Mac G5 startar av sig själv

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Något skumt är på gång, min dator startar av sig själv och verkar inte göra något speciellt. Ibland när jag försöker sätta den i sömn igen så varvar fläktarna upp på högvarv.

Jag börjar undra om en ominstallation av osx kan fixa de problem jag har med vila på datorn:

* Jag kan inte längre ställa in en tid inom vilken datorn ska gå i vila (det enda som händer är att hårddiskarna varvar upp och ner och datorn förblir vaken) - detta har varat absolut längst, hänger möjligen ihop med någon usb-pryl.

* Om jag sätter en viss tid för vilken datorn ska gå i sömn så dröjer det ändå 10 minuter över denna tid innan datorn gör som den är tillsagd

* O nu detta: Efter att ha satt den i sömn (sen kväll) så startar den upp av sig själv igen cirka en timme senare men verkar inte göra något speciellt. Det är precis som om jag hade en Eyetv-programmering, då den ska göra så, men det har jag inte.

Ska poängtera att detta bara händer ibland och aldrig dagtid utan endast sen kväll/natt.

Strömaggregatet är i princip nytt - byttes förra hösten.

Senast redigerat 2009-11-25 08:54

Du berättar inte vilken modell det är. Och du berättar inte vilka åtgärder du redan har provat.

Har du t.ex provat att resetta PMU/SMU (Power management unit/System management unit)?

Här är en länk, men jag vet ju inte om det är till rätt datormodell:
How to reset the SMU on a Power Mac G5 (Late 2004) or Power Mac G5 (Late 2005)

Ok, glömde modellen:

PM G5 (Late 2005): DC 2.3, 4GB Ram

Eftersom jag inte vetat vad jag skulle kunna göra, har tex inte testat resetta PMU/SMU på senaste tiden, så har jag bara satt datorn i sömn igen. Ibland har det funkat och ibland hare det lett till att fläktarna varvar upp och låter som ett flygplan på startbanan.

Ska testa att resetta. Återkommer.

1
Bevaka tråden