Mac för enkel filmredigering

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • stockholm
  • 2009-11-11 19:06

Hejsan.

Jag kommer få en powermac B/W G3 350 mhz . 1 GB ram, 80 Gb HDD, ATI rage 16mb. Den har Tiger installerat.

Jag har en ixus 100 IS som jag vill filma med och göra youtube filmer .

Tror jag kommer få köpa en mac för G3:an kommer nog inte kunna klara av detta.

Då står ju valet mellan en Mac Mini och en iMac. ( begagnade mac:ar har tokiga priser? eller är det ett alternativ , isåfall vad) Jag har en lcd 22 tums skärm stående hemma nu .

Jag kommer använda datorn till att surfa, Youtube, Enkel film redigering med HD film från ixusen. Spelar world of warcraft lite ibland också. Men inget krav på att köra det på max eller nåt. Bara lira då och då för skoj.

Jag vill ha en mac för dom är enklare att använda och jag är sysslolös och vill testa enkel filmning och redigering för youtube.

Tips ideer? Saker att tänka på ?

har 12.000 att lägga.. Men betyder inte att jag vill lägga alla bara för att. Bara om det är lönt.

Köp en begagnad alu imac.. sitter på en 2,8 ghz 4gb ram... photoshop och Imovie ( med många filer inblandade) flyter.. "laggar" aldrig.

ligger väl runt 10k på blocket.

ett tips bara

• Medlem
  • stockholm
  • 2009-11-12 14:49

imac

Tack för tipset.

En ny iMac kostar 12000 väl. och upgraderar man den med ram för nån hundring .

Får man mer för pengarna då än att köpa begagnad tro?

Jag tänker som vid bilköp, jag känner att jag får mer för 90k på en begagnad än ny bil. Det är väl upp till var och en, men kollar du på prestandaskillnaden mellan en ny imac och en begagnad för 12k så är den begagnade bättre i de flesta känner jag. Jämför lite på nätet så hittar du säkert något bra

1
Bevaka tråden