Köpa/sälja äldre bärbar mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-11-18 20:46

Har två gamla bärbara macar som jag inte använder.

En iBook G3 12", 600Mhz 256MB RAM och 10 (?) GB hårddisk och CD

och en Powerbook G4 12", 867Mhz 640 MB RAM 40 GB hårddisk och Combodrive alltså en DVD-spelare med möjlighet att bränna CD och Airportkort.

Nu till min fråga, finns det något värde i dessa? Det är så att min syster plötsligt blev intresserad når jag nämnde att jag hade dessa liggande. Priserna på Blocket tycker jag verkar väldigt höga, är det folk som försöker klämma ur det sista eller är de bara räviga? Vill ju inte blåsa min syster, det blir lätt tråkig stämning så, men som arbetslös med räkningar som ska betalas ger jag inte gärna bort dem heller. Alltså hur ska man lägga sig i pris?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-11-22 01:45

Hej

Kolla den här sidan:
Mac2Sell - Guide to used Mac & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPhone Occasion

Där kan du värdera dina datorer, tycker den fungerar fin fint....

12" G4 är värd en del, inget snack om saken, liten och nätt och snabb nog för rätt mycket. En iBook G3 däremot är lite som en sämre variant av utmärkta Pismo, speciellt om den bara har CD.

Fast det är klart, alla PPC börjar kännas utgångna så det är ett rejält värdesteg ner mot en Intel-Mac.

Vad gäller vad man ser säljas så tycker jag att jag ser iBook relativt ofta. Pismo/Lombard har börjat bli sällsynta men iBook, till och med dasslock, går regelbundet. Det finns 10 på Tradera just nu.

Ursprungligen av jobke:

Kolla den här sidan:
Mac2Sell - Guide to used Mac & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPhone Occasion

Där kan du värdera dina datorer, tycker den fungerar fin fint....

Intressant sida, men den kunde inte värdera min Pismo G4. Det närmaste var att klassa den som en 15" tibook. Då bjöd den 2900. Min MacBook bjöd den 6400 för. Jag skulle nog säga att den bjuder lite högt. Nog är mina datorer vässade, uppgraderade, men det får man inte så mycket för när man säljer. Inte katten får man över 6000 för en begagnad MacBook med Intel-GPU, och 3000 för en Pismo, det låter högt även om den är maxad. (Nej, den är inte till salu.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-22 04:01

Trots att PowerBook G4 och iBook var parallella produktlinjer ser man mycket sällan iBookar nu för tiden, medan PowerBook G4 fortfarande finns lite överallt. iBook känns väldigt gamla och dåliga. Speciellt G3-modellerna, som jag minns att jag körde just en 600 MHz-modell utav 2004 och att den redan då kändes olidligt seg och jobbig och gammal och äcklig. Nu är den modellen 8-9 år gammal och kan anses vara så seg och äcklig att när man sätter sig framför den så bara vrålar man så högt man kan av fasa, så iBook G3 kan du nog i bästa fall skänka bort.
(OBS - subjektiva åsikter )

PowerBook G4 12" däremot är inte så dum. Just 12"-modellerna var väldigt trevliga och många ser tillbaka på dem som mycket praktiska och bra maskiner. Nu är det första modellen av PB G4 12" du har där, så så värst mycket är den nog inte värd. Men den är definitivt användbar till lite allt möjligt och värd att skicka vidare till någon som har nytta av den. 1000-1500 kr skulle jag kanske kunna tänka mig.

Jag ser en på blocket som säljer en PB G4 12" 1 GHz för 2500 kr. Känns en aning högt. Skillnaden mellan begagnatmarknaden nu och förr är att vi nu har passerat en viktig gräns - PPC/Intel. Datorer innan gränsan vid 2006 som har PPC är tyvärr ganska värdelösa vid det här laget, medan även de allra första Intel-burkarna från 2006 fungerar utmärkt till nästan allt som går att göra med en dator 2009.

G3an är ju svår - i synnerhet med så lite RAM - att ens använda för surfning numera. G4an är helt användbar till det mesta men man bör helst maxa RAM (1,5 GB? - kolla Mac Specs, Prices, Answers, & Comparison @ EveryMac.com - Est. 1996, Low End Mac: Worth It! eller RAM Memory Upgrade: Dell, Mac, Apple, HP, Compaq. USB drives, flash cards, SSD at Crucial.com) och få en lite större hårddisk om man skall ha den för att spara sin musik mm.

1
Bevaka tråden