iphoto går inte att öppna efter ominstallation

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har fel på datorn och fick hårddisken utbytt. Körde sedan återinstallation via time machine. Allt verkar funka utom....att jag inte kan öppna iphoto.
Jag vet att jag har en massa fotografier (20.9 GB) men det har inte varit problem att öppna.

Såg på nätet att man kunde slänga plist iphoto från applebiblioteket, men inget händer.
har startat om iphoto. Har prövat att från time machine lägga ned en kopia av en äldre iphoto (ett par veckor gammal) men mina bilder går inte att öppna.

Vad kan jag göra för att få bilderna tillbaka?
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-21 15:17

Inga bilder ligger "i" iPhoto. De ligger i mappen ~/Bilder/iPhoto Library. I tidigare versioner är iPhoto Library en mapp som man enkelt kan titta i och se alla sina bilder. I senare versioner är det ett paket som man kan högerklicka på och välja "Visa paketets innehåll" för att se alla sina bilder.

Ungefär så fungerar alla program som använder sig av ett eget bibliotek i stället för att man själv får sortera sina filer (t.ex. iTunes, iWeb, etc). Således är existensen av ditt data, dina filer, dina bilder, etc aldrig på något sätt relaterade till huruvida ett visst program finns eller om det går att starta. Det programmet gör är bara att presentera ditt data på ett snyggt och användarvänligt sätt och enligt den sortering du har valt, etc.

Nu till problemet: Vad är det som händer när du försöker starta iPhoto? Finns det något felmeddelande eller liknande?

Jag har varit med om fall då iPhoto-symbolen bara studsar till en gång i Dock när man trycker på den utan att något mer händer. I de fallen har det berott på att vissa filer har saknats från mappen /System/Bibliotek/PrivateFrameworks. En ominstallation av iLife har då löst problemet.
I bland har det dock varit lite krångligt att få till den kompletta ominstallationen. Då har jag använt mig av det förträffliga programmet Pacifist, som används för att titta inuti installationspaket och manuellt plocka saker ur dem. Med hjälp av Pacifist har jag då kunnat öppna iLife-installationspaketet som ligger på iLife-installations-DVD:n och där manuellt markerat samtliga komponenter och valt att de skall installeras om på sina avsedda platser.

Starta iPhoto, ALT-knappen nedtryckt.
Du får frågan var ditt iPhoto-bibliotek finns ngnstans.
Leta reda på det och klicka.

- OM du nu har det kvar? Annars får du väl ta det från backupen.

1
Bevaka tråden