iPod nano 5G tåler inte att tappas i golvet, och garantin täcker inte skadan

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, köpte en Ipod nano och tappade den i golvet från ca 1 meter. Det resulterade i att hela glaset splittrades. Det täcks inte av apples garanti som tydligen bara gäller mjukvara.

En reparation hos en serviceverkstad går på ca 1000:-

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-24 13:55

"Varning för att tappa nya ipod nano 5g" kanske vore en lämpligare rubrik?

Givetvis täcker inte garantin när man tappar prylarna i golvet...

Det finns inga garantier från tillverkarna som täcker den typen av skador.

Vid sådana skador får man förlita sig på de extra försäkringar som elektronikkedjorna säljer. Eller hemförsäkringen.

Ursäkta om jag är okänslig, men att varna för att köpa en produkt, för att garantin inte gäller när man tappar den i golvet, känns väl lite överdrivet, tycker jag.

Ursprungligen av erik.onnerfalt:

...apples garanti som tydligen bara gäller mjukvara.

Fel. Självklart gäller garantin även för hårdvaran, men inte för vilka skador som helst, som vi redan påpekat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fel. Självklart gäller garantin även för hårdvaran, men inte för vilka skador som helst, som vi redan påpekat.

När påpekade du detta tidigare?

Hur som helst var det den informationen jag fick av apple support.

När påpekade du detta tidigare?

Du har citerat mitt inlägg #4.

Titta i inläggen närmast före, dvs #2 och #3. Där påpekar vi att ingen garanti gäller för den typen av skador.

Apple marknadsför Ipod nanon för en aktiv livsstil. Den har t.ex. stegräknare och man skall använda den på löprundor. Tyvärr håller den inte för detta. Jag tycker definitivt man kan kräva av en sådan produkt att den tål EN stöt.

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-24 14:13

Apple marknadsför Ipod nanon för en aktiv livsstil. Den har t.ex. stegräknare och man skall använda den på löprundor. Tyvärr håller den inte för detta. Jag tycker definitivt man kan kräva av en sådan produkt att den tål EN stöt.

Ser du ingen skillnad på att ha den som stegräknare och att tappa den i ett hårt golv?

...Jag tycker definitivt man kan kräva av en sådan produkt att den tål EN stöt.

De flesta produkter tåler både en och flera stötar. Men underlag och vinkel m.m. avgör ju hur stora eller små skadorna blir.

Att kräva att en produkt håller för en stöt, oavsett hur den stöten ser ut, är orealistiskt.

Det finns mjuka fodral (t.ex i silikon). Använd ett sådant, så tåler den nog betydligt mer.

I detta fall höll den bara för en stöt och jag tycker att det är legitimt att varna för.

Köper du en IPOD nano skall du vara extremt försiktig med den. Tappar du den, och den råkar hamna i en för produkten ogynnsam vinkel splittras glaset.

Då är det tveksamt om den håller för en aktiv livsstil!?

Jag har nu även surfat runt lite och stött på samma kritik från annat håll.

I detta fall höll den bara för en stöt och jag tycker att det är legitimt att varna för.

Visst, du är självklart välkommen att komma med varningar, men...

Om du ska ut och vandra i fjällen, så går du förmodligen inte barfota, utan tar på ett par rejäla kängor.
Och om det regnar när du ska gå ut på stan, så fäller du kanske upp ett paraply.
Och ska du ut och köra bil i snö och is, så monterar du kanske däck som passar för omständigheterna.
Och ska du svetsa så tar du kanske på dig ett par skyddsglasögon.
osv osv

Men du tycker (kräver!) att en iPod ska hålla för vad som helst, var som helst, hur som helst - utan skydd?

Att sätta likhetstecken mellan marknadsföringssnack om "aktiv livsstil" och att kunna behandla produkten hur som helst - är ganska naivt, tycker jag.

Visst, du är självklart välkommen att komma med varningar, men...

Har ändrat trådens rubrik, så att den stämmer bättre överens med frågan och diskussionen.

Tidigare rubrik: "Varning för nya iPod nano 5G"

/Mod

??

"Varning för att tappa nya iPod nano 5G i golvet" hade varit bättre.

"Varning för att tappa nya iPod nano 5G i golvet" hade varit bättre.

Vi försöker undvika "Varning för..."-rubriker.

Man kan "varna" för något utan att skrika ut det i rubriken. Vi ser hellre tydligare och sakligare rubriker.

De flesta vet nog redan att det kan gå illa om man tappar en elektronisk pryl i golvet, så att dra till med en "Varnings-rubrik" känns lite overkill.

/Mod

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-24 22:16

Köper du en IPOD nano skall du vara extremt försiktig med den. Tappar du den, och den råkar hamna i en för produkten ogynnsam vinkel splittras glaset.

Då är det tveksamt om den håller för en aktiv livsstil!?

Jag har nu även surfat runt lite och stött på samma kritik från annat håll.

Jag ser inte riktigt hur en aktiv livstil kan likställas med att folk är klantiga och tappar sina prylar i marken?

Ursprungligen av zappee:

Jag ser inte riktigt hur en aktiv livstil kan likställas med att folk är klantiga och tappar sina prylar i marken?

De bör då hålla för en och annan stöt. Jag har tappat min mobil av märket sony ericsson många gånger, men den är konstruerad för att tåla en del stötar.

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-28 10:09

De bör då hålla för en och annan stöt. Jag har tappat min mobil av märket sony ericsson många gånger, men den är konstruerad för att tåla en del stötar.

Där sa du det själv

Och då är det en universiell sanning?
Jag har tappat både Nano och iPhone i marken ett flertal gånger (ja, jag är klumpig), och det var marmorgolv. Det värsta som har hänt att det har blivit en liten buckla på baksidan.

Med det gör ju det inte till en sanning att alla som tappar dessa proukter i ett marmorgolv klarar sig.

Hur som helst!? Jag kastade inte ut den för ett stup! Jobbar du på apple eller?

Jobbar du på apple eller?

Nej, det gör jag inte. (Ursäkta mitt leende, men det är faktiskt lustigt att den där "Jobbar du..."-kommentaren alltid dyker upp när någon får mothugg i sin kritik mot ett företag)

Om du vill veta, så jobbar jag som systemutvecklare/programmerare inom transportbranschen.

Jag har också råkat ut för att något gått sönder, där det kostade nästan lika mycket att reparera som att köpa nytt. Det är naturligtvis bittert, och man blir sur och förbannad på allt och alla.

Men jag tycker ändå att du överdriver. Använder man iPoden i en miljö där den kan tänkas få lite stötar så skyddar man den. Jag har själv ett silikonfodral till min iPod Touch, och det har räddat den från ett par stötar.

Senast redigerat 2009-11-24 15:34

Men seriöst. Klart att det inte ska täckas av garantin om du tappar en pytteliten elektronikpryl med stor skärm i golvet och den går sönder...

Jag tror inte någon kommer att ta varning av den här tråden... Jag är rädd att du är rätt ensam.

Har ändrat trådens rubrik, så att den stämmer bättre överens med frågan och diskussionen.

Tidigare rubrik: "Varning för nya iPod nano 5G"

/Mod

Det är rätt vanligt att saker pajjar när man tappar dem rätt ner i ett hårt golv.

Det hela hänger ihop med hur fort grejen stannar, det kan omräknas i g-kraft.

Ett fall från en meter ner i ett stenhårt golv är säkert 40G.... få saker håller för det.

Läste en annons för några år sedan om ett företag som gjorde stötsäkra hårddiskar,
deras höll för x antal G, det var rena atombombsprovet de skulle hålla för och kompisen räknade ut (som pluggat mkt fysik) att det motsvarade ett fall på 80cm ner i ett golv....

Garanti täcker fabrikationsfel( fel plastblandning ger missfärgningar ), inte handhavandefel ( tapp i golvet).

Summa summarum av den här tråden då: sätt ett silkonskydd på din Nano, för den tål inte spec mkt stryk.

Ursprungligen av Goflorp:

Summa summarum av den här tråden då: sätt ett silkonskydd på din Nano, för den tål inte spec mkt stryk.

Bra summering tycker jag.

1
Bevaka tråden