, snaaart) och det var helt horribelt. Stundtals gick det inte att se vad som var på skärmen, man såg bara sig själv..lägenheten är inte heller ritad på ett sånt sätt att man bara kan sätta sig på nåt annat vis och jobba, tyvärr..

Får se vad de säger, men jag är villig att betala för att slippa ha en blank skärm, det skulle bara inte funka. (har nu inte tillgång till mina bilder därifrån, iom att min hårddisk är mac-formatterad, kanske får återkomma om såna i skrivbords-posten vid senare tillfälle..)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 23:58

Vad menar du med "att nåt kritiskt hänger på superdriven?"

Jag tänkte bara på hur "ok" det skulle vara för dig att ha kvar din dator med trasig superdrive i väntan på att utbytesdatorn kommer till reparatören. En trasig dator är väl såklart bättre än ingen dator men om du arbetar med något där du måste använda superdriven kan det ju vara hugget som stucket...

Angående skärmen ska jag försöka få en matt isåfall..hade en blank skärm på min skruttiga pc när jag bodde i sthlm (ska flytta tillbaka snart, snaaart) och det var helt horribelt. Stundtals gick det inte att se vad som var på skärmen, man såg bara sig själv..lägenheten är inte heller ritad på ett sånt sätt att man bara kan sätta sig på nåt annat vis och jobba, tyvärr..

Mm, nu när jag väl har en glossy så skulle jag hellre välja matte. Om inte bara för reflektionerna så bara för att den känns fusk på något vis.

Good for you, jag kanske misstolkar "snart, snaaart" men ska sanningen fram så längtar jag nog också tillbaka till den gamla gråslaskiga huvudstaden. 3 veckor kvar för mig!

Bevaka tråden