Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilkameror vs vanliga kameror

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-26 02:12
Ursprungligen av Ancientdragon:

Men tills den kommer så ger jag mina pengar till Sony Ericsson och deras Satio med en kamera som t.o.m. kan ta bilder inomhus . De om några kan behöva dem.

Mobilerna kommer absolut inte ta över jobbet från digitalkameran... Det är bara en liten extra grej alla företag trycker in i deras produkt. Och ja, de brukar för det mesta vara skräp. Jag hade en Nokia 6220 Classic, Fick den i present på födelsedan, men ialla fall är det en s.k Kamera-mobil. Den har en 5 Megapixel kamera... Som var totalt skräp. Hur många pixlar dom än skriver på papper är kameran forfarande dålig, såklart är det inte bara megapixlarna som avgör bilden...Men det är vad alla tror....

Håller inte med, jag är helt övertygad om att mobilkamerorna har tagit stora delar av "under-2000kronors-kompaktdigitalkamera markinaden" inom säg 3år.
Och att dessa kameramobiler håller samma bildkvalitet som en 2000kronorskamera håller idag.

Ursprungligen av fedi-93:

Mobilerna kommer absolut inte ta över jobbet från digitalkameran... Det är bara en liten extra grej alla företag trycker in i deras produkt. Och ja, de brukar för det mesta vara skräp. Jag hade en Nokia 6220 Classic, Fick den i present på födelsedan, men ialla fall är det en s.k Kamera-mobil. Den har en 5 Megapixel kamera... Som var totalt skräp. Hur många pixlar dom än skriver på papper är kameran forfarande dålig, såklart är det inte bara megapixlarna som avgör bilden...Men det är vad alla tror....

Naiv?
Självklart kommer den kompakta digitalkameran, mp3-spelaren och media spelaren ersättas av en multimedia produkt.. Det är väl det alla tillverkare strävar efter?

Jag menar om du tror att utvecklingen slutar med oss så vill jag bara påpeka att för blott ett antal år sedan så fick en dator inte plats i en vanlig lägenhet. Den digitala systemkameran kommer nog att vara kvar ett tag men kompakt-kameran är på väg att bli en ny minidisc, cool när den kom men snart bortglömd..

Jag säger med det inte att Sation är likvärdig med dagens kompakt-kameror men det närmar sig med stormsteg! De kameror vi har idag utvecklas inte med samma fart som mobilkamerorna gör, vid en tidpunkt i en nära framtid kommer de att vara ikapp. Vi kräver mer och mer av våra mobiler så naturligtvis kommer vi inte att vilja ha med oss mer än nödvändigt på vår resa..

Har du förresten ens sett bilderna från Satio eller för den delen Samsungs motsvarighet? Det handlar inte om antalet MP bara men det hjälper, slänger man även in hyfsad optik och en riktig blixt så är man nära. Apple har gjort en multimedia mobil som redan kan 3 av 4 ovan nämnda saker nu saknas bara en integreradkamera i kompakt klass

Ge det några år så skall du nog se att vi har en bra allt i ett produkt. Tills dess får det väl bli 17 laddare och en pärm med garantikvitton.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Naiv?
Självklart kommer den kompakta digitalkameran, mp3-spelaren och media spelaren ersättas av en multimedia produkt.. Det är väl det alla tillverkare strävar efter?

Jag menar om du tror att utvecklingen slutar med oss så vill jag bara påpeka att för blott ett antal år sedan så fick en dator inte plats i en vanlig lägenhet. Den digitala systemkameran kommer nog att vara kvar ett tag men kompakt-kameran är på väg att bli en ny minidisc, cool när den kom men snart bortglömd..

Jag säger med det inte att Sation är likvärdig med dagens kompakt-kameror men det närmar sig med stormsteg! De kameror vi har idag utvecklas inte med samma fart som mobilkamerorna gör, vid en tidpunkt i en nära framtid kommer de att vara ikapp. Vi kräver mer och mer av våra mobiler så naturligtvis kommer vi inte att vilja ha med oss mer än nödvändigt på vår resa..

Har du förresten ens sett bilderna från Satio eller för den delen Samsungs motsvarighet? Det handlar inte om antalet MP bara men det hjälper, slänger man även in hyfsad optik och en riktig blixt så är man nära. Apple har gjort en multimedia mobil som redan kan 3 av 4 ovan nämnda saker nu saknas bara en integreradkamera i kompakt klass

Ge det några år så skall du nog se att vi har en bra allt i ett produkt. Tills dess får det väl bli 17 laddare och en pärm med garantikvitton.

Jag köper inte det där alls faktiskt. att allt skulle hamna i samma produkt, din sk "multimediaprodukt". Jag minns folk som snackade exakt likadant när det gällde DVD, Bluray och HD-DVD. "Det kommer byggas in i TV och döda marknaden för stationära". Visserligen byggdes det inte, men det har inte dödat någon marknad.
Anledningen till att det inte kommer bli en kombinationsprodukt är enkel; Folk vill ha sitt eget val. Om du kör Kamera från Nicon, ipod från apple och telefon från nokia, hur ska du då lyckas få en person att överge ett av dessa märken till föremån för de andra? Impossible I think. Och då handlade det BARA om märkena, att sen gå in på specifika modeller och skillnader gör det hela ännu mer lätt att förstå.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag köper inte det där alls faktiskt. att allt skulle hamna i samma produkt, din sk "multimediaprodukt". Jag minns folk som snackade exakt likadant när det gällde DVD, Bluray och HD-DVD. "Det kommer byggas in i TV och döda marknaden för stationära". Visserligen byggdes det inte, men det har inte dödat någon marknad.
Anledningen till att det inte kommer bli en kombinationsprodukt är enkel; Folk vill ha sitt eget val. Om du kör Kamera från Nicon, ipod från apple och telefon från nokia, hur ska du då lyckas få en person att överge ett av dessa märken till föremån för de andra? Impossible I think. Och då handlade det BARA om märkena, att sen gå in på specifika modeller och skillnader gör det hela ännu mer lätt att förstå.

Enkelt, det kallas utveckling.. DVD & BLUERAY? I min TV sitter en digitalbox och jag använder mig av play-tjänster alltså behöver jag varken DVD eller Blueray... Allt sitter alltså i en enhet hemma hos mig... Kan det vara så att det kanske är framtiden? Är det nu så att jag ändå vill se film från en annan källa så pluggar jag in mitt usb minne i min TV och kör.. Och detta har nästan alla nya high-end modeller.

Det är framtiden om jag får säga vad jag tror. En portabel multimedia-enhet och en stationär, kanske trådlöst anslutna till varandra? Vad vet jag.

Men det jag vet är att folk redan idag säljer sina Mp3 spelare och lämnar kameran hemma på kräftskivan till förmån för sin mobilkamera. Vi är på väg och inte ens bakåt-strävare kan stoppa utvecklingen.

Den som lever får se!

"Mobilerna kommer absolut inte ta över jobbet från mp3-spelaren... Det är bara en liten extra grej alla företag trycker in i deras produkt." :$:$

För allmogen - den där miljarden människor som sprang omkring med Kodak Instamatic-kameror - så kommer givetvis mobilen att bli enda kameran (en kamera man alltid har med sig). Redan idag är kamerorna i mobiler bättre än vad dom någonsin haft tidigare i sina liv - och framför allt bättre än dom är som fotografer :$.

Man behöver inte vara speciellt gammal och analytisk för att förstå att redan nu är mobilen den enda kameran många har - och att i en snar framtid så är det enda kameran som majoriteten på jorden har. Vi som föredrar en bättre kamera vid sidan om den inbyggda i mobilen - kommer snart att vara en minoritet - om vi inte redan är det.

Ursprungligen av fedi-93:

Mobilerna kommer absolut inte ta över jobbet från digitalkameran... Det är bara en liten extra grej alla företag trycker in i deras produkt.

"The best camera is the one you have with you"

Jag tror inte att kameramobiler kommer att slå ut dedicerade kameror kvalitetsmässigt när det "verkligen krävs". Det går inte att få tillräckligt bra optik och det har med fysik att göra men redan idag så är kameromobiler tillräckligt bra för 80-90% av alla tillfällen och jag använder min iPhone 3GS mycket som kamera.

1
Bevaka tråden