På jakt efter ett par lite mer riktiga högtalare att ha på skrivbordet? Studiomonitorer är en intressant att gå för de som tröttnat på alla dessa 2+1-paket med två tjutare på skrivbordet och en dunkare under det, som mina döttrar brukar kalla diskanterna och basmodulen. M-Audio erbjuder numera flera och en modell är Studiophile AV30 som jag har lyssnat, och tittat, närmare på.

M-Audio är ett sånt där varumärke som är lite svårt att placera på kvalitetsskalan. Grejerna ser väldigt premium ut och prislappen brukar vara relativt låg. Studiophile AV30 kostar under tusenlappen per par vilket tycks vara ett fynd för den här typen av produkter, i synnerhet när konkurrenterna säljer studiomonitorer för mer än så, och då får du bara en högtalare för den pengen.

Studiophile AV30 lovar som sagt gott. De väger en del vilket gör att man direkt känner förtroende för produkten, men tyvärr finns här nackdelar. Jag kan ju börja med anslutningskabeln till datorns ljudutgång. Den andas långt från premium, snarare modell "snik". Kabeln mellan höger och vänster högtalare vill nog se lite vassare ut med sin lätt genomskinliga isolering men det är svårt att ha någon uppfattning hur bra eller dålig den är, för det brusar nämligen lika mycket i båda högtalarna. Just brus är något jag retar mig rejält på. Studiophile AV30 har dessutom ett inbyggt slutsteg där man som tillverkare har en ypperlig möjlighet att se till att högtalarna, om uttrycket ursäktas, håller käft när de inte får en insignal att jobba med.

Men icke så.

Studiophile AV30 brusar alltså, oavsett om ljudkabeln ens är ansluten till datorn eller inte. När man sedan dristar sig till att spela musik behöver man visserligen inte spela högt för att bruset ska drunkna, men all musik är ju inte 4/4-takt med en konstant ljudmatta utan då och då blir det tyst, eller åtminstone tystare, mitt i låtarna och då är bruset där. Det förstör upplevelsen.

Att använda Studiophile AV30 som någon sorts referens för mixning av egenhändigt skapad musik fungerar dock okej med tanke på prislappen. Ljudbilden är ganska återhållen och även om man fläskar på med maximalt bastryck i högtalarna så är den återhållsam och på gränsen till klen emellanåt. Diskanten är klar och mellanregistret är där någonstans men lite svår att klart definiera.

Men brusar gör det. Och det är trist. Kanske skulle M-Audio ha tjänat på att sätta nätdelen utanför högtalarna för jag tror att en del av problemet finns där.

För 999 spänn (Apple Store) får man ganska mycket för pengarna. Är man medveten om nackdelarna så kan man nog komma att gilla de här högtalarna efter en periods användande.