Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Windows 7 på en hårddisk utanför Macen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-31 16:04

Rubriken jag har satt är skitdålig. Om nån mod hittar en bättre mening till rubriken så ändra gärna.

Rubriken är inte fel, men långt ifrån komplett för frågan. Jag är "en av dom" som sitter på en Mac Pro 1.1 och var övertygad om att jag skulle kunna installera windows 7 64bit på den. Apple sålde den trots allt som en 64 bitars maskin då. Hur som... Jag köpte ett X av windows 7 64 från dustin när det släpptes och började mecka... När jag inte lyckades så var jag tvungen att surfa in på apple o kolla vad det va för fel.... Efter lite läsning så insåg jag att min windows 7 pro skiva är helt värdelös för mig (härligt... not)

Jag har surfat fram och tillbaka på nätet för att hitta en workaround och de jag hittat kan jag inte genomföra eftersom de kräver redan windows/fusion etc. Har ingen större lust att betala för fusion eller vad den andra heter för att använda 1 gång. Jag äger en Wndows XP Pro men det är bara en SP1 så det går inte installera heller.

Men!

(rubriken jag ville ha men va för lång)
*Vad skulle hända om jag installera mitt windows 7 på en pc och tog ut den hårddisken o kasta in den i min mac pro?*

Min gamla trotjänare på pc sidan är en Dual Opteron 246 - dvs AMD maskin. Under installationen av windows... Plockar den olika drivrutiner för maskinvaran eller är alla drivrutinerna "generic" under installation och man måste installera "riktiga" efter?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-10-31 16:40

Inte direkt svar på din fråga. Men Sun VirtualBox är gratis och funkar bra som ersättare till VMWare Fusion och Parallels.
VirtualBox | Open source desktop virtualization | Open source software

Om du ska köra nån workaround genom att installera genom Fusion så kan du ju faktiskt tanka hem en demo som man får köra en månad eller så..

Apple supportar endast Boot Camp på den interna boot disken. Vissa säger att det du vill göra går men jag vet inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-01 16:05

Tack toswag för tipset!
Laddade ner det och installera win7 64 på det utan några som helst problem! Är väldigt slött men fungerar!

Johan - Jag laddade ner demo av den. Fick den aldrig att fungera hur jag än spexa med bootcamp partition o dylikt.

Hummel - Jag har läst att folk utan med hjälp av bootcamp lyckats installera win7 utan några som helst problem. Kasta in skivan o boota med den -> installera. Tyvärr funka det inte för mig eftersom jag som sagt har 1.1'an och fick bara upp: 1. 2. choose boot cd (eller vad det stod)

Har precis dragit om all el i arbetsrummet så under kvällen eller morgondagen testar jag en workaround med hjälp av VirtualBox. Måste dock läsa mig till hur man får win skivan att mountas i virt-windowsen först.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-01 19:14

Hitta precis den här:

How to make a Windows 7 64bit Mac Compatible DVD - Mac Tyler

känns som ett lite bättre alternativ (om jag inte lyckas med virt-lösningen imorgon) Eller så hoppar jag virt-lösningen o testar den där först! Kan spara mycket tid i framtiden om den fungerar!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-01 21:46

Nu har jag en Fullt fungerande Windows 7 64-bit Pro Engelsk (klarar inte av svenska operativ) installerad på Min MacPro 1.1.

Länken ovan gjorde det superlätt!

Det som behövs:

Din windows skiva, Img burner (gratis, sök på google) en valfri windows pc med dvd brännare, länken ovan för instruktioner och en winrar av modellen nyare. Kasta in din skiva i pc'n. Öppna img burner -> välj att skapa en iso av skivan. Skapa de 3 mapparna i rooten på c:. Extrahera innehållet i iso filen med winrar till rätt mapp och lägg den nerladdade filen ifrån länken i tidigare inlägg. Öppna CMD ("dos") och skriv in det som står i länken ovan.

När det är gjort så skapar "dos" en ny iso fil och det är den du bränner med img burner (img->disc)

I OSX så följer du bara Bootcamp instruktionerna och installationen börjar. Installationen tog 20 minuter för mig, bör inte ta så mycket lägre för "er!

Det ända som inte riktigt fungerade var drivrutinerna från SN skivan... Den vill ha bootcamp64 - får ta reda på vad som ska göras!

Mod - skapa gärna en Sticky av länken o döp den till "Installera win 7 64 på en Mac Pro 2006" - tror inte jag är ensam om att vilja ha det installerat! (Dax att spela homm3! hehe... )

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-02 01:27

Hitta svaret till varför den inte ville installera bootcamp! I windows så måste man högerklicka och öppna med "troubleshoot compability" - följa anvisningarna och viola = installerar klockrent! Allt fungerar nu precis som det ska och jag har inte haft 1 enda problem!

1
Bevaka tråden