Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många har gul toning på sin iMac-skärm?

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-08-05 22:36

Jag har beställt en ny imac nu och hoppas verkligen att den inte har gultintad skärm. Var riktigt less när jag köpte förra imac 27tummaren sist och det tog flera månader innan jag fick pengarna tillbaka..Har en Dell 27" skärm som jag köpte istället efter det. Den har perfekt bakgrundsbelysning och är en jättefin skärm. Synd bara att datorn inte är inbyggd och att den inte har samma design

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-08-12 17:00

På ett annat forum är en teori att det beror på hanteringen under frakten, och att det kan förklara varför vissa beställer en iMac om och om igen 3-4 ggr med samma toning. Där rekommenderas det alltså att gå på en lokal Apple-butik i första hand (som många här har märkt, är det ju inte direkt en enda flygfrakt från ett land till ett annat inblandat här, utan ofta många).

Tyvärr har ju Apple själva aldrig kommenterat det här under årets lopp vad jag vet. Det är ett utbrett problem, och det skulle verkligen hjälpa att ha någon pålitlig källa som sa vad det berodde på. Apple om någon borde veta tillräckligt mycket om deras skärmteknik för att förklara vad gula gradienter mot nederdelen av skärmen beror på. Har något i skärmen mekaniskt slagits ur sin position en aning, eller vad? Är IPS-skärmar av den här typen särskilt känsliga?

Jag funderar på en iMac (jag har nu en MacBook Pro) för framförallt fotoarbete, och då är ju tydliga gultoner förstås helt oacceptabelt. Jag har blivit lite avskräckt av vissa skärmdumpar som har postats på nätet, och även jag som inte brukar fästa mig vid enstaka döda pixlar i skärmkanter och sådant känner en viss oro över det här.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-08-12 23:24
Ursprungligen av JND:

På ett annat forum är en teori att det beror på hanteringen under frakten, och att det kan förklara varför vissa beställer en iMac om och om igen 3-4 ggr med samma toning. Där rekommenderas det alltså att gå på en lokal Apple-butik i första hand (som många här har märkt, är det ju inte direkt en enda flygfrakt från ett land till ett annat inblandat här, utan ofta många).

Jag funderar på en iMac (jag har nu en MacBook Pro) för framförallt fotoarbete, och då är ju tydliga gultoner förstås helt oacceptabelt. Jag har blivit lite avskräckt av vissa skärmdumpar som har postats på nätet, och även jag som inte brukar fästa mig vid enstaka döda pixlar i skärmkanter och sådant känner en viss oro över det här.

Jag köpte min förra 27" via lokala butiken men det kvittar ju om den fraktas dit eller hem till mig. Det vart tyvärr bara ett straff att beställa via butik när jag ville häva köpet D.O.A. Massa dribbel om vem som skulle DOA imacen eftersom butiken köpt den av Apple osv.. Jag är en av dom som postat skärmdumpar både till Apple och här av min tidigare ägda imac och det är inte kul när det är ojämt gul bakgrundsbelysning och man ska redigera bilder. Bilder på t.e.x en himmel blir kasst då det ser ut som om vitbalansen är ojämn i bilden.. 2webbsidor bredvid varandra var också jobbigt då ena sidan blev olik den andra. Även läsning störde jag mig på när det blev gulare när man kom längre ned på sidan. Nu har jag iaf fått upp hoppet lite eftersom jag såg ett bra exemplar i en butik, tidigare har jag bara sett gulaktiga även i butiker. Håller verkligen tummarna nu för denna ny som jag får nu snart..

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-08-15 19:08
Ursprungligen av Ticko:

Jag köpte min förra 27" via lokala butiken men det kvittar ju om den fraktas dit eller hem till mig. Det vart tyvärr bara ett straff att beställa via butik när jag ville häva köpet D.O.A. Massa dribbel om vem som skulle DOA imacen eftersom butiken köpt den av Apple osv.. Jag är en av dom som postat skärmdumpar både till Apple och här av min tidigare ägda imac och det är inte kul när det är ojämt gul bakgrundsbelysning och man ska redigera bilder. Bilder på t.e.x en himmel blir kasst då det ser ut som om vitbalansen är ojämn i bilden.. 2webbsidor bredvid varandra var också jobbigt då ena sidan blev olik den andra. Även läsning störde jag mig på när det blev gulare när man kom längre ned på sidan. Nu har jag iaf fått upp hoppet lite eftersom jag såg ett bra exemplar i en butik, tidigare har jag bara sett gulaktiga även i butiker. Håller verkligen tummarna nu för denna ny som jag får nu snart..

OK, håller tummarna för dig då! Återkom gärna om hur det gick med din nya. Usch, eftersom det skulle röra sig om 20-22 papp för mig vill jag ju av naturliga skäl inte gå igenom samma strul som dig. Det låter som att det här är det överlägset vanligaste problemet med iMac, eventuellt följt av missljud när man drar ner ljusstyrkan på skärmen, som också rapporterats hos en del på det här forumet.

Med kostnaden för en iMac är det svårt bara därför att frammana mod för mig, och inte gör den här saken det lättare.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-08-17 22:53

Jag har fått imacen nu.. Och, ja den är inte perfekt som min Dell U2711.
Men den är bättre än min förra imac som hade kraftigare gultoning. Problemet är fortfarande kvar kan man lugnt säga.Klart fel för dem som säger att det är passerat.... Skärmen är gulaktigare på nedre delen av skärmen. Den är ljusare upptill och speciellt i vänsta hörnet. Jag kommer dock att behålla denna eftersom jag anser att jag kan leva med denna mindre toning.
Det är inte så himla farligt, men skulle jag vara mer seriös med redigering på högre nivå så kanske det skulle vara en större sak.

Till saken kan jag ju säga att jag inte är fotograf förutom på hobbynivå med systemkamera samt att vi också nyss gjort om det tidigare datarummet till barnrum och en imac är som gjord för vår nya minimala möblering av dator.
Den passar perfekt in med designen och prestandan, sen kommer nog ingen förutom jag att se den lilla gultoning som finns. Sist var det värre så då kunde jag inte hålla mig från att kriga med apple.

Ingen som helst gultoning i min 27". Njemas problemas.

Kom ihåg att om en skärm är balanserad i dagsljus-miljö så ser den gul ut i elljus-miljö. Eller om det nu var tvärtom.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2010-08-15 19:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Kom ihåg att om en skärm är balanserad i dagsljus-miljö så ser den gul ut i elljus-miljö. Eller om det nu var tvärtom.

Ja, precis, men det jag oroar mig för som kommer att använda en dator för foto, är att det är en ganska tydligt ojämn toning. Symptomet är alltså att den är gulare nertill än upptill. Så det rör sig inte om färgbalansen på skärmen, alltså.

Nu hoppas jag stenhårt att skärmen inte är gul igen. Ny imac 27" i7 beställd, leverans på måndag.

  • Medlem
  • 2010-09-06 00:00
Ursprungligen av wildcard:

Nu hoppas jag stenhårt att skärmen inte är gul igen. Ny imac 27" i7 beställd, leverans på måndag.

Hur lyder domen? Jag går i tankarna på att slå till på en 27", men blir lite tveksam av alla som rapporterar problem.

Ursprungligen av FrrH:

Hur lyder domen? Jag går i tankarna på att slå till på en 27", men blir lite tveksam av alla som rapporterar problem.

Leveransen är nu beräknad till på torsdag. Jag återkommer

Datorn har kommit och jag älskar den

Bevaka tråden