Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tredjepartsprogram Radering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-12 22:26

Finns det något Tredjepartsprogram för att radera säkert ledigt utrymme? Jag vill kunna välja mera specifikt hur många gånger jag vill skriva över ledigt utrymme, det kan man inte i Skivverktyg, jag tror inte man kan det i dban (darik´s boot and nuke) heller, finns det någon som kan ge mig några bra tipps på eventuella program?

Tack!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-14 15:29

Söker Radering? Hur många gånger?

Jag vill ha en fin och fräsch Mac! Jag har gjort diverse systemstädningar för att pigga upp den. Nu undrar jag när jag nu skall radera ledigt utrymme säkert med överskrivning, hur många gånger räcker det med överskrivning? 1ggr, 7ggr, eller Parnoidläget som jag kallar det 35ggr.

Har du inte försvarshemligheter på datorn så räcker nog en gång. Själv kör jag vanlig formatering och är nöjd med det

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-14 16:37

Ja, eller om man är så paranoid är det nog bäst att montera ur hårddisken och åka till någon återvinningsstation och få den söndermald när man själv bevittnar det. Sedan köpa en ny, skriva över med nollor 35 gånger och sedan köra på. Med kryptering på allt, dårå.:confused:

Installera PGP direkt, mer analt än så blir det inte...

Där finns allt du behöver för kryptering, signering, säker radering etc.

Sedan är det så i en Mac att man behöver inte bry sig ngt större om sånt här.
Vill man radera saker finns "Säker papperskorgstömning" som skriver över filytan x antal ggr vid tömning - varning för att radera mycket kan ta äckligt lång tid...

Du behöver inte radera fritt utrymme för att datorn skall må bättre. OS X fixar defragmentering i bakgrunden och systemet blir aldrig fragmenterat. Free space kommer man ju inte åt med mindre än att man installerar ngt program för att läsa det.

Så, är du så rädd om RADERADE data så skall du nog ladda hem PGP (Pretty Good Privacy).
För då är det ju ÄNNU allvarligare med de data som ligger i fullt OK filer.

Läsa igenom den feta luntan som handlar om kryptering med publika och hemliga nycklar...
Det tar ett tag innan tioöringen ramlar ner, men det är det värt.

För att förhindra nyfikna syskon brukar skärmsläckare med lösenord och ett aktivt hörn (så man kan låsa datorn på ett kick) fungera bra.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-11-18 21:23

Ytterligare en fråga om säker radering!

Om man har raderat temp-filer & cach-filer, och allsköns olika loggar med programmet MainMenu, Är då det utrymmet allokerat som fritt för ny data, om jag sedan gör en säker radering av ledigt utrymme, skriver den över det också då? Undrande Macanvändare.

Ursprungligen av jonas.ek:

Om man har raderat temp-filer & cach-filer, och allsköns olika loggar med programmet MainMenu, Är då det utrymmet allokerat som fritt för ny data, om jag sedan gör en säker radering av ledigt utrymme, skriver den över det också då? Undrande Macanvändare.

Utrymmet kommer ju tämligen fort upptas av temp/cache-filer igen.

Vill du vara helt säker får du kopiera bort all data, radera precis hela disken och skiva över den med DOD-klass eller så, sedan flytta tillbaka data.

Sedan har jag personligen lite svårt att fatta vad det är ni vill gå till sådana ytterligheter att skydda data som ligger på disken.
Skall man sälja maskinen, radera disken på valfritt sätt; installera ett system på maskinen. Packa ner och sälj.

Det är verkligen att be om problem att fiddr runt med saker på det viset.

1
Bevaka tråden