Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rädda data från trasig dator ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-05 09:34

Min gamla PowerMac G5 fick fel på moderkortet, troligen en dålig lödning. Reparationskostnaden var så hög att en ny Mac-mini kostade mindre och en sån inköptes istället.

Hårddisken från G5an borde dock vara helt ok. Plockade ut denna o satte försiktigt i ett externt chassi, märke Icy-box, med firewireanslutning. Kopplade in till min miniMac via firewirekabeln, adapter firewire 400/800 var dock nödvändig. Startade så den externa disken.

Hårddisken rasslade lite, så som de brukar, o ikonen för disken kom prydligt upp på skrivbordet. Startade då flyttassistenten, valde att föra över från TimeMachine alternativt annan extern disk. Det snurrande färghjulet kom upp, snurrade på, ingenting händer, datorn verkar låst, externa disken snurrar men inget rasslande som indikerar att filer läses..

När jag dubbelklickar på ikonen för disken, är fönstret tomt, inga filer eller mappar syns. Däremot säger den helt korrekt att ca 35 av 80 GB är ledigt. Så var det sist jag hade hårddisken igång på den gamla G5an.

Kanske blir min mini förvirrad, då den externa disken ju också heter Macintosh HD precis som datorns egna ? Under Aktivitetskontroll får jag bara upp den externa så länge som den är inkopplad.

Vad är bäst, skall jag lämna in den gamla disken till verkstad så att de får göra en backup o kanske reparera filer med speciell mjukvara om det är möjligt ? Det finns ju en del vad jag förstått, som jag inte har själv men som de säkert har på verkstad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-05 10:03

Finns massor med trådar om detta.
Man ska vara försiktig här. Det kan vara fel på hårdvaran och då ska man inte hålla på och försöka själv då disken hela tiden går sönder mer.
Det kan också vara så att filsystemet blev korrupt när logikkortet dog. Har sett det hända flera gånger. Då kan du ofta fixa det själv med tex ett program som heter Diskwarrior. Sök efter det här på 99 så får du upp flera trådar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-05 10:41

Tackar för svar! Jag vågar nog inte försöka mer själv, tror som dig att filsystemet är korrupt även om data kanske finns kvar. Det blir nog att lämna in den, be dem köra DW eller vad de anser mest lämpat, o få en backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-05 10:47

Låter det om disken? Klickar det? Då ska du inte fortsätta men annars så känns det som att Diskwarrior kostar ca 1000kr men om du lämnar in den kan de ta exakt hur mycket som helst för att lösa det. Just saying.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-07 13:05

Jo, det lät konstigt om den, så jag lämnade in den o de lyckades göra en skivavbild på det mesta. Fick det sedan kopierat på en extern hårddisk som jag köpte. Kostade inget extra, externa disken skulle jag ha ändå, men den var kanske inte direkt den billigaste.

Vad jag kollat finns allt med förutom emailboxar. Jag hade en hårddisk till i din gamla maskinen med en backup, den hade klarat sig men senaste backup jag gjorde var i maj. Så epost mellan maj o nu har gått förlorat, men jag hade nog tur ändå.

Nästa problem är att firewirekoppling till externa hårddisken ej fungerar, det går bara via USB. Men det får bli en annan tråd...

1
Bevaka tråden