Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27 piper

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Piper/buzzar era Imac 27?
Fick min i5 idag och störs av ett pipande ljud när jag sänker ljusstyrkan på skärmen. Däremot så låter det inte på högsta och lägsta styrkan. Men ljudet är väldigt störande när man inte har musik på.
Se YouTube - iMac 27" screen buzz noise

Har testat på två 27":are (c2d och i7), inget problem med något av det. Har hört om fler som haft liknande problem, tror inte att det är några problem att få den utbytt om du skulle vilja.

Tack Kermit!
Ska ringa Apple på måndag.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-07-16 23:57
Ursprungligen av StevenSteven:

Tack Kermit!
Ska ringa Apple på måndag.

Hur gick det? Försvann pipande ljudet? Jag har exakt samma problem. Och jag hämtade ut min igår. Fattar inte att dom inte fixat detta om problemet är så gammalt.

Inte så att du bara fått en från en gammal batch?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2011-01-15 13:00

Jag fick min nya iMac igår och har exakt samma problem.

Någon som har kontaktat Apple om detta?

Samma här. Köpte min 27" iMac i december och den uppför sig likadant. På max ljusstyrka piper den inte alls men så fort jag dimmar den lite så kommer pipet.
Störigt som fan...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-01-18 06:41

Har exakt samma problem på min 40" Samsung tv. När skärmen blir mörk börjar den låta konstigt... Märkte precis också att min iMac (early 2008) börjar låta lite svagt när jag sänker ljusstyrkan. Kanske är så för alla skärmar? :/

En lång historia kort....... Problemet är "löst". Det som spökade var styrenheten för led belysningen. Ska jag vara super petig så finns ett jätte svag pip kvar men då måste jag anstränga mig för att höra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-20 12:46
Ursprungligen av StevenSteven:

En lång historia kort....... Problemet är "löst". Det som spökade var styrenheten för led belysningen. Ska jag vara super petig så finns ett jätte svag pip kvar men då måste jag anstränga mig för att höra.

Hur "löste" du det?

Ursprungligen av kenjon:

Hur "löste" du det?

Den var inne på service i 3 månader och tillslut hittade teknikern felet.

Kalibrering av skärmen med kalibrator hjälper. Se till att sänka ljusstyrkan vid kalibrering till önskad nivå (inte ljusreglage) då man via profilen får det sparat. Man ska alltså i inställningar ha ljusstyrkan på max (då det inte piper), men ljusstyrkan ligger inte på ögonblödande maxnivå tack vare kalibrering/profil. Lagom ljusstyrka och inget irriterande pip.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Kalibrering av skärmen med kalibrator hjälper. Se till att sänka ljusstyrkan vid kalibrering till önskad nivå (inte ljusreglage) då man via profilen får det sparat. Man ska alltså i inställningar ha ljusstyrkan på max (då det inte piper), men ljusstyrkan ligger inte på ögonblödande maxnivå tack vare kalibrering/profil. Lagom ljusstyrka och inget irriterande pip.

Frågar som Carpodacus - Kalibrering med vad, ett instrument?

Tack på förhand!

Kalibrering med vad? En kalibrator är det ett instrument jag köper? Vad kostar det i så fall?

Einar svarade mig på ett annat forum precis:

Citat:

Det finns någon svampig "patch"mjukvara som kallas för shades. Det ser inte klokt ut. Men det sänker ljusstyrkan. Det är mycket lättare att få ett bra resultat med en kalibrator. Låna från en fotograf. Jag har en, men den finns i Gbg. Det är oftast inte speciellt svårt att kalibrera med en kalibrator. Lättast är det med LaCies programvara och kalibrator (blue eye för LCD).

Det här fungerar alltså på min 24" iMac som har samma problem. Och jag tror att de flesta lider av samma sjukdom. Konstigt att det inte är fixat än.

Shades fungerade alldeles ypperligt för mig. Pipet är borta och skärmen kan jag köra i olika ljusstykor utan att pipet dyker upp.
Fiiiiint!

http://www.charcoaldesign.co.uk/shades

Problemet med Shades är att den dödar kontrasten/dynamiken.
Kanske bättre än ett pipande ljud dock.

Har ni garanti kvar ska ni använda det och 3:e parts program skall inte behövas, det är vad jag tycker.

Citat från annat forum:
"Har inte testat Shades, men en gissning är att tjutet skapas när man reglerar panelens belysning, då det problemet är ganska vanligt på alla typer av skärmar. Shades arbetar i den digitala domänen och dämpar ljuset genom att reglera nivån på signalen vilket är vad den rimligen kan påverka. Istället för att arbeta inom omfånget 0 (svart) till 255 (vitt) justerar Shades gränsen för vitt nedåt så att vid "halv styrka" är omfånget 0 till 128. Vitt är då lika mörkt som 50 procent grå vid normal användning.

Belysningen är alltså fortsatt lika högt/lågt som innan och ändringen med Shades är att lcd-panelen inte släpper igenom lika mycket ljus.

Nackdelen med Shades är då att du äter upp dynamiken i bilden. Halverar du ljuset med Shades så har du i praktiken gått från 8 till 7 bitar per kanal vilket kan introducera posterisering/bandning. Går du längre ned med Shades kommer det snabbt bli värre. Man tappar också kontrast eftersom man endast minskar omfånget uppifrån. Svärtbotten blir inte bättre eftersom ljuset från lysdioderna fortfarande är lika högt. Således spar man heller inte ström på detta sätt.

Fast allt detta ska förstås vägas mot effekten av tjutet."

1
Bevaka tråden