Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att installera Panther på G4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-08 20:45

Efter att ha dammat av en gammal G4 350 MHZ PPC ville jag uppgradera den till OS 10.3 efter som jag har installations cdn. Datorn är uppdaterad med senaste programvaran (10.2.8). Cdn laddas utan problem och allt verkar normalt. När jag dubbelklickar "Install" ikonen för omstart och installation så startar den igen och det grå äpplet samt det lilla hjulet börjar snurra, sedan händer inget mer... Jag har försökt starta med "alt" nertryckt också, men med samma resultat. Cdn är läsbar och verkar helt ok ända tills den ska användas till installation.

  • Medlem
  • 2009-11-08 21:22

Absolut inte säker på om det funkar...
Men det kanske går att lägga in på ett USB-minne och boota från det? Eller är det bara på senare OS som det funkar? :/

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-08 21:51

Ingen aning men det är värt ett försök!
Tack för idén!

Har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om! (Tidigare rubrik: "Panther")

/Mod

Är det en "retail"-skiva, eller är det en installationsskiva som medföljt en viss dator?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-11-08 23:15

Har för mig att G4:orna (åtminstone de äldre) kunde boota från firewire, men ej från USB. Rätta mig om jag har fel.

Den allra första G4an (Yikes! med PCI-grafik, 350 el 400 MHz) kan inte boota från USB eller FW, inte heller köra FW Target Mode. Detta då den använder i princip samma moderkort som G3 B&W. G4 Sawtooth med AGP-grafik och helt ny invärtes design (också från 350MHz) kan dock boota från FW.

Vilken maskin har du? Min gamla Yikes! (10 år!) funkar utmärkt med både Panther och Tiger. Har 768MB RAM och det gamla standardgrafikkortet med 16MB VRAM. Däremot är Tiger kitsligare med kvaliteten på RAM, så jag får ofta kernel panics. Men specifikationssmässigt är det nemas problemas. Tiger är dessutom snabbare än Panther på denna maskin.

Power Macintosh G4/350, G4/400 (Yikes!)
Power Macintosh G4/350-500 (Sawtooth/AGP Graphics)

Och du har provat att hålla ner "C" under uppstart med cdn i?

Tillägg:
Här är lite mer info om gamla macar och hur de kan jämföras med varandra:
http://www.lowendmac.com/musings/08mm/used-power-mac-value.html

Senast redigerat 2009-11-09 01:38
1
Bevaka tråden