Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd för extern hdd 1TB

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-16 08:26
Ursprungligen av Pavoni:

Vad sägs om kvaliteten på den här:

Liggande extern hårddisk på 1,5TB! Western Digital WD Elements 1,5TB

som extern till min AirPort Extreme? Ska mest vara till lagring och backup.

Har interna hastigheter och cachestorlek betydelse för en USB-disk?

Ja visst har det betydelse, men i ett externt case sätter interfacet dvs USB 2.0 i ditt fall samt din data prestanda begränsningen, dvs hur mycket data som kan skyfflas och tas emot och hur snabbt det går.

Men alla moderna diskar idag har 7200 varvs spinn och oftast 32-64 Mb cache så både Seagate och WesternDigital har snabba diskar så det behöver du inte oroa dig för.

pss .. känner inte till just westerndigitals lådor men den verkar helt klart prisvärd för 1.5 tb och jag tror att den är helt ok. Jag har inte upplevt att strömkontakten suttit dåligt på mina 3.5 tums case då jag mestadels haft SEAGATE:s case.

Senast redigerat 2010-03-18 12:02
Ursprungligen av Pavoni:

Vad sägs om kvaliteten på den här:

Liggande extern hårddisk på 1,5TB! Western Digital WD Elements 1,5TB

som extern till min AirPort Extreme? Ska mest vara till lagring och backup.

Har interna hastigheter och cachestorlek betydelse för en USB-disk?

Jag skulle inte röra vid den ens. Den Elements jag hade var nog bland det värsta skräp jag haft, en smäckig plåtlåda med underdimensionerat kragg, fladdrig strömkontakt och opålitlig funktion. Mac-formattering misslyckades, troligen på grund av brister i USB-interfacet. Den kunde inte ens hantera en annan hårddisk! Nu är det inte exakt samma modell, men samma namn och samma prisbild.

1090 kronor för 1.5 Tb idag, gissa hur många kronor lådan får kosta då? Lägg inte enda kopian av ditt jobb på en sådan!

  • Medlem
  • 2010-03-16 15:20

Ska du koppla den till en Extreme har nog hårddisken prestanda mindre betydelse då det är N-standarden som är flaskhalsen i sammanhanget.

I höstas köpte jag en Iomega Prestige Desktop 1,5 TB för 990,- på Elgiganten, de hade en rejäl drive och det priset står sig uppenbarligen bra än idag.

Ursprungligen av Capeman:

I höstas köpte jag en Iomega Prestige Desktop 1,5 TB för 990,- på Elgiganten, de hade en rejäl drive och det priset står sig uppenbarligen bra än idag.

Både jag samt 2 bekanta har haft mycket problem med just Iomega Prestige Desktio 1TB kopplad till Airport Extreme. En tredje bekant kör det dock utan problem... men det kan vara värt att undvika just den modellen.

Tack för råd. Det blev en Western Digital WD Elements 1,0TB istället för den större 1,5. Lite dyrare per Mb men inhandlad hos den lokale OnOff -handlaren som inte protesterar när man lämnar tillbaka grejer som inte fungerar. Hoppas den håller några år. Jag meddelar om den inte gör det.

Efter att ha läste en massa om hårddiskar här verkar det vara WD som förorsakar minst problem.

Ursprungligen av air:

Både jag samt 2 bekanta har haft mycket problem med just Iomega Prestige Desktio 1TB kopplad till Airport Extreme. En tredje bekant kör det dock utan problem... men det kan vara värt att undvika just den modellen.

Där ser man. Jag äger ingen AirPort Extreme. Har den inkopplad till en Mac mini och delar ut den därifrån, fungerar klockrent.

Jag tycker de här Freecom-lådorna som bla. Macoteket säljer verkar schyssta:

Finns med multi - USB/400/800/eSata eller bara FW400.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-17 19:02
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag tycker de här Freecom-lådorna som bla. Macoteket säljer verkar schyssta:

Finns med multi - USB/400/800/eSata eller bara FW400.

Verkar väl okey vid första anblicken. Snygg display visning av HD storlek

Mina personliga kriterier på en bra låda.

* Stabil strömkontakt som sitter fast.
* Firewire 800 samt vidarekoppling dvs. 2 portar
* Tyst låda och som inte krånglar i viloläge
* Gärna uppställd position som inte tar för mycket plats.
* Möjlighet att switcha till en större disk i caset.

Med andra ord en SEAGATE "FREE AGENT" disk Komplett.se - Seagate FreeAgent? Desk 500GB

Ursprungligen av CUBEIS:

Mina personliga kriterier på en bra låda.

* Stabil strömkontakt som sitter fast.
* Firewire 800 samt vidarekoppling dvs. 2 portar
* Tyst låda och som inte krånglar i viloläge
* Gärna uppställd position som inte tar för mycket plats.
* Möjlighet att switcha till en större disk i caset.

Med andra ord en SEAGATE "FREE AGENT" disk Komplett.se - Seagate FreeAgent? Desk 500GB

Mycket bra kravlista! Den liknar min. Jag tror jag skall kika på vad du gillar för lådor. Free Agent? Måste kolla. Hur många sådana har du jobbat med? Det låter som några stycken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 10:37
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Mycket bra kravlista! Den liknar min. Jag tror jag skall kika på vad du gillar för lådor. Free Agent? Måste kolla. Hur många sådana har du jobbat med? Det låter som några stycken.

Jag har haft 5 stycken och förnärvande har jag 3 på snurr. Har snurrat på i 3 månader.

Original disken som medföljer FREEAGENT lådan dvs 500 gigs SEAGATE 7200.11 SATA 2 har varit lite problemföljd tyvärr.

HELA SEAGATES 7200.11 serie har haft krångel med data/driftsäkerhet
och livslängd.

Jag kan intyga detta hade 1Tbs disken i 7200.11 serien och data kunde bara försvinna på disken, tomma mappar efter kopieringar.
Mycket olustigt magkänsla när man tittar efter i mappen en vecka senare, och datan i mappen är försvunnen. Finns massa info om problemen att läsa på nätet.

JAG LITAR ALDRIG MER PÅ EN DISK I SEAGATES 7200.11 SERIE !!

Jag har bytt ut alla mina 500 gigs original diskar till SEAGATES 7200.12 serie SATA 2
Har hört att SEAGATE har jobbat hårt på att lösa tidigare problem och denna nya 12 serie ska vara klockren.

Jag har SEAGATE 1.5 TB s diskar och 1 Tb s i 7200.12 serien nu i mina externa firewire 800 case.

Senast redigerat 2010-03-18 11:59
Ursprungligen av CUBEIS:

Jag har haft 5 stycken och förnärvande har jag 3 på snurr. Har snurrat på i 3 månader.

Original disken som medföljer FREEAGENT lådan dvs 500 gigs SEAGATE 7200.11 SATA 2 har varit lite problemföljd tyvärr.

Så Freeagent är egentligen en dyr men bra låda med en skräpdisk i?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 14:47
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Så Freeagent är egentligen en dyr men bra låda med en skräpdisk i?

Så kan man ju se på saken .

Sen kan det ju vara just 1 TB:s diskarna i SEAGATES 7200.11 serien som haft dataförlust problemen, jag är inte helt insatt i det.

Så 500 gigs disken i SEAGATES 7200.11 serien kan kanske vara förskonad. Man får läsa på vidare på nätet om detta.

Men jag litar tyvärr inte på någon disk i 7200.11 serien efter mina erfarenheter.

Men lådan är suuuuperrrrr

dyr vet jag inte O:-)

Ursprungligen av CUBEIS:

Men lådan är suuuuperrrrr

dyr vet jag inte O:-)

Tja, den är så klart dyr jämfört med WD Elements låda som kostar ungefär en tia inklusive kragg (och i min erfarenhet är värd mindre än det). Men det är helt OK att det kostar mer när man får mer.

  • Medlem
  • 2010-03-17 20:53

Cubeis: Ursäkta? Är det inte rätt krångligt att byta hårddisk i en FreeAgent? Jag menar, jämfört med en t ex Mirrordrive (som dock väsnas). Och krånglar gör då min FreeAgent.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-18 10:07
Ursprungligen av lufra:

Cubeis: Ursäkta? Är det inte rätt krångligt att byta hårddisk i en FreeAgent? Jag menar, jämfört med en t ex Mirrordrive (som dock väsnas). Och krånglar gör då min FreeAgent.

Finns säkert andra lådor som det bara är att skruva upp och "enklare" att byta disk i . Helt riktigt.

Men jag byter hårddisk på 2 minuter nu i en FreeAgent. Har switchat en del diskar nu
Man sprätter bara lite försiktigt bort sido plast skivan på fyra ställen sedan har man innanmätet i sin hand och sedan lite skruvande. Ta det bara försiktigt. Jag använder 2 metall smörknivar. Så smidigt

Jag är dundernöjd med mina gråvita SEAGATE FreeAgent lådor

  • Medlem
  • 2010-03-18 22:30
Ursprungligen av CUBEIS:

Men jag byter hårddisk på 2 minuter nu i en FreeAgent. Har switchat en del diskar nu
Man sprätter bara lite försiktigt bort sido plast skivan på fyra ställen sedan har man innanmätet i sin hand och sedan lite skruvande. Ta det bara försiktigt. Jag använder 2 metall smörknivar. Så smidigt :)D

Åh! Bra tips, tack!

Då eh... undrar jag bara hur jag ser om min FreeAgent är / har en 7200.11 eller .12... disk? Eller gäller det kontrollerkortet?

(Det vore hemskt skönt om det räckte att byta hårddisk – alltså att det inte är FreeAgent:ens förhandlingar med FireWire som är problemet.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-19 00:55
Ursprungligen av lufra:

Åh! Bra tips, tack!

Då eh... undrar jag bara hur jag ser om min FreeAgent är / har en 7200.11 eller .12... disk? Eller gäller det kontrollerkortet?

(Det vore hemskt skönt om det räckte att byta hårddisk – alltså att det inte är FreeAgent:ens förhandlingar med FireWire som är problemet.)

Kan ju vara ett måndags ex av hela kittet som du fått vad vet jag. Hur länge har du haft och kört din disk ? Har du ingen garanti ? kan ju vara lådan (kontrollerkortet) som är kasst.

Men alla SEAGATES 500 gigs "FREEAGENTS" firewire 800 köpta hos Komplett.se eller Inwarehouse.se mmm har en SEAGATE 7200.11 disk.

Alla mina nyinköpta och utbytta 5 diskar från Komplett.se hade en SEAGATE 7200.11 disk i chassit det var den som gällde då lådorna tillverkades och såldes, då fanns inte 7200.12 serien.

Senast redigerat 2010-03-19 15:13

Jag köpte en 1TB Mybook studio Apollo i förrgår. Viskande tyst o till det yttre faktiskt aningen mindre än den 500GB jag hade sedan tidigare. Jag ska ha den för backup där halva disken används av CCC för total månatlig systembackup o den andra halvan används av Time Machine för ständig backup av användarkatalogen(dokument, musik o foton).

Båda enheterna har FW800

  • Medlem
  • 2010-03-19 10:58

Jag kanske har garanti. Det står ju "5 yr" på kartongen och jag köpte den i fjol.

Ska bara hitta ledig plats att lägga 1 TB på. Hihi.

Komplett har inte FreeAgent längre, men jag hittade en nyare disk, Seagate FreeAgent Xtreme USB/eSATA/FW 2TB (även 1 TB och 1.5). Är det nåt liknande? Är den extremt bra så vore det ju trevligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-01 15:25
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Komplett har inte FreeAgent längre, men jag hittade en nyare disk, Seagate FreeAgent Xtreme USB/eSATA/FW 2TB (även 1 TB och 1.5). Är det nåt liknande? Är den extremt bra så vore det ju trevligt.

Nej tyvärr, den saknar Firewire 800 så jag skulle säga att den är extremt dåligare i det avseendet.

Vilken storlek behöver du ? Jag har en stycket 1 TB, och 1.5 TB av SEAGATE FREEAGENT FIREWIRE 800, till salu bara att skicka ett PM.

Jag köpte på mig för många samtidigt använder jag en pocketdrive nu till mina media behov via USB.

Ha en PÅSK så länge allihopa .

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-18 17:09

Jag kör helt sonika backup mot två diskar; Time Machine mot en Seagate Extern Portable (liten och smidig, lätt att ta med sig, kräver ingen strömadapter) och kopierar dessutom hela min hem-mapp till en Seagate FreeAgent Desktop varje vecka. Det båda har hållit bra, och den lilla har dessutom åkt i golvet ganska många gånger.

Bevaka tråden