Time machine - "storlek" på backupen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-13 22:06

Hej!

Har en fråga angående "storleken" på backupen i time machine.

Jag gjorde nyss min första säkerhetskopiering med time machine och den blev på 26,0 GB... men kollar jag under alternativ i time machine står det att 37,8 GB ska kopieras (dvs de som jag använt av min Mac HD).

Under första kopieringen stod det att den skulle kopiera 37,8 GB... dock gick det väldigt snabbt mot slutet och ser jag på storleken på den externa disken upptar TM-kopian alltså endast 26,0 GB.

... är det normalt att första TM-kopian är mindre än det som har/ska kopieras?

/Tack på förhand!

Sluta bry dig

man blir aldrig klok på de siffrorna iaf.
Första kopieringen brukar bli mkt större än de som kommer efter.

Två tips, undanta PC-hårddiskfiler t ex Parallells HD-fil på ett antal GB - ändars en BIT så skrivs den om .. en väldans massa GB som flyger här i onödan

Det andra du kan exkludera från backup är mappen där du har dina nedladdade filer.
Här sker mkt ändringar - ofta i filer som är 4,4GB stora ....

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-14 00:43

Tack för ditt svar!

...hehe nej brukar aldrig bli klok på sådana siffror

Det jag oror mig lite för är om den vid första backup:en kan ha missat att kopiera några filer .... eftersom att TM-kopian är ca 11 GB mindre än det som är valt att kopieras.
Men fick inget felmeddelande så allt borde väl kommit med?

Jag funderar på om en del räknar med 1024 när andra räknar med 1000... det ger ju en del spill.
Sedan är väl det den säger en uppskattning?
På vanligt Apple-manér får man inte veta alla detaljer, i PC-världen säger ju kopieringsrutor t ex 25 meningslösa informationer - allt man vill veta är ju, när är det klart?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-11-14 14:20
Ursprungligen av Goflorp:

Jag funderar på om en del räknar med 1024 när andra räknar med 1000... det ger ju en del spill.
Sedan är väl det den säger en uppskattning?
På vanligt Apple-manér får man inte veta alla detaljer, i PC-världen säger ju kopieringsrutor t ex 25 meningslösa informationer - allt man vill veta är ju, när är det klart?

Jo precis får väl lita på att time machine sköter jobbet

Har testat runt lite och allt verkar vara med.... dessutom gjort flera backup som alla genomförts i bakgrunden utan att något felmeddelande kommit upp.

... blev bara lite nyfiken på dessa 11 mystiska GB:en kan vara (om de nu ens ska kopieras), men antar att man får vara glad för att de fösta backuperna tar så liten plats som möjligt så att de finns gott om plats för framtida backuper

1
Bevaka tråden