Ansluter till homerun men ingen inloggningssida kommer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-11-25 16:29

Jag har haft problem med homerun på min MBP på senare tid (kör 10.6.2).

Jag kopplar upp mig mot accesspunkten för homerun, men när den sedan letar efter https:/login.homerun.telia.com så hittar den inget, och jag behöver ju komma till inloggningssidan för att få access.

Enligt nätverksinställningar får jag ett IP som ser rimligt ut (78. någonting) och är kopplad mot en gateway.

Kan det vara något knas med DNS t ex

Du har inte missat ett / i https://? Du har ju skrivit https:/ i adressen. Eller är det bara ett stavfel i inlägget?

  • Medlem
  • 2009-11-25 17:04

Ah - nej det var bara felstavning.

Oavsett vilken sida jag vill gå till så ska man ju komma till login-sidan, men den bara letar och letar.

login.homerun.telia.com kan man ju inte pinga utanför Telias nät, och eftersom man inte kan göra översättningen till ip-nummer när jag är uppkopplad mot Telias nät känns det som att det är något med DNSen som inte fungerar.

Detta problem har jag iaktaggit nyligen på flera olika homerun-platser, så det är inget lokalt fel, utan det är något i konfigurationen i min dator.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-11-25 22:31

Vad har du för DNS-inställningar? Verkar som att du bör köra automatisk tilldelad DNS.

  • Medlem
  • 2009-11-26 07:23

DNS-fliken ger mig inget annat alternativ än att peta in vanliga DNS-servrar för hand. Någon kryssruta för dynamisk DNS hittar jag inte, och en snabb sökning på nätet ger inga bra svar. Jag ska dyka ner i Apples forum också och se vad de säger där, men om någon vet hur det ligger till här det bara att hojta!

Hej!

Du kan prova att ange 10.0.0.6 i adressfältet i din webbläsare.
Om det inte hjälper så bör du kolla dessa inställningar under Nätverk - Systeminställningar - Airport - Avancerat:
TCP/IP: Konfigurera iPv4: med DHCP.
DNS: Ingen server angiven.
Proxyservrar: Inget markerat.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • 2010-03-08 14:08

Tack Susanne för bra support! Hade inte möjlighet att testa förrän idag, men jag hade dedikerade DNS-servrar som strulade till det hela. Bort med dem, och sedan fungerade det fint igen.

1
Bevaka tråden