Tystaste G4:an, vilken är det ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-03 21:35

Jag tänker snart köpa ny dator. Tankarna går till iMac G4:a. MEN priset på en dylik i 17" är för högt för mig. Har idag en iMac G3 med 15" skärm. OK, en G4:a ger mig möjligheten att själv välja skärmstorlek - MEN vilken G4:a väljer man om "fläktljud går före prestanda" ? Kör inga tunga beräkningar så den behöver inte vara en superdator - men helst var så tyst som möjligt.
Tacksam för kommentarer / Ingvar

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-03 21:43

iMaccen är helt klart tystast. Dock kan alla PMG4:or fram till MDD tystas mycket enkelt:
Man byter fläkt i nätagget mot en fin Pabst eller så (gjorde jag) och växlar ner den stora fläkten till 5Volt (istället för 12Volt som den går på i vanliga fall, använd en ledig disk-ström-kontakt till att få lite 5Volt (det är den röda sladden, den gula innehåller 12Volt)) så får du en mycket tyst G4:a, min låter mindre än en PBG4:a!

Ursprungligen av bollman:

iMaccen är helt klart tystast. Dock kan alla PMG4:or fram till MDD tystas mycket enkelt:
Man byter fläkt i nätagget mot en fin Pabst eller så (gjorde jag) och växlar ner den stora fläkten till 5Volt (istället för 12Volt som den går på i vanliga fall, använd en ledig disk-ström-kontakt till att få lite 5Volt (det är den röda sladden, den gula innehåller 12Volt)) så får du en mycket tyst G4:a, min låter mindre än en PBG4:a!

Tjena

Jag har också stört mig på fläktljuden i min MDD. Har kollat runt på nätet och kommit fram till det bl.a. är fläkten i nätdelen som är bland dom som låter mest. På "http://my.mac.se/marcus/" har en snubbe gjort ett lite större projekt med sin MDD. Där finns en lösning som jag tycker verkar ganska intressant. Nämnligen att utnyttja luft från utanför lådan till nätdelen istället för att suga in varmluft som redan finns i lådan (insug från där den inbyggda högtalaren sitter). Men jag tänkte ändå nöja mig med att byta fläkten i nätdelen + halvera spänningen till den stora som du har gjort. Men undrar jag om du mätt tempen i din låda efter att du tystat din? Du är säker på att den inte går för varmt??

• Oregistrerad
  • 2003-08-03 21:48

MDD ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av sinhu
MDD ?

Mirror Drive Door - Med "spegel" på framsidan.

Om MDD på everymac.com

du vill iaf inte köpa em dual 867 MDD såsom den som sitter under mina fötter just nu, den låter ganska rejält :D.

men det är ingenting mot hur det låter när man kör igång riktigt tunga grejer!!!

VRRRROOOOOOOOOOOM!!!!

hehe.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman

snackar du till och med, eller fram tills MDD modellerna?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-03 22:27

Fram till tyvärr, MDD:erna har många fläktar som dessutom inte är av standardformat vilket gör byte mer komplicerat och dessutom fläktarna mycket dyrare.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-08-03 22:36
Citat:

Fram till tyvärr, MDD:erna har många fläktar som dessutom inte är av standardformat vilket gör byte mer komplicerat och dessutom fläktarna mycket dyrare.

ursäkta?
vilka fläktar i MDD är inte standard? (den i superdriven vette fan, men den i locket är 40mm, den stora 120mm och dom i agget 60mm om jag minns rätt standardformaten på fläktar är
(i mm)
120x120
92x92
80x80
60x60
50x50
40x40

senså är det tjockleken, men det finns

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-03 23:11

Jojo, jag sa inte att de inte fanns (för de finns ju uppenbarligen ) men det är fasen så mycket lättaere att hitta 80mm att byta i nätagget på de andra, eller hur?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-08-03 23:31
Citat:

Jojo, jag sa inte att de inte fanns (för de finns ju uppenbarligen ) men det är fasen så mycket lättaere att hitta 80mm att byta i nätagget på de andra, eller hur?

ja ska du köpa på biltema så
beställer du på internet så är det i stort sett lika lätt bara att det blir dyrare pga två fläktar i agget

Men de senaste MDD-modellerna är väl inte så värst högljudda?
Menar alltså de som säljs nu, 1x1,25 eller 2x1,25 GHz G4.

• Medlem
  • 2003-08-04 01:05

En begagnad Cube är ju också ett alternativ. Fast de är naturligtvis inte så snabba och kanske inget framtidsval.

• Oregistrerad
  • 2003-08-04 11:58

Tackar och bugar för all info
/ Ingvar

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-26 14:16

Tystaste G4:an måste ju helt klart vara iBooken. Med screen spanning doctor kan man dessutom välja skärmstorlek själv…

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-04-26 16:00

Tystast var väl G4 Cube som inte hade några fläktar alls.

(gammal tråd)

1
Bevaka tråden