SAAB överlever så klart

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är stora pengar på spel, Koeningsegg markerar tydligt att gränsen för tålamodet är passerad, nu kommer det att hända saker.

Just nu är det mycket mer spännande än när EIBs kvarnar maler.

Det är inte alls omöjligt att Christian von Koeningsegg blir med på tåget igen, men då utifrån ett helt annat, bättre läge. Det är en komplex affär med många pjäser, när de flyttas runt kan det uppstå nya mer dynamiska situationer som låser upp, förändrar och flyttar positioner.

Ett nej kan snabbt bli ett ja om Koeningseggs tydliga markering får inblandade parter att agera. 6 månaders förhandlingar behöver inte vara bortkastade, och om Koeningsegg nu inte backat ur, kunde processen fortsatt ytterligare några månader.

Under tiden skulle SAAB förlora kritiskt mycket blod och varumärket tappat ytterligare värde.

Jag är övertygad om att SAAB överlever i någon skepnad - kanske tar Koeningsegg över en del av de häftiga modellerna som är på gång och gör dem till något riktigt exklusivt - SAAB Aero X by Koeningsegg.

Hört att SAAB inte gått med vinst sedan 1995.

Stämmer det skall det ju inte pumpas in mer pengar i ett bolag som egentligen inte klarar av 1A för ett AB, Generera vinst.

Hoppas "ägget" kunde få löst det...

Ursprungligen av Goflorp:

Hört att SAAB inte gått med vinst sedan 1995.

Stämmer det skall det ju inte pumpas in mer pengar i ett bolag som egentligen inte klarar av 1A för ett AB, Generera vinst.

Hoppas "ägget" kunde få löst det...

Lösningen är ju inte att pumpa in pengar, pengar är bara ett betalningsmedel och bär inte på någon idé. Koeningsegg skulle kunna göra mycket av det som GM inte förmått.

Titta på alla övriga märken som GM har, förlust tvärsöver trots att företaget har en jätteomsättning. GM är helt enkelt riktigt dåliga på att producera bilar och göra en bra affär av det.

Ett problem för GM är storleken, ett annat den strama hierarkin, De begriper heller inte vikten av varumärkesvård, i SAAB-fallet har det bland annat inneburit lansering av några fula hybrider där fronten påmint om en SAAB, men där resten kommit från en Subaru, eller en SUV som är mer Oldsmobile än SAAB.

Så om man som Koeningsegg hade en annan idé, kunde man åtminstone tro på den,
att göra fula hybrider, toppstyra från Detroit, vattna ur varumärket och pumpa in pengar är ingen bra affärsidé.

1
Bevaka tråden