Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lära sig programera, med Xcode

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har mycket små erfarenheter inom programming. Har kört lite vb, pascal, java osv. Men inget jag knappt minns nu. Men nu har jag fått upp ögonen igen och skulle vilja skriva lite enkla program och se om det kunde utökas till ett nytt intresse. Kör mac, så min utvecklingsplattform blir Xcode, nu är min fråga, vad använder man för språk där? Kan man använda vilket som? Ja inte vb kanske, med c/c++?

.. Och slutligen, kan ni tips om en bra start?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-02 23:22

BecomeAnXcoder | CocoaLab Är en gratis nybörjarkurs. Har ingen aning om den är bra eller inte, men med tanke på att den är just gratis, så kan det ju inte skada att titta på den.

Och på Mac så är det mest Objective-C som gäller, något slags objektiorgienterad version av C. Men.. Jag kan inget därom, ville mest tipsa om e-boken :3.

Tack.
Fan en bok om just objetive C som jag, ja, införskaffade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-03 09:01

Fast du kan använda Xcode för fler grejjer än ObjC. Jag skriver python-cocoa.

Finns det någon speciell anledning till att du använder just Xcode? Den är ju inte alls gjord för att skriva enkla program, utan i första hand för stora projekt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-10 20:22
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Finns det någon speciell anledning till att du använder just Xcode? Den är ju inte alls gjord för att skriva enkla program, utan i första hand för stora projekt.

Vågar man tipsa om Lightweight IDE istället?

iPhone programmering / utveckling om det är det du tänkt göra sker helt i Xcode och du programmerar i Objective-C / Objective-C++ / C / C++ ... vilken typ a program du gör gör också att programmerings språks valet blir olika ... Är det en "enkel" iphone applikation så lutar det åt kanske 90% Objective-C och 10% C++ .. men gör du ett spel så kan det lätt bli 90 % c++ och 10% Objective-C

Bästa sättet att börja är att
1. Köpa en Mac med Snow Leopard eller uppgradera nuvarande MAc till Snow Leopard
2. Köpa en iPhone
3. Köpa/ Registrera dig som betalande "developer" för iPhone OS
4. Ladda ner SDK
5. Ladda ner Sample Code från Apple. Finns mängder
6. Analysera hur Apples Sample Code fungerar ihop med att kanske införskaffar en bok eller två om de delar i utveckingen som du får svårt för .. Finns många bra böcker men av erfarenhet är det onödigt att införskaffa böcker innan du vet vad du kommer få svårt för ..
7. Testkör så mycket du kan måt den riktiga hårdvaran för att få en bra känsla för vad maskinen klarar av ..
8. Eftersom du kommer stå under NDA så kan du posta frågor i de forum då får Access till när du är betallande utvecklare ..

Du behöver inte nödvändigtvist göra detta i den ordning jag skrivit men det har fungerat för mig .. Jag har tidigare utvecklat i c/c++ på PC/Windows I Visual Studio C++ och det tog ett tag innan jag förstod hur Objective-C fungerar ... Dock måste jag säga att XCode som verktyg är nog den bästa programmeringsmiljön jag jobbat i ...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-02-15 15:30

Det där är intressant. Typ alla jag stött på (inkl mig själv) tycker att XCode är en stor seg hemsk koloss som inte gör annat än motarbetar utvecklaren. Vore intressant att höra vad du tycker om t ex Visual Studio eller Eclipse?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-15 17:36
Ursprungligen av memark:

Det där är intressant. Typ alla jag stött på (inkl mig själv) tycker att XCode är en stor seg hemsk koloss som inte gör annat än motarbetar utvecklaren. Vore intressant att höra vad du tycker om t ex Visual Studio eller Eclipse?

På vilka sätt upplever du att Xcode är seg och motarbetar dig i utvecklandet?

Jag tycker att Xcode är en alldeles utmärkt miljö. Ta bara allt de gjort med statisk analys i 3.2. Som nybörjare måste det ju vara en fröjd att ha en så pass bra hjälp när man försöker hitta sina minnesläckor och icke-initialiserade variabler.

När man lär sig att programmera tycker jag att det är minst lika viktigt att lära sig avlusa, men det verkar de flesta hoppa över. Själv har jag inga problem att starta gdb och lista ut varför mitt program seggade, men är man inte van vid det är Xcodes integrering med texteditorn näst intill en dröm.

Xcode är inte perfekt på alla sätt, men personligen försvann det mesta som jag hade meot den i 3.1 och i princip allt annat i 3.2.

jag har nyligen påtat i några små (fortran-)projekt enbart via 'organizern'. förutom att stödet för f90 i editorn inte är på topp, tycker jag att funkar ganska smidigt.
tänker mig att det upplägget borde funka ganska bra för typiska nybörjar-CLI-projekt, förutsatt att man också lär sig göra enkla makefiler och struntar i alla menyer som verkar/är 'svåra'.

I Xcode har jag bara kört Fortran med ifort och det har fungerat utmärkt såväl vad gäller editorn som avlusaren. Det enda som är lite annars är att om man ska köra projektbaserat så får man skapa ett C-projekt och sedan byta kompilator i target-reglerna, förvisso ingen alltför avancerad övning. Jag har dock inte undersökt om det fungerar bättre eller sämre med andra kompilatorer.

1
Bevaka tråden