Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Textstorlek blir olika i Mac och Win!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-03 22:32

Hej alla!

Jag har byggt en hemsida i dreamweaver cs3, men lider av ett så vitt jag kan se det, vanligt problem.

Sidan är uppbyggd i tables. Problemet är att jag har lagt text i en cell som har en bra storlek (9px) i dreamweaver och firefox. På en PC i Internet Explorer blir texten mycket större vilket resulterar i en extra radbrytning som i sin tur förstör formen.

Vad jag kan förstå har detta med skillnaden mellan PC och Macens dpi att göra samt skärmstorlekar och dylikt.

Men hur löser jag problemet? Jag vill att texten skall uppfattas att vara i samma storlek i de båda webbläsarna och operativsystemen. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta, gärna hur man gör ändringen direkt i dreamweaver.

Tack så mycket för hjälpen alla!

9px är 9px - borde se likadant ut. Vilken font använder du?

Ge oss gärna adressen till sidan, så blir det kanske lättare att se vad som kan vara fel.

Jag tycker att detta är ett mer allmänt webdesign-problem, och är inte specifikt för Dreamweaver, så jag flyttar tråden från "Adobe"-forumet till "Webdesign".

/Mod

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-03 23:11

Jag använder verdana. Problemet där det uppstår problem är
S K Ä R B Y | Grafisk form | portfolio

tack för det snabba svaret!

Kolla gärna dessa två trådar och installera/aktivera det verktyg som används. Det är absolut bästa sättet för att du skall kunna lista ut vad som pågår:

http://www.99.se/webdesign-utveckling/109541-fiffiga-verktyg-foer-webb-css-utveckling-foer-firefox.html

http://www.99.se/webdesign-utveckling/272113-gillar-firebug-missa-web-inspector-i-safari.html

Med hjälp av dessa verktyg kan du alltså se exakt var i CSS-filerna du skall leta för att rätta till eventuella fel.

1
Bevaka tråden