Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TC, hårddisk försvinner ur finder

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ricard har problem med att hans TC bär sig lite knäppt åt.

Kan vi Bolla ihop några idéer här eftersom jag inte kan börja
köra privat-support via PM.

Jag sätter en femma på att iom att diskarna går i vila så försvinner de från systemet (AFP?/SMB?) och enda sättet är att tvinga dem att inte göra så.

Ursprungligen av Ricard:

Hej på dig!

Tror du inte jag försökte? Jag höll på ett par månader på det här fantastiska forumet. Det jag fick till svar var att jag la in frågan under fel kategori. Så, om det är ok så skulle jag vilja fråga en veteran som dig - var lägger jag denna fråga?

Jag har ingen anledning att kritisera dig, vare sig här eller i forum. Jag förstår helt ditt förhållningssätt men jag har å andra sidan faktiskt inte alls fått någon hjälp när jag försökt tidigare.

Mvh.
Ricard

Ursprungligen av Goflorp:

Men kära du, du är på Sveriges största Mac-relaterade forum.
inte skall du be mig privat om råd när du istället
skall skapa en tråd , vill du svara mig eller kritisera mig
så är du jättevälkommen att göra det i tråden.

På så sätt förs alla diskussioner öppet, allt blir sökbart för andra med
liknande problem och alla åsikter kommer fram.

Jag har enbart goda erfarenheter av TC och aldrig haft några problem.
I dagsläget kör jag dock INTE med externa diskar påhängt på den.
Hade väldigt länge ett USB-minne påhängt på den och det funkade ytterst bra.

Säkert kan du få problem med diskarna att de går ner i viloläge.

Så, ut i tråden - hittar du ingen som passar skapar du en ny (bara du lägger den på rätt ställe i hierarkin och skriver in vilka grundförutsättningar som gäller Vilka datorer, vilka diskar, versioner etc) så skall du se att du får bra hjälp.

Ursprungligen av Ricard:

Hej på dig Goflorp!

Jag heter Ricard och bor i Jönköping. Jag köpte Time Capsule för att kunna ansluta mina MyBook (digwest ext. hårddiskar) och ha all lagring trådlös.

Det jag stötte på var att det inte var stabilt alls. Jag "såg" inte min externa hårddisk i Finder. Beror det på att när den externa disken går ner i viloläge, "loggar den ur" från TC?

Ha du ngt tips? Detta var orsaken till köpet och det har inte funkat sedan jag köpte det hela för 18 månader sen.

Mvh

Ricard

ps. hittade inlägg i ämnet från dig i denna tråd: http://www.99.se/naetverk-saekerhet/271467-tradloes-skrivare-harddisk.html ds.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-11 23:54

Söker faktiskt svaret på denna fråga själv. Har en extern Lacie-disk kopplad till min TC men alltför ofta slutar TC:n att fungera och därmed kommer jag heller inte åt Lacie-disken. När jag dubbelklickar på min TC på skrivbordet så öppnas Finder-fönstret men inget kommer upp utan jag får efter några en sekunder en badboll som sen stannar där. Resultatet blir att jag måste bryta strömmen till min TC samt köra en hårdomstart på Macbooken (hålla inne power i 5 sek) innan allt fungerar igen. Dessa problem uppkom nog faktiskt med Snow Leopard om jag inte missminner mig.

Någon som har tips på eventuell lösning?

Jag skulle vilja se ett prov på om felet kvarstår om man ser till att drivarna inte går i vila
(kanske genom att fysiskt flytta bygel på hårddisken?)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-12 19:32

Antagligen inte. Men hur löser man det egentligen? Riktigt irriterande det här. Som sagt, med Leopard hade jag aldrig dom här problemen. :/

Ursprungligen av Goflorp:

Jag skulle vilja se ett prov på om felet kvarstår om man ser till att drivarna inte går i vila
(kanske genom att fysiskt flytta bygel på hårddisken?)

1
Bevaka tråden