Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MiniDrive SATA-chassi + WD 1.5GB Green = ?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-01 11:57

Hej!

Här (http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/219384-minidrive-m9-sata-fw400.html) hittade jag ett relaterat ämne men då det har litet tid på nacken hoppas jag att det är ok att starta ett nytt ämne... Annars kanske någon admin kan flytta över min post...?

Jag har sedan förra veckan ett trevligt MiniDrive-chassi från Cupertino köpt hos Kullander: (Mac i Malmö - MiniDrive M9-SATA FW400 + USB2 3.5" / Kullander Apple Premium Reseller) (MiniDrive M9-SATA FW400 + USB2 3.5" :: MiniDrive :: Lagring/Chassin :: Cupertino)

Som Firewire-hub fungerar det sedan jag monterade hårddisken, men den hårddisk jag köpt till det kommer ej upp på skrivbordet eller i Apples Skivverktyg för formatering, vare sig jag anslutit via Firewire eller USB. Däremot spinner den igång fint, men som sagt hittas inte av datorn.

Hårddisken är en WD Green SATA 1.5 GB: (WD Caviar Green 1.5 TB SATA Hard Drives ( WD15EADS ))

Finns det någon mer eller mindre uppenbar anledning till att detta inte skulle fungera...? Jag tror mig ha varit mycket försiktig och noggrann vid montering, men visst, det skall få plats mycket på liten yta så kanske någon kontakt eller kretskomponent inte sitter som den skall. Samtidigt snurrar hårddisken så ström reagerar den ju på.

Hårddisken verkar inte behöva byglas på något sätt för den tilltänkta användningen, som backup till min PowerBook G4 (apple-history.com) (PowerBook G4 867 (Ti) Specs (1 GHz/867 MHz, M8858LL/A, A1025, PowerBook3,5) @ EveryMac.com) med Mac OS 10.3.9.

Vore verkligen tacksam för hjälp att lösa detta. Kanske bättre att gå vidare telefonledes med Kullanders support men nu har jag det hela i varje fall även sammanfattat för ett gäng erfarna och kunniga Mac-användare.

vänliga hälsningar,

Björn

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-01 12:27

En del HD-chassin kan ha begränsning i hur stora hårddiskar de stödjer (åtminstone gällde det äldre IDE-chasssin) Kolla med Kullander om den ska funka med 1,5 TB diskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-01 15:55

Tack för tips! Deras verkstadschef säger emellertid att det inte skall finnas någon sådan begränsning med detta chassi. Han råder mig att testa hårddisken i ett annat SATA-chassi... vilket jag inte har eller känner någon som kan låna ut, så jag kollar nu runt efter billigast möjliga chassi. Antar att det inte spelar roll om det är ett enbart USB-baserat gränssnitt, även om min PB endast har USB v1.1...?

Jag har verkligen haft höga förhoppningar att detta skulle fungera smidigt, men känns nu litet som “överkurs”. Bor i Stockholm och har inte någon större lust att skicka tillbaka chassit för kontroll hos Kullander, men om jag bara kan försäkra mig om att hårddisken fungerar är det väl vad jag måste. Kanske köper en betydligt mindre SATA-hårddisk och testar om den fungerar med chassit ifråga...

Ytterligare vinklar, tips och erfarenheter mottages ännu tacksamt.

Björn

1
Bevaka tråden