Behöver rådgivning angående Mac-köp

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-18 19:38

Tänker kassera min stationära spel-PC och skaffa en egen Mac snart. Funderar på om jag ska välja en MacBook eller Pro.

Vill ha en hyfsat liten och lätt dator eftersom jag ganska ofta behöver ta med mig den.
Det andra är att jag för tillfället går en utbildning i datadesign, så jag kommer vilja ha en schyst skärm och minne för något av Adobes paket, troligtvis master. Kommer dock att syssla med webbdesign och sånt på hobbynivå, så det allra mäktigaste komma jag inte behöva.

Frågan är väl då kanske: tycker ni att det duger med 13" om man ska jobba en del grafiskt? och när är det nyttigt att välja pro?

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-18 20:55

Antar att du talar om 13" eller 15" Macbook Pro. Det korta svaret är att gå in och kläm själv. Tycker själv om min 15" skärm och skulle inte vilja ha mindre. Kanske 13" MBP och extern skärm?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-18 21:00

13" känns bra, när man vant sig (om man har extern skärm när man arbetar med större grejer)
Den är i alla fall sköna att bära med sig...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-18 21:01

Köp en 13" MBP, om du har råd addera SSD disk - då går det fort som satan

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-11-18 22:12

Hade tidigare en 15" MBP som jobbdator, tyckte dock att den var för stor och tung att bära med sig. Då jämför jag med en 12" PB som jag har som bärbar hemma. Jämförelsen är bara perioden man bär den. När man väl jobbar så hade jag valt 15" direkt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-19 13:44
Ursprungligen av tawi:

Hade tidigare en 15" MBP som jobbdator, tyckte dock att den var för stor och tung att bära med sig. Då jämför jag med en 12" PB som jag har som bärbar hemma. Jämförelsen är bara perioden man bär den. När man väl jobbar så hade jag valt 15" direkt.

13 eller 15 tum är ändå ditt val om du ska bära den runt hela dagarna. Koppla in en extern skärm vid arbete hemma då finns en del bra LED skärmar från tex DELL ... har en 24 tummare som är riktigt nice.

Då spelar 13 eller 15 tum mindre roll i slutändan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 17:19

Då MacBook Pro har FireWire 800 och MacBook numera ingen FireWire alls, skulle jag rekommendera MBP för bruk av mer professionell karaktär. Med FW800 blir inte bara externa hårddiskar, minneskortsläsare, mm grymt mycket snabbare - de går även att seriekoppla enkelt samt drar betydligt mindre processorresurser. MBP kommer också att hålla fler år både prestandamässigt och materialmässigt och är mer mångsidig och kompetent i största allmänhet. Mycket nice är den även. En bättre investering i mitt tycke.

Vad gäller skärmstorlek är 13" väldigt trevligt om man bär runt den mycket, men för längre arbetspass i program med många paletter, som du tydligen kommer att köra, skulle jag tro att det blir lite träligt att bara ha tillgång till den skärmen. Det blir väldigt mycket flyttande och pusslande fram och tillbaka med fönster. Även jag föreslår därför antingen att du väljer 15" eller, allra bäst, kör med extern skärm vid koncentrerade arbetspass. Bärbart är bra och det är framtiden etc, men ibland kan inget slå en rejäl arbetsstation med externt tangentbord, mus och skärm.

MBP 15" har ju också ett avsevärt bättre grafikkort, vilket kan ha viss betydelse beroende på vad för typ av arbete du kommer att göra.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-10 14:43
Ursprungligen av Rajje:

MBP 15" har ju också ett avsevärt bättre grafikkort, vilket kan ha viss betydelse beroende på vad för typ av arbete du kommer att göra.

Nja, då måste du upp på mellanmodellen av 15" MBP, instegsmodellen av 15", och den lite större 13" är teknisk helt lika.
Samma grafik, samma minnen etc.

Tar du 2.66 GHz 15" (mellanmodellen), så får du externt grafikkort, men då hoppar priset upp en del också.

• Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-21 06:28

Jag kasserade nyligen min stationära spel-pc för att skaffa mig en macbook. Funderade en hel del och blev väldigt nöjd med slutresultatet. Jag är själv webdesigner och sitter ofta med väldigt mycket uppe. Köpte en MacBook Pro med 2GB i ram som jag senare upptäckte inte var tillräckligt. Så nu har jag uppgraderat till 4GB, råder dig verkligen att köpa 4GB direkt och att köpa MacBook Pro. Sedan så märkte jag att 13" kan bli extremt jobbigt när man designar sidor i stor upplösning och därav köpte jag Apple LED Cinema Display 24" som är mitt bästa köp någonsin!

Detta blir klart en hel del massa pengar, men jag tycker det har varit värt varje krona! Nu ska jag även köpa en time capsule då min hårddisk är otillräcklig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-21 14:40
Ursprungligen av Ruscon:

Nu ska jag även köpa en time capsule då min hårddisk är otillräcklig!

Time Capsule skulle jag inte rekommendera för användning som extra lagringsutrymme. Den är schysst att ha som Time Machine-backup om man vill ha det trådlöst, elegant, automatiskt och har flera datorer, men väldigt många Time Capsule har en ovana att tvärdö efter cirka 18 månader. Vill man då få den utbytt på garanti (vilket alltså oftast är möjligt trots att garantin gått ut) kan man inte på något sätt få ut sitt data ifrån den. För att öppna en Time Capsule och få tillgång till hårddisken måste man nämligen bryta upp den på ett sätt som förbrukar rätten till kostnadsfritt utbyte.
Är datat på Time Capsulen bara en backup så spelar ju detta ingen roll, men det är alltså inte en bra plats att lagra data som man inte även har någon annan stans.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-21 22:27
Ursprungligen av Rajje:

Time Capsule skulle jag inte rekommendera för användning som extra lagringsutrymme. Den är schysst att ha som Time Machine-backup om man vill ha det trådlöst, elegant, automatiskt och har flera datorer, men väldigt många Time Capsule har en ovana att tvärdö efter cirka 18 månader. Vill man då få den utbytt på garanti (vilket alltså oftast är möjligt trots att garantin gått ut) kan man inte på något sätt få ut sitt data ifrån den.

Har inte möjlighet att söka efter fakta nu, men jag vill ganska säkert minnas att problemet med 18-månadersdöden gäller bara en tillverkningsserie och ska inte vara ett generellt problem.

I övrigt skulle jag absolut rekommendera en MB Pro. Sen om du vill ha en 13" med en extra 24"-skärm, eller en 15" kan ju bara du själv avgöra.

Jag har en äldre MacBook (med FireWire!) och trivs bra med den. Den är liksom lagom liten. Grafikkortet är riktigt dåligt, men det är bättre i den nyare. Min fru har en Air. Den är fantastiskt tunn och lätt, samtidigt som skärmen är hyggligt stor. Inte så snabb förstås.

Jag har också en MacBook Pro 17". Det är en stor kluns som alldeles för ofta får samla damm för att jag jobbar bättre på MacBooken. Dessutom är den på tok för het och så är jag känslig för krypströmmarna som alla Macar med plåtskal verkar ha. (Har du eksem på ovansidan av fingrarna så märker du det nog.)

Jag är lite svag för det biffigare grafikkortet 8600M som några av knämacarna har. Det är väldigt mycket snabbare än 8400M, som börjar kännas lite mesigt (men är enormt mycket bättre än Intel-skräpet man hade förut). Det vill förstås till att man kör program som kan utnyttja det, men det blir allt fler.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 23:09

Tack för tipsen. Tror jag måste gå in i en butik och känna på 15 vs. 13", främst viktskillnad kanske. Det här med extern skärm känns lite för saftigt, jag kommer ju mest leka på hobbynivå. Har en 19"skärm nu men den antar jag att jag inte kommer kunna ha nån nytta av, apple-skärmarna är riktigt bra men där går min gräns. Bara att köpa en macbook med studentrabatt är tillräckligt dyrt för mig. Vore ju trevligt om man klarade sig med en MacBook, men om Pro håller avsevärt längre kan det vara värt de extra pengarna. Förstår att det kan vara svårt för en riktigt inbiten, då är allt värt pengarna - men försök att se det ur ett studentperspektiv

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-25 03:35

Köp en adapter för 200:- och du kan koppla in din gamla skärm! Ställ MacBooken på en låda bredvid, och voila så har du två skärmar :p.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-26 16:00

jag är precis som du inne på att köpa en ny bärbar från mac och har hela livet jobbat med PC, även jag leker lite med ljud och video på hobby nivå och jag tror jag kommer klara mig på en vanlig macbook, dels lockar priset mer, sen så har den ju väldigt många egenskaper som är identiska med MBP för tillfället, grafik kortet etc.

edit "we didn't run any deep benchmarks, but our general feeling was that performance was right in line with the Pro, and the early numbers we've seen here and there tend to back that up." skriver engadget i sin review

Senast redigerat 2009-11-26 16:21
  • Medlem
  • Enköping
  • 2009-11-26 19:56

vad folk säger så är det en bättre skärm på MBP samt den har Firewire och sd ingång, Jag ska själv gå över på Mac här i Januari med en 13" MBP + 24" monitor.

Mvh Dax71

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-02 12:50
Ursprungligen av Hampie:

Köp en adapter för 200:- och du kan koppla in din gamla skärm! Ställ MacBooken på en låda bredvid, och voila så har du två skärmar :p.

Sant! Länka gärna till typ webhallen eller nån som säljer såna adaptrar. Tycker att min Philips 19" borde duga ganska bra, istället för att köpa en svindyr apple också.

Ursprungligen av Dax71:

vad folk säger så är det en bättre skärm på MBP samt den har Firewire och sd ingång, Jag ska själv gå över på Mac här i Januari med en 13" MBP + 24" monitor.

Mvh Dax71

Vad är de extrasakerna bra till?

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-08 07:33
Ursprungligen av alvizz:

Sant! Länka gärna till typ webhallen eller nån som säljer såna adaptrar.

WEBHALLEN.com [Apple mini-DisplayPort till VGA Adapter] en sådan typ :D. Tror de finns billigare om man köper dem någon annanstans dock :p. Men, annars finns de i varenda datoraffär typ. Jag köpte min på Kjell och Co. men de finns mig veterligen lite var stans :P.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-26 21:27

köpa i USA?

Tänkte köpa en mac book pro från B&B i USA. Vet någon om man kan få den med svenskt tangentbord? Finns det några andra hakar?
Tänkte också uppgradera mitt Lightroom program som jag har på engelska, på samma ställe. Hakar?

maidi

Ursprungligen av Maidi:

Tänkte köpa en mac book pro från B&B i USA. Vet någon om man kan få den med svenskt tangentbord? Finns det några andra hakar?

Kapa inte andras trådar, genom att lägga in nya frågor!

Det finns flera trådar som handlar om att köpa dator i USA. Sök lite, så hittar du nog den information du behöver i någon av de trådarna. Och fortsätt gärna med följdfrågor i någon av de trådarna, men inte här.

/Mod

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-09 13:17

Är det någon avsevärd skillnad i minne? Jag vill ju få plats med alla adobe-program... Är inte så insatt i vad som borde räcka.

Ursprungligen av alvizz:

Är det någon avsevärd skillnad i minne? Jag vill ju få plats med alla adobe-program... Är inte så insatt i vad som borde räcka.

"Skillnad i minne"? Jag förstår inte frågan.

Menar du: "Blir det stor skillnad i prestanda beroende på hur mycket internminne man har?"

Men när du sen skriver "få plats med" så börjar man nästan tro att du pratar om hårddiskutrymme.

Du får nog förtydliga din fråga lite.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 12:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Skillnad i minne"? Jag förstår inte frågan.

Menar du: "Blir det stor skillnad i prestanda beroende på hur mycket internminne man har?"

Men när du sen skriver "få plats med" så börjar man nästan tro att du pratar om hårddiskutrymme.

Du får nog förtydliga din fråga lite.

Vad jag menade var, vilken modell av Pro är lämplig för att få plats med adobe program och allt sånt? Finns ju två olika 13 tums och tre olika 15 tums med olika mkt hårddisk. (Billigaste 13" är den enda med mindre minne, 2 GB) Stiger rejält i pris ju mer man vill ha...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-10 12:41

Om du inte ska arbeta med extern skärm, köp då en 15" eller 17" - om du ska ha extern skärm så kan det fungera bra med 13".

Minnet som talas om torde vara RAM minne - och det ska du ha så mycket som möjligt för ekonomin. Tänk på att köpa till minnen från Apple är bra mycket dyrare än att köpa av tex webbhallen eller liknande.

100% av alla nya datorer som säljs idag sväljer allt adobe har gjort utan problem, hd är ofta bra mycket större än programmen. Det är bara om man arbetar med Film eller proffesionellt med Foto/Retusch som HD kan behövas ökas (eller köpa externt)

OM det inte är så att du hade tänkt och digitalisera hela DVD samlingen och ha på din dator - ja då kanske du behöver titta på en större HD.

Lycka till med köpet.

så här blir det med 13" och 19"
http://www.99.se/attachments/allt-om-mac/23947d1259417968-ta-bild-ditt-skrivbord-dsc_0003.jpg

riktigt grymt

och en miniDVI-AVI kan man välja till om man köper datorn på apple.com, som du väll ändå ska göra för att få studentrabatt?

fråga gärna specifika saker om hur det är att sitta vid MBP 13" och en 19" skärm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-11 13:29
Ursprungligen av kalle94:

så här blir det med 13" och 19"
http://www.99.se/attachments/allt-om-mac/23947d1259417968-ta-bild-ditt-skrivbord-dsc_0003.jpg

riktigt grymt

och en miniDVI-AVI kan man välja till om man köper datorn på apple.com, som du väll ändå ska göra för att få studentrabatt?

fråga gärna specifika saker om hur det är att sitta vid MBP 13" och en 19" skärm

Ja, då återstår bara fortfarande valet mellan 13 och 15. Den jag suttit vid hittills är 15 och det kändes som det absolut minsta för att kunna jobba. Satt och gjorde lite flashanimationer vid tillfället. Jag vill ju inte helt utesluta möjligheterna att kunna jobba liiite utan den externa skärmen. Känner på mig att jag inte kommer koppla in skärmen för kortare arbetspass, eller när jag bara slösurfar - vilket jag gör en hel del. Hade en minipc förut (8,9") och den gick mig totalt på nerverna pga skärmstorleken. Hellre en lite tyngre dator om 13" blir alldeles för handikappande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-17 19:56

Har fått ett eventuellt erbjudande om att få överta en MacBook av lite äldre modell, för en betydligt billigare slant. Men jag undrar lite hur länge den datorn då kommer hålla... Det är en svart MacBook (2.4 GHz, 2 GB) och det fungerar perfekt åtminstone hittills.

Min erfarenhet säger att macarna håller länge, även om det kommer lite nyare modeller. Har kvar en gammal PowerBook G4 och det är rätt beundransvärt att den fortfarande överhuvudtaget fungerar!

Kan man säga något om hållbarheten? Hur mkt går att förbättra med div. uppdateringar, osv. Och vet man om något nytt är på g i applevärlden, utvecklingen?

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-18 18:27
Ursprungligen av alvizz:

Har fått ett eventuellt erbjudande om att få överta en MacBook av lite äldre modell, för en betydligt billigare slant. Men jag undrar lite hur länge den datorn då kommer hålla... Det är en svart MacBook (2.4 GHz, 2 GB) och det fungerar perfekt åtminstone hittills.

Om det är något för dig får du bedöma baserat på priset, men tänk på följande:

Såvitt jag kan bedöma ska den svarta ha en Intel X3100-grafikkrets, vilket är betydligt klenare än den Nvidia 9400M som sitter i nuvarande modell. Ska du köra mycket video och grafikskapande bör du ha det i åtanke.

Kolla upp hur mycket RAM den har. 1 GB som den kan ha är alldeles för klent för det du kommer att använda den till. 2 GB är på marginalen. Lägg på kostnaden att få den till 4 GB eller mer till utgångspriset.

Kolla också om den har Applecare. Har den fortfarande det har du i alla fall en försäkring, om ock under en begränsad tid.

Slutligen en subjektiv sak. Jag har haft jättesvårt att använda styrplattor, men styrplattan i de nya unibody-maskinerna är helt underbar. Testa gärna och jämför den begagnade maskinen med en ny i det avseendet, och se vad du föredrar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-23 00:14

Den svarta har 2 GB, samma som den vita då. Har börjat luta mest åt den annars, mest pga att jag tycker 10.000 är mer rimligt än 15.000 Dessutom sitter ju varenda en med den vita, så den verkar ju duga! Men fortfarande osäker på det där.

Om Applecare räcker i ett år finns det inte kvar, den här datorn har några år på nacken.
Jag tycker ganska illa om styrplattor i allmänhet, på de flesta datorer. Därför bryr jag mig inte särskilt eftersom jag använder en mus mkt hellre Sitter jag med längre arbetsgrejer blir det definitivt mus iaf. Lite slösurf klarar man med plattan.

Men vad finns det för uppgraderingar jag borde göra på den svarta, om det blir aktuellt?

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-01-23 09:59

AppleCare gäller i tre år från inköpsdatum.

Mer RAM. 2 GB kan duga med moderna grafikprogram, men det blir på marginalen. Uppgradera det till 4 eller 6 GB. Det enda i övrigt som går att uppgradera är hårddisken (antingen till SSD eller till en ny och större), men det är det ingen brådska med.

Jag brukade tycka likadant som du om styrplattor, tills jag skaffade en Macbook unibody (förra modellen). Den är ojämförligt mycket bättre än alla tidigare styrplattor jag använt, och jag använder den ofta istället för en mus, även när jag har en ikopplad.

Bevaka tråden