Kraschad extern hårddisk med garanti men data recovery ?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Iomega 1TB hårddisk som har "dött".

Den är bara 3 månader gammal så jag har 1 års garantin, men jag har runt 600GB med min egen backup data från hela familjens datorer (mycket av datan finns ej kvar på dessa datorer) så den är "ganska" värdeful...

Jag har själv konstaterat att det är kretskortet på själva hårddisken som är paj (hade gärna sett att det var ext.kretsen som dött), men när jag lånar ett kort från en identisk disk (jag har fler) så vill den inte kalibrera rätt och bara står och klickar. (Den döda kretsen fungerar ej i den andra disken så det är den).

Nu har jag kontakt med en firma som jag känner skulle göra ett bra jobb, men när jag frågar Elgiganten (där jag köpte disken) så vill de att jag lämnar in den till dem, men garantin täcker inte datan på disken och de ger ingen garanti att de själva kan få loss datan, och jag känner mej inte speciellt trygg i att lämna den till dem för att kanske få en ny disk och ett "Hm, det gick inte".

MEN om jag lämnar den till den här andra firman så kanske de sedan inte vill ta disken i som garanti eftersom någon annan varit och skruvat i den, fast jag kommer ju ha fackmans kvitto.

Tankar ?

LCR

Senast redigerat 2009-11-30 16:58

Om du redan bytt kretskort i den själv så ska dom egentligen inte ta i den som den är? Kommer dom att få reda på att den andra firmat mixtat med den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-30 16:12
Ursprungligen av LCR:

Tankar ?

* Elgiganten/Iomega kommer inte rädda din data. Du kommer bara få en ny disk.

* Vilket alternativ du kör beror på om datan eller en ny disk kostnadsfritt är viktigast.

* En hårddisk är en tickande bomb som kan krascha när som helst, oavsett om den är 3 mån eller 3 år.

* Gör dina backups på två ställen i framtiden!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-30 16:52
Ursprungligen av snigel1:

* Elgiganten/Iomega kommer inte rädda din data. Du kommer bara få en ny disk.

* Vilket alternativ du kör beror på om datan eller en ny disk kostnadsfritt är viktigast.

* En hårddisk är en tickande bomb som kan krascha när som helst, oavsett om den är 3 mån eller 3 år.

* Gör dina backups på två ställen i framtiden!

Precis, gärna 3 ställen och med flera olika dateringar också
Ju mer grejer man har på sina diskar ju värdefullare blir datan, och diskarna konsumtions saker som man byter ut med några års (förhoppningsvis) mellanrum.

Om din firma kan fixa disken så tycker jag definitivt att Elgiganten/Iomega kan/ska bjuda på en ny hårddisk. Det kommer ju som du säger finnas dokumentation på felet och då ska det väl inte vara så svårt att få lite goodwill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-30 17:05

elgiganten och good will slår inte bra ihop. därför dem har så låga priser. så förvänta dig inte för mycket good will ifrån dem

Som Esa säger, så tror inte jag mycket på Elgiganten (förutom några av deras priser)
och som jag ser det så det bästa jag kan hoppas på där är en ny drive, och som jag
redan visste så täcker ingen garanti datan på hårddisken, och det förstår jag.

Killen jag pratade med på telefon (från Elgiganten) sa att de själva (?) skulle, mot en
avgift, försöka rädda mjukvaran och sedan ge mej en ny hårddisk, men han var
osäker på om de skulle det om jag lät någon annan göra det, "fast om de är fackperson
så kanske det går" (= någon som fakturerar för att skruva).

Jag har beslutat mej för att ta den till en liten firma som verkar specialisera sej på
just dessa problem och sedan ta med mej fakturan som bevis på vad felet är och
då begära en ny hårddisk (det är ju Iomega som ersätter den utan kostnad för
Elgiganten), och skulle bli mycket förvånad om jag inte skulle kunna argumentera
mej fram till en ersättningsdisk.

Jag återkommer mer info när det hela är avklarat. Förhoppningsvis kan jag med
glädje nämna företaget som rädda(t) min data. )

LCR

Har fått svar från firman som kollat på den och det är tydligen preamp-chippen
som är bränd och därför (?) behöver huvudena bytas, de har inga komponenter
där så de måste beställas/sökas och slutsumman kommer att hamna på 7500kr
med 70% success chans, inte direkt vad jag hade hoppats på.

Det enda stället jag lagt alla fotografier på Alice sedan hon föddes 10 månader
sedan, samt en hel del andra dokument...

Finns det någon som kan rekomendera ett pålitligt ställe i norra Stockholm?

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-04 14:15
Ursprungligen av LCR:

Finns det någon som kan rekomendera ett pålitligt ställe i norra Stockholm?

Data Recovery Sweden - rädda data återställer Raid krasch hårddisk recovery

Runt hörnet...

Jag tackar!!

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-04 14:39

Menne.. jag kanske har missförstått nåt här, men det finns inte en chans att Iomega eller El-giganten kommer röra din hårddisk om du har öppnat den och meckat med den. Detta gäller också om du har lämnat in den till data recovery eftersom de har speciella partners som de använder för data recovery för sina hårddiskar, väljer du inte det företaget så ryker din garanti.

Så det blir nog tyvärr att köpa nytt!

En ny disk kostar 799kr så den kostnaden skiter jag i. Jag litar inte
på Elgiganten för fem öre, det enda de är bra på är att sälja saker
till ganska bra priser, inte ens det klarar de. Ofta när man gör en
beställnong för "Collect@Store" så har de ingen aning om vad man
talar om när man sedan ska hämta skiten, så att jag skulle lite på
dem med min data är inte värt priset av disken.

Jag vet att det inte är deras fel att en 3 månader gammal Seagate
disk dött av sej själv efter ca. 5 timmars användande, men deras
sätt att hantera kunder ger inget större förtroende vad gäller deras
kompetens att hantera min hårddisk och data.

LCR

Konstigt egentligen att dataräddarbranchen ska vara så hemlig och DYR. Det borde väl, om det är mekaniska skrivhuvudtrubbel, gå att slänga över skivorna i en [I-read-everything-maskin] och det borde inte kosta så mycket. Det finns väldigt många kraschade hårddiskar som egentligen skulle kunnat ha räddats, men som förblir förlorade för alltid pga. att det är för dyrt. Det är en mycket dålig win-win situation på den marknaden, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-04 18:47
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Konstigt egentligen att dataräddarbranchen ska vara så hemlig och DYR. Det borde väl, om det är mekaniska skrivhuvudtrubbel, gå att slänga över skivorna i en [I-read-everything-maskin] och det borde inte kosta så mycket. Det finns väldigt många kraschade hårddiskar som egentligen skulle kunnat ha räddats, men som förblir förlorade för alltid pga. att det är för dyrt. Det är en mycket dålig win-win situation på den marknaden, eller?

Det är väl just det som är problemet, det finns ingen read everything maskin. Varje hårddisk måste manuellt kalibreras eftersom varje tillverkare och model är unik. Det går inte heller bara att stoppa i skivorna i en annan identisk disk eftersom vi snackar nanometer precision på skivhuvudena, annars repar de sönder skivorna eller så läser de inte datan ordentligt.

Ursprungligen av shandar:

Det är väl just det som är problemet, det finns ingen read everything maskin. Varje hårddisk måste manuellt kalibreras eftersom varje tillverkare och model är unik. Det går inte heller bara att stoppa i skivorna i en annan identisk disk eftersom vi snackar nanometer precision på skivhuvudena, annars repar de sönder skivorna eller så läser de inte datan ordentligt.

Så värst många tillverkare finns det ju inte. Det borde inte vara så mycket hokus pokus att få till en läsning av skivorna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-04 22:16
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Så värst många tillverkare finns det ju inte. Det borde inte vara så mycket hokus pokus att få till en läsning av skivorna.

Hårddiskar är rätt mycket mer avancerade än vad du tror

När du packar data så tätt krävs det förvånansvärt avancerad teknologi för att läsa den utan att få in en massa störningar (tex läsa datan som ligger bredvid, det är inte så enkelt som att bara ha läshuvudet på rätt plats). Förutom det så finns det flera olika sätt att lagra data på disken, något som också skiljer sig mellan tillverkare och model.

För att sen göra det ännu roligare så uppdateras den här tekniken ett par gånger om året vilket innebär att din magiska I read everything maskin måste uppgraderas, och den lär inte vara billig om den ens finns.

And that is my geekiness of the day. Dags för pubben!

Funderade lite på detta. Killen på firman där jag lämnade in disken
sa att de måste försöka hitta rätt delar som kan ta allt mellan 10 till
90 (!) dagar och bara delarna kostar 2500kr.

Vore det inte i tillverkarnas intresse att göra just denna process
lättare för verkstäderna att rädda data ? En sådan sak skulle göra
stor skillnad i hur kunden sedan ser på tillverkaren vid nästa köp.

Kan inte säga att jag känner "Ja! Seagate den köper jag" nästa
gång jag ska köpa en ny disk...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Funderade lite på detta. Killen på firman där jag lämnade in disken
sa att de måste försöka hitta rätt delar som kan ta allt mellan 10 till
90 (!) dagar och bara delarna kostar 2500kr.

Vore det inte i tillverkarnas intresse att göra just denna process
lättare för verkstäderna att rädda data ? En sådan sak skulle göra
stor skillnad i hur kunden sedan ser på tillverkaren vid nästa köp.

Kan inte säga att jag känner "Ja! Seagate den köper jag" nästa
gång jag ska köpa en ny disk...

LCR

Alltså jag fattar inte. Finns inte dessa svårfångade delar i en exakt likadan hårddisk, som kostar 800:-? Det verkar som ett mystiskt spel, hur avancerat det en är med hårddiskteknologi.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Alltså jag fattar inte. Finns inte dessa svårfångade delar i en exakt likadan hårddisk, som kostar 800:-? Det verkar som ett mystiskt spel, hur avancerat det en är med hårddiskteknologi.

Jag lämnade med en precis likadan Iomega (Seagate) 1TB disk för transfern och svaret jag fick var:

Diagnosen för av er hårddisk har resulterat i följande: Preamp (förförstärkare) brunnit, läshuvudstack måste transplanteras.
Vi har uppskattat chansen till en lyckad dataräddning i ert fall till 70%.
Vi har dessvärre inga reservdelar som passar till er hårddisk, därför har vi nu efterlyst kompatibla delar internationellt.
Soondata har ett stort nätverk med partners, vänner och samlare som har tillgång till reservdelar.
Leveranstid på donator är i vanliga fall c:a 10 dagar men kan dröja upp tilll 90 dagar.
Vi uppskattar priset på donatorn till 2.500kr inkl moms och dataräddningen till 4.850kr inkl moms.
Totalpriset för en lyckad dataräddning blir alltså 7.350kr inkl moms, frakt och eventuell databärare tillkommer.
Om ni vill gå vidare med dataräddning baserat på vår kostnadsuppskattning så skall donatorn betalas nu.
Om dataräddningen misslyckas så återbetalas ej kostnaden för donatorn, detta är den risk ni som kund tar.

LCR

Jo, det är ju det jag säger. Skumt och en massa mumbo jumbo om donator som om det vore frågan om levande materia och extra ordinär blodgrupp. Den extra hårddisk som du lämnade med borde väl rimligtvis kvalificera sig som donator..

Och som du säger: "Vore det inte i tillverkarnas intresse att göra just denna process
lättare för verkstäderna att rädda data ? En sådan sak skulle göra
stor skillnad i hur kunden sedan ser på tillverkaren vid nästa köp."

Ursprungligen av LCR:

Jag har en Iomega 1TB hårddisk som har "dött".

Den är bara 3 månader gammal så jag har 1 års garantin, men jag har runt 600GB med min egen backup data från hela familjens datorer (mycket av datan finns ej kvar på dessa datorer) så den är "ganska" värdeful...

LCR

Kanske fel vald tidpunkt att fråga detta, men om du endast har data på en disk är det väl ingen backup då är det ett original.
Ett annat alternativ är ibas.se för dataräddning, speciellt i svåra fall eller när det är brådis, inte billigt kanske men jäkligt bra.

Ursprungligen av hummel:

Kanske fel vald tidpunkt att fråga detta, men om du endast har data på en disk är det väl ingen backup då är det ett original.
Ett annat alternativ är ibas.se för dataräddning, speciellt i svåra fall eller när det är brådis, inte billigt kanske men jäkligt bra.

Jag håller på att byta ut familjens datorer, langade över allt på denna
nya fina disk för att sedan sortera och göra backup, men så dog DEN.

Svar: Nej, det var ingen back-up, det var ett original...

LCR

Jag kollade lite på Internet och har läst att helst ska donatorn vara
tillverkad samma dag som den kraschade hårddisken.

Jag vet att hårddiskar är komplexa, men att man inte kommit till en
bättre lösning för sådana här situationer är lite konstigt.

LCR

Jasså, alla hårddiskar är mao. helt unika varelser som är så känsliga och fragila att främmande materia kan få dem att protestera för alltid. Men eftersom det faktiskt tillverkas hårddiskar på löpande band och inte skräddarsys i enstaka exemplar. Hur i hela friden kan de vara så individuellt unika??

Jag fattar inte alls. Jag har många års erfarenhet av produktionsmaskiner och
komplexa styrsystem och jag vet vad kalibrering innebär, men jag fattar inte
hur man inte kan byta ut ett styrkort för en hårddisk och sedan kalibrera om
och läsa av.

Bring on 1TB flashkort !!!

LCR

UPDATE

Jag har nu fått tillbaka driven från en firma i Stockholm, spelar ingen toll vilken.

De har konstaterat att den behöver nya läshuvud och tillhörande kretskort,
men har inte delarna hemma (se inlägg #21 för priser), men jag tänker kolla
runt lite och se om någon annan firma har korrekta delar liggande då det
verkar inte som om dessa firmor jobbar ihop på en lokal nivå. Den firman
som jag hade den inne hos jobbar bara ihop med firmor i Asien, Afrika och
Syd Amerika, ingen i Sverige!!!

Så alla konstruktiva förslag tas välkommet emot!

Specifikationen är

SEAGATE Barracuda 7200.12 1TB

(S7N: 6VPOT23H)
ST31000528AS
P/N: 98L154-515

(Firmware: CC44)
(Date Code: 09477)
Site Code: SU

LCR

Har precis insett att den hårddisken som dog är gjord i Kina, den andra
likadana Seagate disken som är ok är gjord i Tailand...

Go figure!

LCR

1
Bevaka tråden