Årets julklapp: Köpa MacBook eller MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har under en längre tid funderat på att köpa en 13' macbook pro, de är fruktansvärt eleganta. Nu har jag dock börjat fundera i lite andra banor.

Är det verkligen värt att lägga runt 11.000kr på en Macbook Pro när nya Macbooken kostar betydligt mindre och har, i stort sett, samma prestanda och "kvalitet"?

Det lilla som skiljer dessa datorer åt, så vitt jag vet, är att PROn har bakgrundsbelyst tangentbord, som i för sig är väldigt användbart. Men ja, är det värt att vänta på nya Macbook PRO'n, kan man köpa nuvarande Macbook PRO'n utan att "göra bort sig" eller ska man rent utav köpa nya Macbooken och känna sig mer än nöjd med köpet? Många frågor nu, men är helt tudelad när det gäller detta..

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-09 12:16
Ursprungligen av baresi84:

Har under en längre tid funderat på att köpa en 13' macbook pro, de är fruktansvärt eleganta. Nu har jag dock börjat fundera i lite andra banor. Är det verkligen värt att lägga runt 11.000kr på en Macbook Pro när nya Macbooken kostar betydligt mindre och har, i stort sett, samma prestanda och "kvalitet"? Det lilla som skiljer dessa datorer åt, så vitt jag vet, är att PROn har bakgrundsbelyst tangentbord, som i för sig är väldigt användbart. Men ja, är det värt att vänta på nya Macbook PRO'n, kan man köpa nuvarande Macbook PRO'n utan att "göra bort sig" eller ska man rent utav köpa nya Macbooken och känna sig mer än nöjd med köpet? Många frågor nu, men är helt tudelad när det gäller detta..

Pron har FireWire-port vilket vanliga MB saknar. Men jag vet, valet är inte lätt, jag går själv och velar om vilken av dem jag ska köpa

Ursprungligen av baresi84:

...samma prestanda och "kvalitet"?...

Vad menar du med "samma kvalitet"?

Ursprungligen av rhesus:

Pron har FireWire-port vilket vanliga MB saknar...

Andra skillnader, som också bör vägas in i beslutet, tycker jag:
- Pro har SD-kortplats
- Pro är i aluminium, den andra är i plast.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2009-11-09 13:22

Här är en tråd om nya Macbooken: http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/271616-traden-om-nya-macbook-oktober-2009-a.html

Här är testet som är länkat till lite längre ner i tråden: Unibody MacBook (late 2009) review

Jag har MBP 13" som jag köpte innan den nya kom ut, men ångrar inte alls mitt val. Som testet visar så är det helt klart värt de extra pengarna för MBP:n. Den är blev ju dessutom prissänkt vid lanseringen av de nya i oktober.

Du får ju även en bättre skärm och den ska ju hålla sig snyggare längre (repor). Sen saknar den nya MacBooken Ir också så du kan inte använda fjärrkontrollen om du nu tänkt det.

Hoppas det blev lite lättare att välja.

//Robex

Jag skulle köpt MBP. Fördelarna är många jämfört med senaste MB.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-11-16 23:30

Jag är ännu en med liknande funderingar, känner dock att jag vill ha firewire. Grabben fick en macbook i skolan för 2 månader sedan och den hade firewire, men det är väl borta med den nya modellen..
Frågan för mig är nog hur länge man måste vänta om man vill ha den nya MBP:n..

Jag vet inte om jag håller med Gizmodo etc.

En bra grundkonfiguration på en bärbar idag som är jämförbar:

MacBook 2.26GHz, 4GB RAM, 250GB HD. Pris: 11.075kr på AppleStore.
MacBook Pro 2.26GHz, 4GB RAM, 250GB HD. Pris: 13.615kr på AppleStore. (+2540kr +23%)
MacBook Pro 2.53GHz, 4GB RAM, 250GB HD. Pris: 14.995kr på AppleStore. (+3920kr +35%)

Med andra ord 2500kr för att få samma dator i aluminium fast med ett par portar till. För att få 10% snabbare processor hoppar prislappen upp till 3920kr.

Vi 99mac:are kanske kan räkna hem "investeringen" i en FW-port och SD-slot men inga normala användare kan tycka att det är värt pengarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-17 07:55

För min del var valet enkelt och motiveringen kan sammanfattas i ett ord: "kvalitet". Det allra mest uppenbara är att skärmen på MBP håller högre kvalitet än på MacBooken. Nu är inte nya MacBookens skärm dålig i någon mening enligt de tester jag läst, men MBP:n ska vara ett strå vassare i det avseendet. Det här är en fråga om ergonomi och sitter man många timmar framför datorn om dagarna så lönar sig nog den något högre kostnaden i längden.
Finishen i aluminium är också enligt min mening en av de största fördelarna. Jag har sett hur mina tidigare studiekamraters MacBookar blivit gulare och gulare samt hur plasten slits kring portarna medans den MBP jag hade förut åldrats med den ursprungliga finishen i behåll. Visst, aluminium blir också smutsigt med tiden, men smutsen sitter kvar på ytan och ändrar inte färgen på materialet.

Det var dessa argument som övervägde för mig när jag investerade i min tredje bärbara mac i aluminium (MBP 13"). Prestandan i MacBooken är det inget fel på (det är ju som Björnström säger samma dator fast i ett annat skal) och den lite snålare portuppsättningen skulle inte heller störa mig, utan det handlar som sagt om kvalitet.

Fundera på vad du prioriterar och hur mycket finish och i viss mån ergonomi spelar roll i sammanhanget så kommer du nog fram till vad som passar dig bäst.

1
Bevaka tråden