Lightroom + USB disk på Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder Adobe Lightroom som mitt bildbibliotek och justeringsprogram för mina foton. Jag vet från tidigare att Lightroom inte fungerar över nätverk då man inte tillåter att fler delar på bildbiblioteket. Därför har jag så långt kört med en USB disk kopplat direkt till MBP.

Men ... kan man använda en USB disk kopplat till Airport Extreme genom en USB hub och få det att fungera med Lightroom?

Mvh

Borde funka, men du får ju laddtider iom att disken skall gå via Wifi.

Mitt tips, Extern disk och helst FireWire.

Skall du ha en disk i Nätet så låt den köra backupen.

Det där med laddtiderna kanske är bekymmersamt. Åtmindstonde om man skall bläddra igenom kanske 100 tals bilder fort. Kör ju via USB idag och det är tillräckligt snabbt för mig, FW har jag inget behov av vad gäller bildbläddring med Lightroom.

Vinsten med att gå igenom Airport Extreme skulle ju vara att det blir sladdlöst vid datorn. Min tanke var att låta flera diskar dela på en USB hub kopplat till Airport Extreme och göra både Time Machine backup och sparande av filer på de anslutna diskarna. T.ex. 1 disk för Time Machine, 1 för foton, 1 för film, 1 för iTunes.

Om någon kan bekräfta att Lightroom fungerar/eller ej med USB disk över Airport Extreme så vore jag tacksam!

Mvh

1
Bevaka tråden