Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika användare - hur vattentätt är det mellan dem?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt lilla konsultgäng skall lämna Kerio till förmån för Exchange 2007. (Vi vill kunna dela lite mappar, kalendrar och så.)

De andra kör windows. Jag kör Snow Leopard. Så för mig blir migreringen enkel. Jag skapar ett nytt konto. Sedan skall jag "lägga till" min iPhone också. Jag kör iCal och Adressboken.

De andra kör Kerios webmail. Därifrån kan man inte exportera sina kontakter... De kan bara lägga dem som vcard-filer i ett mail. Det verkar i princip inte möjligt att importera vcard som bulk eller att importera kontakter alls till Outlook Web Access. Mina kollegor har inte Outlook-klienter.

Jag tänkte därför hjälpa dem, med min mac som verktyg:
1. Skapa en användare per kollega på macen.
2. Importera vcard-filerna till adressboken för aktuell användare.
3. Skapa ett exchange-konto i mailen på macen för användaren.
4. Njuta av att kontakterna synkroniseras.
5. Ta bort användaren.
6. Nu kan min kollega använda webgränssnittet som de vill.

Nu till min fråga: Hur vattentäta är skotten mellan olika användare på min mac? Riskerar jag mina egna data?

/Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 00:53

Kör dina kollegor bara webmail?

Jag kan inte se något sätt som ditt konto ska kunna påverkas alls.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-25 00:57

Jobbigt att det inte finns något smidigare sätt för dina kollegor. Nu kan jag inget om Kerio/Exchange/Outlook så jag kan inte kommentera den biten annat än attt det är bussigt av dig att ställa upp med din mac för en innovativ lösning!

Men för att svara på din fråga: Varje ny användare på OSX får en egen användarmapp där alla personliga filer lagras. När du sedan tar bort användaren får du valet att radera mappen, spara den som en skivavbild, eller låta den ligga kvar orörd. I vilket fall riskerar du inte att kontaminera dina egna data.

Tack för era svar - då kör vi!

/Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 11:14

Lycka till, antar att du som 99medlem är i full gång med en tyst migration av dina kollegor till Mac OS X?

Jobbar på det...

Har fått en att köpa iPhone i alla fall.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 17:16
Ursprungligen av Husaby:

Har fått en att köpa iPhone i alla fall.

Då är allt i rullning!

1
Bevaka tråden