Frågor om Time Capsule

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här fick jag i min privata inlåda, men jag lägger det här så att alla kan läsa,även de som gör sig jobbet att söka lite på forumet:

Tjena!

Jag såg att du skrev följande i en tråd :

"Den lilla burken Time Capsule är fantastisk. Tar backup, är trådlös knutpunkt och hanterar två skrivare via US bakpå. Den jag har servar två bärbara."

Jag har funderingar på att skaffa en sådan då jag just nu kör helt utan backup, dock undrar jag...kan jag mot denna köra backup av både min MBP 13" samt min sambos PC-laptop? Dessutom, speglar den disken helt och hållet när den kör backup?

Mvh
zinned

Mitt Svar:

Eftersom TC bygger på att det finns en journalföring i filsystemet, alltså en katalog över vad som görs med filer, så fungerar det bara på enheter med HFS+ -formatering.
PC-maskiner med NTFS eller FAT32 innefattas inte.
Så, enkelt uttryckt, PC'ar fungerar inte att ta backup med TimeMachineteknologi.

Första backupen blir på alla de filer man bett den ta hand om, efetr detta så tar den bara ändringar. Det kan leda till att första backuoen tar ett dygn, sedan ligger den och klickar till 5 min varje timme...

Man KAN, men det blir nog en klumpig lösning, lägga in programvara så att PC'n kan läsa en Macvolym och sedan använda denna ihop med ett backupprogram och manuellt eller enl schema pusha ut backupen till disken.... Men, det låter som en ansträngd lösning.

Säga vad man vill om folket i redmond, men man kan inte säga att de går i täten för nya tekniska landvinningar direkt. I deras värld är det väl fortfarande backup via FTP som gäller....

Vidare; Jag har inte privatrådgivning via PM, har ni frågor tar vi det ute i tråden.
Passar inte tråden, lär dig hur man skapar en ny - det är helt OK skapa ny tråd.
Men... SÖK först om det redan finns en tråd som avhandlar ämnet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-25 12:33

goflorp >>

Ok, då vet jag att den inte kan hantera att avbilda PCn iaf. En annan fråga, kan man inte partitionera upp disken i TC'n i två delar? Så att man sedan formaterar en partition med HFS+ (journalförd) för att användas till backup av Mac'en medans man formaterar den andra partitionen med NTFS från PC'n så att den kan backa upp där?

Btw, jag gav mig givetvis på att söka efter informationen innan jag PM'ade dig. Jag kan dock ha varit dålig på att söka men så var det.

Ovanstående två inlägg har flyttats hit från en annan tråd.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat.

/Mod

1
Bevaka tråden