Macoteket en sorglig historia.

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har varit en trogen kund hos Macoteket de senaste åren, och så länge som man inte bråkar med dem är allt bra.

Nu råkade jag köpa en Elgato eyestick som inte fungerade hos mig. Jag ringde dem för att åberopa ångerköp enligt distansköpslagen.

Men efter ett otrevligt bemötande avslogs detta eftersom dom menar på att lagen inte gäller vid:
---
"Distans- och hemförsäljningslagen gäller inte i nedan citerade fall.
Jag hänvisar till 1 kap §4 punkt 3 i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

"en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits,"
---

Det jag köpte var inte en programvara utan en hårdvara. I deras annons på hemsidan framkommer inget om medföljande mjukvara, utan produkten saluförs som;

---
"Elgato EyeTV för marksänd digital TV (DTT)
Nu ännu mindre!Titta på, spela in, pausa och spola tillbaka marksänd digital TV (DTT). Du får kristallklar digital kvalitet på din Mac med nya eyeTV i fickformat...."

---

Det är på många sätt sorgligt att Macoteket inte tillgodoser kunden bättre, det handlar ändå om en ringa summa på 695:-

--

När man då svarar följande;

"Mycket tråkigt att höra eftersom jag inte kan se hur en hårdvara med medföljande mjukvara skulle kunna falla under denna punkt."

Får man följande märkliga svar tillbaka;

"Detta har inte så mycket med mjukvaran att göra som det
har med "förseglad ljud- eller bildupptagning"."

---

Vet inte om man ska skratta eller gråta. Nu är ärendet inskickat till Tingsrätten, ja det kan ses som fånigt att bråka om 700:- men att som trogen kund få detta bemötandet är obegripligt.

Men...om den inte funkade så är ju fallet enkelt. Du får en ny. DOA.
Eller var det så att du köpt en grej som kräver USB 2 och din burk bara har USB 1 - eller något annat som gör att denna hårdvara inte funkar med just din burk? Isåfall har dom rätt. Helt rätt.

Man har inte ångerrätt på öppnade/sprättade paket. Det har man ju aldrig haft. Någonsin. Eller är jag ute och cyklar?

Ursprungligen av Zimmerman:

Man har inte ångerrätt på öppnade/sprättade paket. Det har man ju aldrig haft. Någonsin. Eller är jag ute och cyklar?

Du är ute och cyklar. Man har rätt att undersöka varan, vilket innebär att man har rätt att öppna förpackningen.

Mja... är det inte tvärt om Zimmerman? Har för mig att det är ett giltigt skäl att du inte kan använda den som det var tänkt? Jag har kunnat lämna tillbaka en öppnad förpackning på en musmatta som skulle funger som mellanlägg i en laptop men den inte fungerade på min MBP. De mumlade något om att det borde stå på hyll-kanten men men.. det var ju en ännu mindre summa iofs.. ClaesOhlsson. Ånger-rätt på distans är väl en ganska tillåtande grej har jag för mig. Det är nästan som om du aldrig sett varan förut som man kan i en butik?

Men draags; vad var det som gjorde att den inte fungerade? Om de har skrivit något i specifikationerna som angav att den inte skulle fungera på tex din os-version eller usb så tror jag inte att du har så stor chans..

Så...man får sprätta upp grejerna och provköra dom?! Sedan skicka tillbaka dom om man inte diggar dom? Det är ju fantastiskt! Detta hade jag ingen aning om. Trodde inte att lagen var så sanslöst generös mot kunden. Kul. Ska komma ihåg det.

Ursprungligen av klarabara:

Mja... är det inte tvärt om Zimmerman? Har för mig att det är ett giltigt skäl att du inte kan använda den som det var tänkt? Jag har kunnat lämna tillbaka en öppnad förpackning på en musmatta som skulle funger som mellanlägg i en laptop men den inte fungerade på min MBP. De mumlade något om att det borde stå på hyll-kanten men men.. det var ju en ännu mindre summa iofs.. ClaesOhlsson. Ånger-rätt på distans är väl en ganska tillåtande grej har jag för mig. Det är nästan som om du aldrig sett varan förut som man kan i en butik?

Men draags; vad var det som gjorde att den inte fungerade? Om de har skrivit något i specifikationerna som angav att den inte skulle fungera på tex din os-version eller usb så tror jag inte att du har så stor chans..

Så...man får sprätta upp grejerna och provköra dom?! Sedan skicka tillbaka dom om man inte diggar dom? Det är ju fantastiskt! Detta hade jag ingen aning om. Trodde inte att lagen var så sanslöst generös mot kunden. Kul. Ska komma ihåg det.

Nja. Du har rätt att inspektera varan. D.v.s du kan inte köpa en mac och sedan provköra den och installera program, och sedan lämna tillbaks den. Däremot har du rätt att ta upp den ur sin förpackning (och inte slita upp den ur förpackningen), starta den för att se att den fungerar.

Sedan ang EyeTV, så innehåller den programvara med serienummer. Kanske det Macoteket hänvisar till? Sedan skall jag inte säga så mycket mer om dom, då jag jobbade där rätt så länge, och kanske inte ger så mycket för företaget som sådant av olika anledningar.. Men det är inget som jag kommer gå ut här med...

Ursprungligen av klarabara:

Det ska inte spela någon roll, han ska inte behöva motivera det alls. Det behöver inte finnas något problem för att man ska få ångra köpet.

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 18:36

Jag köpte en billaddare som enligt förpackningen var för iPod, säljaren påstod att den funkade med iPhone också, för det visste han.
Den fungerade inte med iPhone, för att få ut den ur förpackningen var jag tvungen att demolera den totalt för at få ut prylen. Men den fick jag lämna tillbaka utan snack.

Hur mycket man använt en produkt vet ju bara köparen. Om man t.ex. behöver en skanner tillfälligt så kan man ju köpa en - skanna bilderna - och returnera den. En HD-videokamera kan man köpa - filma det där brölloppet - sedan lämna tllbaka kameran. Etc. Bara man är försiktig och inte demolerar/skrapar/etc grejerna.
Detta är ju fantastiskt. Själv skulle jag inte orka hålla på så och har allt jag behöver...just nu, men jag ska rekomendera det för folk som behöver grejer temporärt för en produktion. Detta är stora nyheter för mig. Har alla länder så här sanslöst generösa konsumentlagar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 21:44

Hur mycket man använt en produkt vet ju bara köparen. Om man t.ex. behöver en skanner tillfälligt så kan man ju köpa en - skanna bilderna - och returnera den. En HD-videokamera kan man köpa - filma det där brölloppet - sedan lämna tllbaka kameran. Etc. Bara man är försiktig och inte demolerar/skrapar/etc grejerna.
Detta är ju fantastiskt. Själv skulle jag inte orka hålla på så och har allt jag behöver...just nu, men jag ska rekomendera det för folk som behöver grejer temporärt för en produktion. Detta är stora nyheter för mig. Har alla länder så här sanslöst generösa konsumentlagar?

Men Zimmerman, det är bara att googla och läsa lagen, den finns på nätet. Och nej, man ska inte kunna göra som du tänker rekommendera folk att göra, det är såna som dig som sabbar för oss ärliga konsumenter.

Eller så drygar du dig bara, det är lite svårt att avgöra. Hur som helst har man rätt att lämna tillbaka en vara som inte fungerar som utlovat.

Nej, jag "drygar" mig inte. Du har moraliska invändningar på att jag skulle tipsa någon om denna metod att erhålla en manick för projekt - utan att behöva köpa den (känner fattigt begåvat folk utan medel och kontakter). Denna tråd handlar inte om moral - den handlar om köpares rätt och lagen.
Att "undersöka" en vara är ett vitt begrepp. Man bryter inte mot lag eller avtal om man köper en kamera - undersöker den genom att filma (t.ex. ett brölopp) - lämnar sedan tillbaka kameran när man ser att den inte håller måttet. Att man sedan klipper ihop en film av materialet och säljer den är inte heller ett lagbrott.
Hur detta beteende skulle "sabba" för ärliga konsumenter förstår jag inte. Det är omoraliskt - ingenting annat.

Vad jag belyser är att denna extremt generösa svenska konsumentlag i verkligheten kan erbjuda dessa lösningar - och att vidden av detta knappast kan ha anats av lagstiftarna. Det finns säkert dom som satt detta i system. Men eftersom handeln/kapitalet inte bekämpar lagen så flyter allt väl - svinnet (omoraliska beteendet) är försumbart i den enorma biljonomsättningen av konsumentvaror. Kapitalisterna blr rikare och lyckligare, ty lagen innebär säker ökad konsumtion (kundtrygghet). Kunderna älskar lagen. Dom omoraliska är lyckliga och kan förverkliga drömmar dom annars aldrig skulle kunna förverkliga. It's a win-win situation, man.
Varför deppa? Vara arg?

Ursprungligen av jonasn:

Men Zimmerman, det är bara att googla och läsa lagen, den finns på nätet. Och nej, man ska inte kunna göra som du tänker rekommendera folk att göra, det är såna som dig som sabbar för oss ärliga konsumenter.

Eller så drygar du dig bara, det är lite svårt att avgöra. Hur som helst har man rätt att lämna tillbaka en vara som inte fungerar som utlovat.

. Man bryter inte mot lag eller avtal om man köper en kamera - undersöker den genom att filma (t.ex. ett brölopp) - lämnar sedan tillbaka kameran när man ser att den inte håller måttet. Att man sedan klipper ihop en film av materialet och säljer den är inte heller ett lagbrott.

Lycka till att vinna ett sådant fall. Du får inspektera produkten. Att filma ett bröllopp är knappast inte att inspektera produkten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 21:46

H...men jag ska rekomendera det för folk som behöver grejer temporärt för en produktion.

Eller så struntar du idet? Känns bra snålt. Dessutom, skulle du vilja ha en begagnad kamera eller annan produkt som något tummat och fipplat på en hel bröllopshelg?

Säger inte att du är sådan men det är precis folk som snikar på detta sätt som river upp himmel och hav när dom själva köper en ompackad vara. Bara rättigheter och inga skyldigheter liksom, som vuxna barn.

Man kan inte belasta den omoraliske konsumenten när den omoraliske säljaren kränger använda grejer. Det är ju ologiskt.
Man belastar inte tjuven som stal ur butiken för att butiksägaren sålde tjuvgods. Heller. Etc.

Ursprungligen av acke:

Dessutom, skulle du vilja ha en begagnad kamera eller annan produkt som något tummat och fipplat på en hel bröllopshelg?

Man kan inte belasta den omoraliske konsumenten när den omoraliske säljaren kränger använda grejer. Det är ju ologiskt.
Man belastar inte tjuven som stal ur butiken för att butiksägaren sålde tjuvgods. Heller. Etc.

Man blir ju så trött.. väx upp.

Nej alla länder har verkligen inte så generösa lagar. Värt att notera att det endast gäller för privatpersoner. Handlar du som företag är jag rätt säker på att det är den vanliga köplagen som gäller...

Ursprungligen av DeathMan:

Nej alla länder har verkligen inte så generösa lagar. Värt att notera att det endast gäller för privatpersoner. Handlar du som företag är jag rätt säker på att det är den vanliga köplagen som gäller...

Det är rätt, just därför heter den konsumentköpslagen

Ursprungligen av keptang:

Det är rätt, just därför heter den konsumentköpslagen

Jo men det är ju en helt annan lag som gäller vid försäljning i butik. Nu pratar vi om distansavtalslagen.

"Om du har köpt en vara är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den. Naturligtvis ska du vara försiktig och inte göra en mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten."

Distansavtalslagen gäller inte företag den heller, endast privatpersoner.

När det gäller försäljning från företag till företag finns ingenting som heter ångerrätt.

Ursprungligen av keptang:

Distansavtalslagen gäller inte företag den heller, endast privatpersoner.

När det gäller försäljning från företag till företag finns ingenting som heter ångerrätt.

Det finns men företaget kan avtala bort det.

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 21:05
Ursprungligen av draags:

Får man följande märkliga svar tillbaka;

"Detta har inte så mycket med mjukvaran att göra som det
har med "förseglad ljud- eller bildupptagning"."

---

Vet inte om man ska skratta eller gråta. Nu är ärendet inskickat till Tingsrätten, ja det kan ses som fånigt att bråka om 700:- men att som trogen kund få detta bemötandet är obegripligt.

Man måste ju vara sanslöst trög för att tro att en digitaltv-dongel med medföljande mjukvara är en "förseglad ljud- eller bilduppagning". Den formuleringen avser ju DVD-filmer, vhs-band, musik-cd mm. Stå på dig.

Ursprungligen av rhesus:

Man måste ju vara sanslöst trög för att tro att en digitaltv-dongel med medföljande mjukvara är en "förseglad ljud- eller bilduppagning". Den formuleringen avser ju DVD-filmer, vhs-band, musik-cd mm. Stå på dig.

Håller med dig rhesus.

drags - jag är ganska säker på att du har rätt att returnera varan - man måste som kund kunna köpa en vara, öppna den, konstatera att den är paj/trasig/icke fungerande/felaktiga och av det skälet returnera den och få en ny likadan, eller pengarna tillbaka. Annars skulle ett företag kunna sälja förseglade kartonger märkta iPhone innehållande flörtkulor och kottar och hävda att öppnad kartong innebär ingen returrätt. Lite tokigt eller hur?

På samma sätt kan leverantöreren vägra att ersätta varan om den alltså inte är paj/trasig/icke fungerande/felaktig, men den är öppnad.

Så funkar det.

Zimmerman: Du lämna vänsterpropagadan därhän.

Är du också en sån där som tror att alla som använder ordet "kapitalism" är vänster? Då är ordet alltså negativt laddat för dig. Du gillar alltså inte kapitalism.

Jag kan dock informera dig om att ordet är neutralt och ett ekonomiskt begrepp som beskriver större delen av jordens samhällen. Du kommer att bli missförstådd i t.ex. USA om du har din stigmatiserade syn på ordet "kapitalism". Bara ett tips.

Ursprungligen av Taz_1999:

Zimmerman: Du lämna vänsterpropagadan därhän.

Jag fattar inte varför Macoteket inte ger med sig och låter det istället gå till Tinget. Där kommer dom att förlora (enligt en totalt enig kunskap här) och hamna på "svarta listan". Jag vet att många företag går kunder tillmötes även när dom har rätt för att inte riskera att hamna på den där listan. Skumt av Macoteket. Har dom en totalt inkompetent juridisk avdelning? Det skulle i.o.f.s. inte förvåna mig - sådant har man ju sett förut.

Jag fattar inte varför Macoteket inte ger med sig och låter det istället gå till Tinget. Där kommer dom att förlora (enligt en totalt enig kunskap här) och hamna på "svarta listan". Jag vet att många företag går kunder tillmötes även när dom har rätt för att inte riskera att hamna på den där listan. Skumt av Macoteket. Har dom en totalt inkompetent juridisk avdelning? Det skulle i.o.f.s. inte förvåna mig - sådant har man ju sett förut.

Tingsrätten? Har inte dom hand om brottsmål?
Är det inte till ARN man vänder sig i första fallet?

Det handlar helt enkelt om att kunden har öppnat en förpackning och installerat en komersiell mjukvara med ett serienummer. Då finns det undantag i lagen. Om det bara vore hårdvaran så tror jag ingen skulle säga något. El Gato EyeTV är alltså både en komersiell mjukvara OCH hårdvara, inte endast hårdvara.

Klart det är Tingsrätten - var skulle det annars vara? Det är ju en rättsprövning. ARN har redan registrerat ärendet där och ett målnummer har säkert getts (ARN kan inte lösa tvist). Läs första inlägget.
Det innebär att företaget också fått ett rättsdokument och förvarning om kallelse till rättsförhandling. Det är just här - när företaget inser att kunden gått till Tings - som dom brukar backa - göra upp och ärendet avskrivs. Vi får se denna gång.

Så här funkar det med Hyresnämnden också - och dom flesta nämnder. Det går till Tingsrätten - det är första instans.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Tingsrätten? Har inte dom hand om brottsmål?
Är det inte till ARN man vänder sig i första fallet?

Klart det är Tingsrätten - var skulle det annars vara? Det är ju en rättsprövning. ARN har redan registrerat ärendet där och ett målnummer har säkert getts (ARN kan inte lösa tvist). Läs första inlägget.
Det innebär att företaget också fått ett rättsdokument och förvarning om kallelse till rättsförhandling. Det är just här - när företaget inser att kunden gått till Tings - som dom brukar backa - göra upp och ärendet avskrivs. Vi får se denna gång.

Så här funkar det med Hyresnämnden också - och dom flesta nämnder. Det går till Tingsrätten - det är första instans.

Jo, det är så sant. My bad. Tror det kommer bli väldigt svårt att vinna dock om TS har öppnat produkten (ok), installerat mjukvaran och matat in serienummret för den mjukvaran. Det skulle vara skillnad om det endast vore hårdvara eller om den skulle vara trasig på något sätt.

Däremot så är ju kommunikationen från Macoteket kanske inte speciellt bra om det är som TS skriver. Finns ju bättre sätt att lösa problem på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-04 15:26
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jo, det är så sant. My bad. Tror det kommer bli väldigt svårt att vinna dock om TS har öppnat produkten (ok), installerat mjukvaran och matat in serienummret för den mjukvaran. Det skulle vara skillnad om det endast vore hårdvara eller om den skulle vara trasig på något sätt.

Däremot så är ju kommunikationen från Macoteket kanske inte speciellt bra om det är som TS skriver. Finns ju bättre sätt att lösa problem på.

Funkar just den här produkten utan tillhörande mjukvara? I så fall är det svårt att inspektera produkten om man samtidigt måste aktivera en mjukvara?

Bevaka tråden