Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer med windowspartitionen om jag formaterar macdelen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte formatera min mac os partition för att uppdateringen till snow leopard inte blev som jag tänkte. Datorn är seg och jävlig.

Men jag skulle helst slippa installera om windows 7 också då jag har det installerat via bootcamp på en partition.

Någon som vet hur det funkar?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-30 17:08

Skall mig veterligen inte vara något problem. Du kommer få två partitioner att välja mellan under installationen, se till att välja "Mac-delen" av de två (troligen heter Windowspartitionen BOOTCAMP.

Jag hade inga problem med det när jag gjorde en ren ominstallation, dock var det ganska längesedan så jag minns inte mer exakt.

OK.
Jag kör på och rensar leopard partitionen och hoppas på det bästa
Vad skönt det ska bli med ren dator

Hoppas jag inte glömmer göra backup på nånting bara...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-30 18:22

Om du har en extern disk som är Macformaterad så rekommenderar jag att du gör en ordentlig backup via Time Machine på den först (om det finns utrymme mm, man kan säga till TM att bara backa ex. vis dokument/bilder/musik som är svårt att få tillbaka om det försvinner), så har du åtminstone en extra livrem

Ursprungligen av caliwator:

OK.
Jag kör på och rensar leopard partitionen och hoppas på det bästa
Vad skönt det ska bli med ren dator

Hoppas jag inte glömmer göra backup på nånting bara...

Jag har ju en extern disk. men den är fat32 formaterad för att kunna läsa och skriva i både windows och mac. har för mycket grejer på den för att formatera den tror jag..
Jag visste inte att man kunde göra backup på vissa filer bara om man ville det.. bra att veta.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-30 20:28

Under TM properties (jag kör Engelskt) så klickar man på knappen "Options" - i den rutan som dyker upp kan man sedan välja vilka mappar som TM inte skall backa upp. Där skulle man kunna välja alla mappar utom ex. vis Dokument/Bilder/Musik mm.

Alt, om din externa disk är stor nog, så kan du alltid partitionera den och ha en partition för Mac / TM och en för FAT32. MacOS kan ändå läsa / skriva på FAT32-delen medans den använder den andra paritionen för backup, lagring mm

Ursprungligen av caliwator:

Jag har ju en extern disk. men den är fat32 formaterad för att kunna läsa och skriva i både windows och mac. har för mycket grejer på den för att formatera den tror jag..
Jag visste inte att man kunde göra backup på vissa filer bara om man ville det.. bra att veta.

Datorn är nu rensad och ominstallerad. Allt funkar perfekt! Så skönt.
Jag har lagt tillbaka bilder, musik och dokument.

Jag gjorde som du sa Drakfot, och formaterade min externa hdd till en halva mac os där jag kör timemachine och andra fat partition. funkar fint, tack för tipset! Jag har inte använt timemachine tidigare pga att det inte går med FAT.

Många säger att man inte behöver formatera en mac.. och det har jag inte behövt på två år iofs. men nu i slutet var allting liite segare än det skulle vara. Det kanske har att göra med uppdateringen till Snow Leopard iofs..
Men en formatering skadar inte att göra emellanåt tror jag. Det samlas så mycket skit överallt.

Ursprungligen av caliwator:

Datorn är nu rensad och ominstallerad. Allt funkar perfekt! Så skönt.
Jag har lagt tillbaka bilder, musik och dokument.

Jag gjorde som du sa Drakfot, och formaterade min externa hdd till en halva mac os där jag kör timemachine och andra fat partition. funkar fint, tack för tipset! Jag har inte använt timemachine tidigare pga att det inte går med FAT.

Många säger att man inte behöver formatera en mac.. och det har jag inte behövt på två år iofs. men nu i slutet var allting liite segare än det skulle vara. Det kanske har att göra med uppdateringen till Snow Leopard iofs..
Men en formatering skadar inte att göra emellanåt tror jag. Det samlas så mycket skit överallt.

Bra du noterar att du inte får TimeMachine-backup på FAT32 partitionen.
Där får du fixa annan sorts backup.

Skulle kännas rötet för någon som gör samma lösning, får haveri och tror att TM har en kopia på den volymen med....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-03 19:11
Ursprungligen av caliwator:

Men en formatering skadar inte att göra emellanåt tror jag. Det samlas så mycket skit överallt.

Men skiten är något du lagt dit på ett eller annat sätt och dessutom kan rensa ut själv. Min erfarenhet är att under Windows så lägger sig segheten på ställen du inte på ett enkelt sätt kan rensa ut själv.

Ursprungligen av acke:

Men skiten är något du lagt dit på ett eller annat sätt och dessutom kan rensa ut själv. Min erfarenhet är att under Windows så lägger sig segheten på ställen du inte på ett enkelt sätt kan rensa ut själv.

Ja mac är bättre på det viset. Jag har aldrig haft en windowsinstallation i 2 år tror jag
men ändå det gick väldigt segt allting.. och jag försökte rensa så mycket det gick men ingen skillnad.

Så du formaterar aldrig din mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 15:36
Ursprungligen av caliwator:

Så du formaterar aldrig din mac?

Förut gjorde jag det vid varje stor Mac OS X uppdatering men slutade med det när jag gick från Mac OS X 10.3 till Mac OS X 10.4 tror jag.
Men så installerar jag inte allt jag ser, moddar eller ändrar en samma saker i Terminalen som jag inte vet vad det betyder eller har för konsekvenser i framtiden.

Ok.
Ja det kan nog ligga endel i att jag installerar och testar många olika program. Det har säkert med den att göra

1
Bevaka tråden