Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min kära MB börjar må dåligt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-03 18:24

Min närmaste vän och livskamrat efter flickvännen (vågar nog inte säga något annat) har börjat visa symptomer på en allvarlig sjukdom. Jag hoppas självklart att det bara är en sväng av den vanliga influensan och inte den där svininfluensan man har hört så mycket om.

Symptomer:
Blivit väldigt lat, börjar man flytta runt den så startar den om sig i protest.

Även fast den alltid har varit "het" så börjar den nu bli lite extra varm vilket leder till temperaturer upp emot 90 grader.

Den verkar inte gillar att prata med mig längre och låter fläkten snurra konstant på max effekt så att den inte ska höra vad jag säger.

Sen borde jag väl erkänna att jag inte varit särskilt snäll mot den. Sen vi träffades den där magiska natten i februari 2007 så har vi i princip varit tillsammans 24/7. Så trötthet och vila kanske är på sin plats.

What to do?

Jag funderar på att vara snäll och ge den en liten uppgradering i form av en ny hårddisk och en ny exotisk katt. Detta borde ju lösa en del hårddiskrelaterade problem som jag tror den lider av tillsamman med eventuella mjukvarubaserade problem pga. felaktigt användande från min sida.

Jag misstänker också att fläkten är rätt så proppad med damm och allmänt ohygienisk. Hur går man enklast tillväga för att så att säga "tvätta rent den"?

Några andra förslag på vad jag kan hitta på för att den ska bli glad igen? Vill gärna att vi kan hålla oss sams tills nästa år då jag hade tänkt försöka skaffa en till familjemedlem i form av en iMac.

tack på förhand,

Orolig vän

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-09 11:18

Måste bara påpeka att det inte heter "symptomer" utan symptom!

För att damma MB:en måste du plocka isär den. Guider finns på iFixit. Det är relativt enkelt och brukar ge resultat då datorn har ett eller två år på nacken.
Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-09 22:20

@ foccus: Då måste jag tyvärr meddela att det heter symtom och inget annat...

@ zazor: Omstarter vid flytt tyder ju helt klart på att det är hårdvarubaserat. Överhetning kan ju till del vara mjukvaruorsakat om processorn går på högvarv hela tiden, det kan du kolla i programmet Aktivitetskontroll. Men din vän mår säkert bra av att du lyfter på locket och dammar ur
MacBook Core 2 Duo Repair - iFixit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-10 16:11
Ursprungligen av IngoX:

@ foccus: Då måste jag tyvärr meddela att det heter symtom och inget annat...

Sök svar på språkfrågor i Frågelådan!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-10 16:43

Ha - där där fick jag! Verkar som om stavning med p är vanligare också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-12 16:29
Ursprungligen av IngoX:

Ha - där där fick jag! Verkar som om stavning med p är vanligare också...

Jajo Beror väl på tycke och smak...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 11:18

Var som jag trodde alltså.

Då ska jag allt ta och skämma bort den med en ny hårddisk, en leopard och en rejäl städning!

1
Bevaka tråden