Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felaktig faktura?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått en faktura på nya däck ifrån "X-sson Betongslip" företag.
De (privatperson) köpt en bil av någon som köpt en bil utav mig (jag tror de är släkt).
Den första köparen har inte betalat mig enligt överenskommelse (har det skriftligt).

Jag släppte ut luft ur däcken en dag för att få prata med de. När de kom till bilen då började vi prata och jag pumpade upp däcken samtidigt som vi pratade. Polisen var tillkallad och kom på plats, ingen anmälan gjort utav den andra partern eller mig den dagen. Ingen skada på däcken, de körde iväg framför Polisen, mig och ett vittne.

Veckan därpå har jag fått faktura på 8000+ SEK för nya däck, bärgning och "slösad tid" (enligt fakturan).

Som sagt, det var ingen skada på däcken. Jag agerar som privatperson, vad kan man göra för att skydda sig förutom att jag bestridit faktura?

(Extra Credit - Hur kan jag få pengara som första köparen är skilldig mig? De bytte ägaren i tro att jag inte kan få betalt för bilen för att den är inte i första köparens namn.)
TACK PÅ FÖRHAND!

Börja med att bestrida fakturan, den är bullshit.

Fyll sedan in en blankett hos kronofogdemyndigheten med begäran om handräckning, det kostar 300:- men du vill ha betalt av får ett brev från Kronofogdemyndigheten om att du kräver betalt. Var noga med att skicka med saker som styrker ditt krav.

Bestrider de den fakturan så kan de inte göra mera, så då lämnar du in en stämningsansökan till Tingsrätten, som efter 32 år kommer att döma till din fördel. Ok, kanske inte 32 men något år brukar det ta i landet med världens högsta skattetryck. Bra va?!

Frågor och svar - Betalningsföreläggande och handräckning | Kronofogden [NS4 version]

X-Sson betongslip finns inte i Bolagsverkets näringslivsregister, vilket för enskilda firmor inte är konstigt, om det är en sådan. De finns ej heller hos hitta.se. Finns företaget? Har du kollat orgnummer, telefonnummer och förstås bankgiro-nummer, vart de egentligen leder? Vill du jävlas kan du förstås meddela tex skattemyndigheten att du fått en faktura från ett företag som kanske fejkar fakturor då bankgironumret går till ett annat konto än företagets? http://www.bgc.se/ kan man kolla bankgironummer.

Att få betalt för en bil när man skrivit över den är inte helt lätt. Men köparen måste ju bevisa (genom tex banköverföringar, erhållna kvitton mm) att du fått betalt för den och du å din sida måste ange någon form av bevis för det överenskomna beloppet.

Tack för ditt inlägg Taz.

Jag har bestridit fakturan och ringt idag för att meddela det via telefon också. Då fick jag besked att han har polisanmält det hela och att jag måste betala fakturan (Förresten så står det "endast" 8 dagar för anmärkningar på fakturan.)

X-sson Betongslip var bara påhitt, egentligen heter firma Linderöds Betongslip och är nog ensild firma.

Jag hänger inte med totalt på Handräckningen - jag antar att detta är relevant till min sista fråga, altså om bilen?

Det jag har för bevis om bilen är alla räkningar som är samlade i en pärm och en lista på alla räkningar som gjorts och hur mycket pengar jag har fått hittils. Den som köpte bilen av mig skrev under på baksidan av den här listan att han samtycker/godkänner att alla siffror överstämmer. I mina noteringar så står det att han är skyldig mig runt 10,000 Sek till. Jag har vittne till vårt överenskommelse vid försäljningen och överskrivandet av bilen till honom.

Detta är en tidigare arbetskollega som jag treäffade hela tiden och kunde inte få kretid själv så att jag hjälpte honom genom att ta ut kredit i mitt namn för en bil till honom.

Man försöker hjälpa andra, men man tappar hopp om att det finns någon rättvisa/heder hos folk...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-09 21:30
Ursprungligen av jcdenton:

Tack för ditt inlägg Taz.

Jag har bestridit fakturan och ringt idag för att meddela det via telefon också. Då fick jag besked att han har polisanmält det hela och att jag måste betala fakturan (Förresten så står det "endast" 8 dagar för anmärkningar på fakturan.)

X-sson Betongslip var bara påhitt, egentligen heter firma Linderöds Betongslip och är nog ensild firma.

Jag hänger inte med totalt på Handräckningen - jag antar att detta är relevant till min sista fråga, altså om bilen?

Det jag har för bevis om bilen är alla räkningar som är samlade i en pärm och en lista på alla räkningar som gjorts och hur mycket pengar jag har fått hittils. Den som köpte bilen av mig skrev under på baksidan av den här listan att han samtycker/godkänner att alla siffror överstämmer. I mina noteringar så står det att han är skyldig mig runt 10,000 Sek till. Jag har vittne till vårt överenskommelse vid försäljningen och överskrivandet av bilen till honom.

Detta är en tidigare arbetskollega som jag treäffade hela tiden och kunde inte få kretid själv så att jag hjälpte honom genom att ta ut kredit i mitt namn för en bil till honom.

Man försöker hjälpa andra, men man tappar hopp om att det finns någon rättvisa/heder hos folk...

1. Så "Linderöds Betongslip" har köpt en bil av din kollega, som köpt den av dig (utan att betala)?

2. "Linderöds Betongslip" vill alltså ha betalt för bärgning osv trots att han lämnade platsen med felfria däck för egen maskin i vittnes närvaro? Har han kvitto på "bärgningen"? Har han kvitto på de "nya däcken"?

Jag tycker detta låter som bullshit. Har du bestridit fakturan så låt det bero med det. Det finns inte mycket han kan göra förutom att stämma dig och rätten lär knappast döma till hans fördel om det du skriver är sant.

1. Yes, Mannen som äger Linderöds Betongslip (man A) har bilen i hans namn nu. De skrev över bilen samma dag som vi träffades och jag släppte luft ur däcken. Vad jag vet så var detta endast överskrivning för att de tror att de kommer längre ifrån mig lagligt. Mannen som köpte bilen direkt utav mig (man B) kör den fortfarande vad jag vet.

2. Yes, har fått faktura från ett företag utan något underlägg. Inget kvitto för "bärgningen" eftersom de bärgade ju inte bilen, men jag är säker att de kan hitta "fram" ngt kvitto om det skulle behövas. Inget kvitto på däcken heller.

Jag tycker att de här två männen är riktigt roliga med deras påhitt. Jag kan ju inte rättsystemet eller lagarna, men jag utgår ifrån logiken och antar att jag borde vara "in the clear."

Självklart är det ju ägaren till bilen som skall betala bärgningen, inte förre ägaren. Så antingen äger du bilen fortfarande och då har du ju inte beställt en bärgning av din egen bil med andra personer i bort till någon annans hem. Eller så är det nuvarande ägaren som skall betala för den, för det är ju han som beställt den. Hursomhelst så skall du ju inte betala för någon bärgning.

Kanske kan du be dem bärga bilen hem till dig för ett litet tillägg, om de nu anser att du är ägaren? Så får du den levererad till tomten och kan lufta den igen?

Handräckning kan vem som helst begära hos Kronfogdemyndigheten, om man inte får betalt för en fordran man har. Det var alltså det jag menade angående att du inte fått betalt til fullo för bilen du sålt. Visserligen förekommer det inlämningar av handräckning som är okynnes, men i första steget, att lämna in blanketten behöver man inte bevisa så mycket. Det händer heller inte så mycket om personen ifråga bestrider det hela. Det är i nästa steg, lämna in stämningsansökan till tingsrätten, som man måste framföra bevis på fordran (köpeavtal) och personen man stämmer måste svara med bevis gällande vad den har betalt (kvitton, banköverföringar).

En stämningsansökan är heller inte svår att lämna in, det står hur man gör tex här: http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____799.aspx. Man behöver tex inte någon fånig advokat till detta.

Senast redigerat 2009-11-10 01:12

Tack.

det är väl de som vill utnytta situationen och antigen få in pengar eller få mig att ge upp på skulden som är kvar på bilen.

Jag undrar vad det är för polisanmälan som han nämnde i telefonen. Kan man göra polisanmälan i efterhand? Jag menar, jag stod där och pratade med de två poliser (som var närvarande) när dessa körde iväg. Poliserna var hjälpsama och sa ungefär hur jag ska gå tillväga för att försöka få lånen avbetald.

Tack för hjälpen, ska begära Handräckning och försöka få detta att rulla framåt.

Förresten, bevisvärdet av en namnteckning på baksidan av något på ett i övrigt tomt papper utan anteckning om VAD namnteckningen intygar eller bekräftar är förstås noll.

Man kan göra polisanmälan om allt möjligt och så länge det är inom preskribtionstiden så är det ok. Vanligen gör polisen ingenting, de har inte tid med speciellt mycket (återigen i landet med världens högsta skattetryck....). En man anmälde tex nyligen en rovfågel som käkat upp hans dotters marsvin eller kanin.

Ursprungligen av Taz_1999:

En man anmälde tex nyligen en rovfågel som käkat upp hans dotters marsvin eller kanin.

Den anmälan hade troligen att göra med att Kaninen var försäkrad.
Försäkringsbolaget betalar inte ut ngt om inte det finns en anmälan i botten.
Det hade nog inte att göra med att "Pappa skall polisanmäla den dumma Örnen".

1
Bevaka tråden