Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Word-mall

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter och försöker göra en faktura-mall åt en kund.

Tanken är att överdelen ska innehålla adressuppgifter m.m. som man kan fylla i när man öppnar ett nytt dokument, enligt mallen.

Där under ska de själva klistra in från Excel.

Under det ska det finnas lite mer textfält som fylls i, tex.
Position: [Fyll i text]
Totalt arbetad tid: [Fyll i text]

PROBLEMET

De vill att när man kommer till sida 2, så ska denna bli likadan som sida ett (ej ifylld dock). Så att de kan skriva en helt ny faktura.

Header och footer hänger givetvis med på varje sida. Men text, textrutor och tabeller gör inte det. Endast de element som finns i sidhuvud och sidfot hänger med. Och lägger jag text m.m. i dem så blir de samma på varje sida.

Varför göra en fakturamall i Word, som skall innehålla saker inklistrade från Excel? Den funktionalitet du efterlyser finns inte i Word och egentligen inte i Excel heller. Det är betydligt enklare att göra ett nytt dokument (spara först, sedan spara som... då får du en till att ändra i), då inget skall vara lika mellan fakturorna?

Om du söker här på fakturamall Excel här på 99 så hittar du nedanstående tråd, i den en länk till min site där det finns en gratis faktureringsmall för Excel.

http://www.99.se/microsoft/31485-svensk-fakturamall-foer-excel.html (se inlägg 9 som innehåller direktlänk till lååång artikel om allt som skall vara med i en faktura enligt bokföringslagen, skatteverket mfl. Där finns länk att ladda ner fakturamallen.

Senast redigerat 2009-11-09 15:11

Jag försöker göra såsom jag beskrev eftersom kunden vill ha det så, helt enkelt. Tack för ditt svar ändå.

Du kan förstås i Excel göra ett flera arbetsblad som innehåller formler av typen hämta info i denna cell från arbetsblad ett och cell nr så och så. Med det menar jag att adress mm skrivs endast en gång i därför avsedda celler på första arbetsbladet, sedan kan man fylla i specifikationen på kommande arbetsblad (dvs sidor). Hur många rader och sidor talar vi om här?

Om de behöver skriva ut så långa fakturor som två eller flera sidor betyder det nog att antalet saker på en faktura är över 20, vilket i sin tur betyder att de förmodligen skulle ha större affärsnytta av Filemaker Pro för att skapa fakturorna, dvs en riktig databas. Då får du en massa saker på "köpet" så att säga. Kundregister, hantera rader på fakturor, artikelregister, flersidiga automatiska fakturor, PDF + mail-skapande med en knapp och en massa annat roligt som sparar in massor med tid.

Kanske det passar att påminna om det gamla uttrycket: "Om det enda verktyg du har är en hammare, tenderar alla problem se ut som spikar...".

Senast redigerat 2009-11-09 15:36
1
Bevaka tråden