Svårt att sätta rubrik på min väldigt individuella fråga… men så här:

Jag har ett rätt gigantiskt musikbibliotek, ett par TB, externt på en Drobo. Och så hela biblioteket i iTunes på macen (MBP). Sen kör jag trådlöst till flera rum osv, men Drobon måste alltid vara kopplad till macen (firewire) när jag spelar musik. Vilket inte är optimalt. När jag jobbar vill jag kunna röra mig med MBP:n och slippa störningen med FW-kabeln i, som dessutom helst inte bör hoppa ur av misstag…

I övrigt har jag en Powerbook och en Windowsmaskin. Jag vill nu helst kunna köra musiken i Powerbooken OCKSÅ (inte i stället, det tar evigheter att lägga in ny musik på den), till och från.

Har kikat mycket på synk-program, men ärligt talat inte fattat hur, i vilken ordning, jag ska synka. Och grejen är att min son lagt beslag på iTunes i Powerbooken, och fyllt upp interna hårddisken med dess musik.

Att köra dubbla bilbliotek på Powerbooken vill jag av flera skäl undvika. Främst för att jag inte vill läsa in 2TB musik i den gamla skorven, det kan knäcka den för gott…

Helst skulle jag vilja lägga in ett annat musikprogram på Powerbooken som kan spela upp musiken från en tillfälligt fw-inkopplad Drobo (mest ALAC-filer), och helst utan att behöva läsa in hela jäkla biblan.

Finns det bra, enkla sådana program, som i sin tur inte behöver iTunes? Eller bör jag satsa på en synk-lösning? Kan Logitechs nya Squeezebox Touch, med ny usb-funktionalitet, vara en lösning? Logitech SqueezeBox Touch - Component forum

Alla tips, förslag, rekommendationer och funderingar mottages mest största tacksamhet!