Vilken MBP för att jobba grafiskt?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-17 13:45

Jag sitter idag på en gammal MBP 2,0 CD 15" som mer och mer börjar tycka att jag jobbar för "tungt" på den. Även om jag formaterat om den ett par gånger så är den allt annat än kvick. Fläkten har dessutom börjat låta lite som ett reaplan - vilket är sjukt störande. Jag har ganska nyligen haft datorn inlämnad och fick då hela "moderkortet" utbytt (kaffeolycka).. men ändå är det slött. Kanske är det disken som börjar säcka ihop..

Eftersom jag nu kommit igång mer ordentligt med mitt lilla företag som jag driver vid sidan om så är det högst aktuellt att köpa ny dator och det är bärbart som gäller. Betyder mycket att kunna variera sin arbetsplats, tycker jag. Många av mina favvologotyper och andra grafiska skapelser har blivit till i en beanbag framför öppna spisen

Så - det är en Macbook Pro det handlar om. Frågan är bara vilken.
Jag tvekar på att processorhastigheten från 2,53 Ghz till 2,66 Ghz spelar någon större roll. Utöver den så är det bara hårddisken och grafikkortet som skiljer sig mellan den billigaste och näst billigaste 15:aren, vad jag kan utläsa (?).
Jag arbetar med både grafik och foto i CS-paketet. Större hårddisk är så klart alltid fördelaktigt, men om man ser till den rena prestandaskillnaden - spelar det då någon roll om jag väljer 2,53:an eller 2,66:an? Med andra ord - vad gör det bättre grafikkortet i 2,66:an för skillnad när jag arbetar i dessa program? Jag håller även på med musik, men där borde väl grafikkortet ha än mindre betydelse..?

Är det fortfarande så att ett fetare grafikkort mest är fördelaktigt om man har för avsikt att spela på datorn?

Jag skulle se till att ha minst 30% av hårddisken ledig och maximera internminnet. Det är viktigare än att ha snabb processor. Om du verkligen vill ha en snabb arbetsdator ska du inte ha varken musik, filmer eller annat privat på datorn + arkivera arbeten så fort dom är klara på extern disk/server.

På så sätt behöver du väldigt lite diskutrymme (OS + program tar ju inte mycket) och kan köra en SSD disk. Dom är dyra och små...

En MacBook Pro 15" med långsammaste processorn men max RAM + SSD + minimalt med "junk" på datorn kommer gå som en skållad raket.

• Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-17 15:13

Tack för snabbt svar!
Det låter väldigt vettigt alltihop. Men det är alltså så att grafikkortet inte spelar någon större roll då? När behöver man ett bra grafikkort - förutom när man spelar?

Visst är det smidigt att ha så mycket av de grejer man använder dagligen på datorns interna hårddisk, men antar att man får köra någon bra trådlös variant när det gäller sådan lagring då..

Ursprungligen av Hallon:

Men det är alltså så att grafikkortet inte spelar någon större roll då? När behöver man ett bra grafikkort - förutom när man spelar?

Så skulle man nästan kunna sammanfatta det.

Bättre är väl kanske att dra alla typer av 3D miljöer, både spel och 3D-program och vitrualisering över en kam. Program som mer eller mindre lever på OpenGL-prestanda.

Photoshop CS4 (och säkert många andra grafiska program) börjar allt mer dra nytta av grafikkortet för att göra vissa beräkningar och snabba upp saker som in- och utzoomning ur stora bilder och så, men det är knappast så att det är värt att kliva upp på ett dedicerat grafikkort bara för det ändamålet.

Det är fortfarande någon hårdvarugeneration bort innan CPU-GPU är så pass integrerat att det lönar sig för alla system att ha ett fett grafikkort.

Det Björnström säger om SSD är ju helt sant. Shit pommesfrites, vad nice det skulle vara att kunna klara sig på en 256 GB SSD.

Det är klart att det finns setups där man slimmar datorn och kör media och assets externt. Jag gör nästan så nu: har en 500 GB firewire som jag alltid har i väskan. Den skall bara pluggas in och behöver ingen extern ström. MEN... det är INTE samma sak som att ha allt på en intern

Just nu har jag 500 internt och 500 externt (alltid med). Kan jag vänja mig vid tanken på att lägga över alla assets på den externa så blir det en SSD på sikt. Jag tror det finns få hårdvaruval som skapar en bättre känsla av en "snabbare" dator, jämfört med en SSD.

CPU:n snabbar upp datorn för allt som sker när man inte sitter aktivt vid den

Dvs, rippa filmer, packa upp stora filarkiv, transcoda, encoda...

Spela spel... fast då sitter man ju aktivt vid datorn...

För en normalanvändare räcker det att CPU:n är tillräckligt snabb för att spela upp den högsta videoupplösningen man tänker titta på. För de flesta är det Full HD, 1920x1080. Detta bör datorn klara.

Min förre detta MBA med 1.6 GHz C2D klarade inte av 1080p. En ny med 2.13 GHz, eller vad de har, borde klara det. I alla fall med Apples profil och till och med något mer krävande än det.

Gå till en butik och jämför en MBA med SSD mot en 17" MBP (högsta möjliga CPU-takt) med vanlig HD och känn efter vilken som verkar snabbast. Tyvärr så är MBA just nu begränsat till 2 GB. Det är en allvarlig och tråkig begränsning. En MBA med 4 GB och SSD hade nämligen varit en jävulskt bra bärbar. Hade de sen kunnat erbjuda den med 1440x900 också så hade saken varit biff.

Nä, nu har jag börjat raljera, så det är dags att sätta punkt. Hoppas andemeningen inte gick förlorad...

Jag tror inte grafikkortet påverkar "real life performance" överhuvudtaget - åtminstonde inte i relation till hur mycket RAM och disk kan påverka.

Det är inte dumt att ha ett lagringsarkiv för arbetsfiler med RAID-1 eller RAID-5 som i sin tur backupas externt på något sätt. Dels kan du hålla tomt på din egen disk och dels så vet du att sakerna finns kvar "även om".

• Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-19 14:54

Tack för den utförliga informationen, Andree!
Någon 3D-grafik kommer ja nog inte syssla med. Ibland använder jag 3D-verktyget i Illustrator men det kan väl knappas räknas?

För att datorn skall hållas inom den budget jag tänkt så tänker jag mig t.o.m. endast en 128 GBs SSD (128 GB kostar +3780 kr, 256 GB kostar +8640 kr). Jag sitter idag på en dator som har 80 GB och jag kämpar ständigt för att ha tillräckligt med ledigt minne. Dock tror jag mer det beror på att jag lagrar saker där som jag inte behöver ha internt. Båda de externa diskar jag har är nämligen också rätt fulla..

Det jag kan tänkas vilja ha på min dator är ju de filer som skapas av mitt arbete - och då främst de filer som är aktuella. Övriga kan man ju hiva över på en extern disk.
En annan grej som jag vill ha lättåtkomligt är min musik. Får man bara in vanan - och hittar en lösning som gör det enkelt så tror jag att man kan ha de flesta grejer på externa diskar.

Full HD kunde jag t.o.m. kolla på min nuvarande dator.. varför det inte går längre vet jag inte. Kanske beror det på att jag endast har ett par GB ledigt (??).

Senast redigerat 2009-11-19 15:14

När jag sa "spara externt" tänkte jag mig främst en server faktiskt. Jag når min hemmaserver vart än jag är (har 100Mbit hemma) och behöver jag något är det bara apple-k för att ansluta så har jag det tillgängligt...

Ursprungligen av Björnström:

När jag sa "spara externt" tänkte jag mig främst en server faktiskt. Jag når min hemmaserver vart än jag är (har 100Mbit hemma) och behöver jag något är det bara apple-k för att ansluta så har jag det tillgängligt...

Låter riktigt nimmt...men.... det kräver ju en uppkoppling.

Jag tycker att en stor del av charmen med en bärbar är att man alltid har allt med sig. Det händer faktiskt ganska ofta att jag befinner mig i situationer där jag har tid att jobba lite med nått eget projekt, men jag saknar uppkoppling, alternativt att jag bara har min iPhone som modem.

Det finns säkert en lösning där jag har alla aktiva projekt på den interna disken och allt annat på en server eller extern disk, men en sån setup har jag ännu inte. Det låter dock mycket intressant.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det händer faktiskt ganska ofta att jag befinner mig i situationer där jag har tid att jobba lite med nått eget projekt, men jag saknar uppkoppling, alternativt att jag bara har min iPhone som modem.

iPhone 3Gs med internetdelning fungerar faktiskt rätt hyggligt!

• Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-20 12:55

Ja, det låter ju som den ultimata lösning. Dock gäller det ju, som sagt, att ha en bra, mobil uppkoppling. Tåls att fundera lite på.

Jag upplevde ett ganska trevligt boost när jag tryckte i en 160gb SSD i min MBP. En generellt rappare känsla som gör mycket i det dagliga arbetet.

• Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-20 13:34
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Jag upplevde ett ganska trevligt boost när jag tryckte i en 160gb SSD i min MBP. En generellt rappare känsla som gör mycket i det dagliga arbetet.

Den måste vara tystare med, va? Inget som snurrar runt där inne - förutom fläkten.

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-05 12:09

Om jag väljer mellan att maxa minnet till 8 GB eller att trycka in en SSD-disk. Vad bör jag välja då?

Jag tror att båda alternativen kommer ge mig hastighet nog, men:

- Viket av alternativen kommer vara snabbast?
- Datorn har ju en tendens att sega ihop med tiden - vilket av alternativen minskar risken för detta fenomen?
- Vad mer kommer påverkas? Batteritiden? Nått annat?
- Om jag väljer att köra på "vanlig" hårddisk, skall jag då välja 5400 eller 7200 varv? Snabb hårddisk är ju bra, men låter den kanske mer också? Knycker den mer batteri osv?

Siktar på att trycka på beställ-knappen senast i nästa vecka.

Senast redigerat 2010-01-05 12:29
Ursprungligen av Hallon:

Om jag väljer mellan att maxa minnet till 8 GB eller att trycka in en SSD-disk. Vad bör jag välja då?

Här hade jag helt klart valt SSD:n.

Visst finns det program som kan mumsa i sig riktigt mycket minne, men det är min bestämda åsikt att du kommer att MÄRKA skillnaden MYCKET mer med en SSD. Speciellt om du väljer en som är snabb på riktigt, som t ex Intel X25.

Gör som jag tänker göra och många redan gjort före mig: ersätt DVD:n med en SSD. Då har du en SSD och en vanlig HD.

DVD: kan du behålla externt och koppla in med en SATA till USB-sladd.

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-02 11:33

Jag kan inte riktigt släppa det här med grafikkortet..

När de nya MBP kommer så kommer jag köpa med maxat minne och SSD-disk. MEN om jag på något vis kommer ha nytta av att ha ett fetare grafikkort så kommer jag inte snåla där heller. Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma om det är pengar i sjön.. Många verkar ändå vilja ha bra grafikkort.. Handlar det om okunskap eller är det väldigt många som spelar/renderar 3D på sina mac:ar? Eller finns det områden jag inte tänker på där grafikkortet används..?

Ursprungligen av Hallon:

Jag kan inte riktigt släppa det här med grafikkortet..

Då låter det väl nästan som du skall ha ett? Speciellt men tanke på att man inte kan uppgradera i efterhand. Men som sagt, spelar du inte och inte jobbar med 3D-program tror jag inte att du behöver ett starkt grafikkort.

I värsta fall kan du ju vänta en månad eller två med att maxa minne, för att hålla priset nere, och trycka in det sen.

Vill slutligen ännu en gång understryka möjligheten att montera in en SSD istället för din SuperDrive. Apple gör det inte, men du kan göra det själv. Då får du två hårddiskar (och två SATA-kanaler) som datorn kan jobba mot. SuperDriven kan du ju ha liggande hemma och koppla in via en SATA-USB-sladd om du behöver en DVD/CD-läsare till nåt.

PS. Såg precis att Apple tar $600 i pluspris för att byta standard 4 GB till 8 GB minne. Det är svindyrt och absolut inte prisvärd. Köp då med 4 GB och uppgradera själv.

• Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-02 13:08
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Då låter det väl nästan som du skall ha ett? Speciellt men tanke på att man inte kan uppgradera i efterhand. Men som sagt, spelar du inte och inte jobbar med 3D-program tror jag inte att du behöver ett starkt grafikkort.

I värsta fall kan du ju vänta en månad eller två med att maxa minne, för att hålla priset nere, och trycka in det sen.

Vill slutligen ännu en gång understryka möjligheten att montera in en SSD istället för din SuperDrive. Apple gör det inte, men du kan göra det själv. Då får du två hårddiskar (och två SATA-kanaler) som datorn kan jobba mot. SuperDriven kan du ju ha liggande hemma och koppla in via en SATA-USB-sladd om du behöver en DVD/CD-läsare till nåt.

PS. Såg precis att Apple tar $600 i pluspris för att byta standard 4 GB till 8 GB minne. Det är svindyrt och absolut inte prisvärd. Köp då med 4 GB och uppgradera själv.

Nej, det är väl så. Klart att sonen skulle bli glad om han kunde lira lite.. men vi har ju ett xbox som fungerar bättre för det ändamålet.. Vi får väl se vad de nya MBP:arna har för spcear när de kommer och ta det där ifrån..

Ja, jag har funderat på det alternativet. Hur det än blir så kommer jag köpa både SSD och minne från annat företag än Apple och uppgradera själv.

Ursprungligen av Hallon:

Ja, jag har funderat på det alternativet. Hur det än blir så kommer jag köpa både SSD och minne från annat företag än Apple och uppgradera själv.

Låter sunt. Vill du köra dual-HD så behöver du även en sån här adapter.

1
Bevaka tråden